snelheid toegestaan 45km/h

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rootje
Infopolitie Gast

snelheid toegestaan 45km/h

Bericht door rootje »

Beste lezer,

van het CJIB heb ik een kennisgeving ontvangen met de volgende informatie:

Omschrijving strafbaar feit: Overschrijding max. snelheid op (auto) wegen buiten de bebouwde kom, van 45 tot 50 km/h

Feitcode: VF050A

Pleeglocatie: Rijksweg N11 locatie 539 kruising met de Leidse Schouw

Snelheid toegestaan: 45 km/h

Geconstateerd: 90 km/h

Nu is mijn grote vraag:

Bestaat er een toegestane snelheid van 45km/h voor een auto ? Ik weet dat je daar 70 km/h zou mogen (even niet opgelet...), maar een bord of een ander soort waarschuwing van 45 km/h ben ik niet tegengekomen.

Nu wordt deze overtreding overgedragen aan de officier van justitie en voorgelegd aan de rechter voor een behandeling ter terechzitting, kan ik hier onderuit komen ?

Ik hoop jullie wijsheid en hulp !

Alvast bedankt,

Mvrgr

Ronald

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36

Re: snelheid toegestaan 45km/h

Bericht door Guido »

welke categorie staat er op de bon?
Guido

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

VF050a is alleen voor categorie 3. (bromfietsen,brommobielen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met motor.)
Misschien kan TS aangeven of hij met de auto daar heeft gereden, of met een cat.3-voertuig.

Als TS daar met de auto heeft gereden, is er kennelijk iets fout gegaan.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Rootje
Infopolitie Gast

Bericht door Rootje »

Jullie zijn snel met reageren, top !

Beste Guido, er staat geen categorie op de kennisgeving.

Beste MotoRon, wat bedoel je met ´Misschien kan TS aangeven of hij met de auto daar heeft gereden, of met een cat.3-voertuig` (wie of wat is TS ?)

Dank alvast maar weer,

R

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Bericht door MarcH »

TS = topicstarter. Ron bedoelde u.
Be yourself, no matter what they say ...

Rootje
Infopolitie Gast

Bericht door Rootje »

Ik heb daar idd met de auto gereden, dus mag ik hopen op een verwerping van de kennisgeving .... :lol:

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Je mag daar 70. Ik zou je willen adviseren om het voor te laten komen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Rootje schreef:Ik heb daar idd met de auto gereden, dus mag ik hopen op een verwerping van de kennisgeving .... :lol:
En het kenteken wat op de beschikking staat is van uw auto?
Dan zou ik het voor laten komen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Rootje
Infopolitie Gast

Bericht door Rootje »

Het kenteken op de kennisgeving is idd van mijn auto.

Het gaat erop lijken dat ik er wellicht onderuit kan komen ??

Dank allen alvast, top !

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Geslacht:

Bericht door MarcH »

Het is even de vraag hoe het gaat lopen. Als de officier van justitie of in zijn plaats de parketsecretaris goed oplet, zal u waarschijnlijk alsnog de juiste beschikking ontvangen voor een snelheidsovertreding van 20 km/u met de auto. Mocht u gedagvaard worden om te verschijnen voor de kantonrechter, dan wordt het interessant wat er in de tenlastelegging staat. Afhankelijk van hoe de tenlastelegging geformuleerd is, zou het tot een vrijspraak kunnen leiden, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Afhankelijk van de formulering van de tenlastelegging kan namelijk alsnog een bewezenverklaring volgen voor een snelheidsovertreding met een auto. Tot 2008 konden zaken waarin normaal namelijk een beschikking zou moeten worden opgelegd (zoals een snelheidsovertreding met een auto van 20 km/u) niet voor de strafrechter worden gebracht, maar sinds 1 februari 2008 kan dat wel.

