Baldadigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
h.dirix
Infopolitie Gast

Baldadigheid

Bericht door h.dirix »

Hallo,

Een aantal weken terug ben ik aangehouden met 2 vrienden omdat ZIJ een fiets aan het slopen waren. Ik heb hier niet aan meegedaan en dat heeft de agent ook kunnen zien. Vervolgens hebben wij alle 3 een bekeuring wegens baldadigheid gekregen. Toen ik vroeg waarom ik die bekeuring kreeg antwoorde de agent: 'Had je er maar wat van moeten zeggen'.

Ik heb het transactievoorstel inmiddels binnen en het bedrag is 160 euro. Nu is mijn vraag of ik omdat ik zelf niks gedaan heb hier onderuit kan komen.
Ik had al het een en ander opgezocht, als ik het er niet mee eens ben moet ik niet betalen en de zaak voor laten komen. Verder ben ik erachter gekomen dat dit een overtreding is en ik heb ook gelezen dat je bij een overtreding niet medeplichtig kan zijn.

Mijn vraag maak ik kans in een rechtzaak, en mocht ik alsnog verliezen word de boete dan hoger en moet ik de kosten van de rechtzaak betalen?

Gr Huub

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Baldadigheid

Bericht door Unfo »

Ik denk zelf dat je geluk hebt gehad. Het slopen van fietsen door twee vrienden in JOUW bijzijn is in feite openlijke geweldpleging tegen goederen. Op het moment dat jij hun niet tegenhoud en er zeg maar "stond er bij en keek er naar" bij blijft dan ben jij ook schuldig aan deze openlijke geweldpleging.

Openlijke geweldpleging is strafbaar gesteld als misdrijf. Baldadigheid is een overtreding en is "veel lichter" strafbaar feit.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Maar als de collega's ter plaatse hebben gekozen dat het baldadigheid was, dan zou ik niet betalen en mijn verhaal gaan toelichten bij de rechter.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

En daarbij; mocht het wel over 'openlijke geweldpleging' gaan, dan is er 'bijstaan en niet deelnemen' nog immer geen reden voor vervolging voor dit artikel. Dan heb ik het wel over echt niet deelnemen en niet 'op de uitkijk staan' of zoiets...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten