constructiesnelheid bromfietsen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
burner
Infopolitie Gast

constructiesnelheid bromfietsen

Bericht door burner »

ik las dat er een maximale constructie nselheid is voor bromfietsen. nu vraag ik mij het volgende af:
er gelden maximale snelheden voor bromfietsen op de openbare weg. er gelden ook maximale snelheden voor motorvoertuigen op de openbare weg. met een auto mag men maximaal 120 rijden op de snelweg. met een brommer mag men maximaal 45 rijden buiten de bebouwde kom.
waarom zit er op een bromfiets dan een constuctiesnelheid, terwijl dit op motorvoertuigen niet zit?
ik bedoel maar er zijn zat auto's en motorfietsen die veel harder kunnen dan 120 pas als men daadwerkelijk betrapt word op te hard rijden volgt bekeuring of inbeslagname van rijbewijs. waarom kan dit nieet voor brommers gelden? bijvoorbeeld maximaal vermogen 4 KW maximum 49,9CC max toegestane snelheid buiten bebouwde kom 50 binnen 30, waneer u te hard rijdt bekeuren of inname rijbewijs AM.
lijkt mij voor iedereen een stuk duidelijker en zeker oook makkelijker te handhaven.
met vriendelijke groet,
burner

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: constructiesnelheid bromfietsen

Bericht door ThunderSTreak »

Tja, de wetgever ziet dat, gedwongen ook door EU-richtlijnen, wat anders. Voor bromfietsen geldt inderdaad een constructiesnelheid die in de praktijk neer komt op een snelheid van 50 km/h. Daarnaast zijn er de geldende snelheidslimieten voor bromfietsen; 45 km/h waar op de rijbaan gereden mag/moet worden, 30 km/h op bromfietspaden binnen de bebouwde kom en 40 km/h op bromfietspaden buiten de bebouwde kom.

Voor ander motorvoertuigen geldt begrenzing misschien in beperkte mate nog voor vrachtwagens, die begrensd zijn op 80 km/h.

In EU-verband is op dit moment wel een discussie gaande voor vermogensbeperking van motoren. Men wil dit gaan beperken tot 100 pk, Duitsland kent al een 98 pk limiet en Frankrijk beperkt het vermogen tot 100 pk bij motoren. De EU-lobby verwijst dan naar ongevalsstatistieken, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat in vermogensbeperkte landen niet meer of minder motorgerelateerde ongevallen gebeuren dan in 'onbegrensde' landen. Procentueel maakt het vrijwel geen verschil.

Vermogensbeperking van andere motorvoertuigen stuit op zware weerstand vanuit de autolobby: auto's zouden onverkoopbaar worden in landen waar geen snelheidslimieten gelden (hoeveel zijn dat er nog??).

Ik denk dat het een kwestie van tijd is en er zal een opgelegde en programmeerbare snelheidsbeperking gaan gelden op alle motorvoertuigen. Het milieu en brandstofschaartste zullen daarin leidend zijn. De experimenten daartoelopen nu al: Intelligent Speed Adaptation (of: Intelligente Snelheids Aanpassing/assistentie!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Ik denk ook dat het te maken heeft met de gemiddelde leeftijd van brommer bestuurders. Vaak zie je dat als een brommer 80 km/h KAN er ook 80 km/h mee gereden word. Of terwijl, vaak vol gas.. om dan zo dicht mogelijk op de bumper van de voorganger hangen. Verkeersinzicht krijg je pas met de jaren en ik vind het goed dat er een 50 km/h grens is.

Veelal valt het mij op dat er in het weekend vaak berichten staan in de krant dat er weer een jong persoon overleden is bij een verkeersongeval.

Ik zou het bijvoorbeeld ook een goed idee vinden als er een snelheidsbegrenzer komt in personenauto's tot de bestuurder de leeftijd heeft bereikt van 24 jaar. Dit gaat heus niet gebeuren maar ik geef maar een voorbeeld.

Met een brommer 50 km/h rijden is hard zat.

burner
Infopolitie Gast

Bericht door burner »

ThunderSTreak, dank je een helder en duidelijk antwoord.
Unfo, ben ik met je eens als iemand net 16 is dan lijkt de wereld van jou en denk je dat je alles aankan, was ik vroeger ook.
maarja ben inmiddels opweg naar mijn 5e decenium en hoef dus geen rare dingen meer te doen.
ben het wel eens metr je visie er valt zeker wat te zeggen voor begrenzers.
Burner

Gesloten