Roob
Superlid
Superlid
Agent
Twitter: @AgentDH
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Roob »

Ik zou adviseren om voorafgaand aan een bezwaar een belletje te plegen naar het korps. Soms wordt daar nog wel eens besloten om de zaak te verwijderen en niet te corrigeren. Scheelt een hoop papierwerk en een gecorrigeerde bekeuring.
Operationeel Expert Intelligence - eenheid Oost-Nederland,
medewerker vrijwillige politie B (hoofdagent) - eenheid Den Haag,
PO2002-praktijkcoach,
integraal veiligheidskundige.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Roob schreef:Ik zou adviseren om voorafgaand aan een bezwaar een belletje te plegen naar het korps. Soms wordt daar nog wel eens besloten om de zaak te verwijderen en niet te corrigeren. Scheelt een hoop papierwerk en een gecorrigeerde bekeuring.
Kan dat dan nog als de beschikking van het CJIB al is ontvangen ??
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Yep...

Ook voor dergelijke kwestie's bestaan er speciale sepot- cq correctieverzoeken.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

MarcH schreef:Tot 2008 konden zaken waarin normaal namelijk een beschikking zou moeten worden opgelegd (zoals een snelheidsovertreding met een auto van 20 km/u) niet voor de strafrechter worden gebracht, maar sinds 1 februari 2008 kan dat wel.
Deze vind ik wel interessant.
Want de eerste vraga is uiteraard waar staat dat ???
En dan kom ik gelijk met mijn vervolg, hoe is dan de verhouding met artikel 2, eerste lid WAHV ???

Wetstekst

Artikel 2, eerste lid WAHV

Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen die in strijd zijn met op het verkeer betrekking hebbende voorschriften gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994, de Provinciewet of de Gemeentewet (Stb. 1992, 96), kunnen op de wijze bij deze wet bepaald administratieve sancties worden opgelegd. Ingeval een administratiefrechtelijke sanctie wordt opgelegd zijn voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard uitgesloten.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Geslacht:

Bericht door MarcH »

De rood gekleurde tekst is de verklaring. Tot 1 februari 2008 stond daar namelijk:
Voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten.
Deze wijziging is het gevolg van een amendement ingediend en aangenomen bij de behandeling van de Wet OM-afdoening. De toelichting bij het amendement:
Dit amendement strekt ertoe de strafbare feiten die thans exclusief door de wet Mulder bestreken worden ook toegankelijk te maken voor het «gewone» strafrecht. Daardoor zouden – met de strafbeschikking in de hand – in de toekomst notoire recidivisten die worden aangehouden door de politie beter aangepakt kunnen worden.
De Wet Mulder, of ook: Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (verder WAHV) kent in zijn huidige vorm een vrij strikte afgrenzing van strafrechtelijke en administratiefrechtelijke handhaving. Ter zake van de in de bijlage bij deze wet omschreven gedragingen worden administratieve sancties opgelegd; voorzieningen van strafrechtelijke en strafvorderlijke aard zijn uitgesloten, zo volgt uit het eerste lid van artikel 2 WAHV. Uit het tweede lid volgt evenwel dat strafrechtelijke handhaving wel aangewezen is bij gedragingen waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
Het komt wenselijk voor dat de mogelijkheden zullen worden onderzocht om de WAHV in de OM-afdoening te integreren. Dit amendement wil dit streven ondersteunen en deels reeds realiseren door in het algemeen mogelijk te maken dat de opsporingsambtenaar – binnen richtlijnen van het OM – kan kiezen tussen een WAHV-afdoening en strafrechtelijke afdoening. De rol van het strafrecht is dan derhalve niet langer beperkt tot de situatie van schade of letsel. Aangetekend zij daarbij overigens dat artikel 5 WVW nu ook in veel gevallen een handvat biedt voor strafvervolging bij verkeersovertredingen. Strafrechtelijke afdoening, die door de OM-afdoening efficiënter wordt, kan vooral in de rede liggen als er een bekende verdachte is. De overtreding kan in dat geval worden geregistreerd in de justitiële documentatie, en daarmee tot een hogere bestraffing bij – veelvuldige – recidive leiden. Aan de efficiëntie van de afdoening wordt door dit voorstel niet afgedaan, nu WAHV-afdoening in dezelfde gevallen mogelijk blijft.
Bij de voorgestelde aanpassing van de verhouding tussen strafrechtelijke en administratiefrechtelijke afdoening van verkeersovertredingen kan ook de daarop geënte bepaling in de Gemeentewet vervallen.
De minister van justitie beroept zich thans overigens ook expliciet op deze wijziging in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel dat ertoe strekt artikel 30 lid 2 WAM onder het toepassingsbereik van de WAHV te brengen.

Gesloten