ipod in beslag genomen door leraar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
dynd21
Infopolitie Gast

ipod in beslag genomen door leraar

Bericht door dynd21 »

Goedendag,

Ik heb een vraag mijn zoon leent zijn IPOD uit aan een medeleerling, deze zit er tijdens de les mee te spelen.
De leraar neemt de ipod in beslag, dat vind ik op dat moment redelijk.

Maar mijn zoon gaat aan het einde van dag zijn IPOD terug vragen, het is immers zijn eigendom, maar de leraar weigert het ding terug te geven.

Nu word mijn zoon gestraft voor iets wat hij niet gedaan heeft en de dader gaat vrijuit.

Kan ik hier tegen stappen ondernemen?

Jan Oostrom
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: ipod in beslag genomen door leraar

Bericht door Jan Oostrom »

U heeft als ouder al contact opgenomen met de betreffende leraar? Dit lijkt mij de eerste stap.

Jan
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Heeft u al een gesprek gehad met de leraar danwel de directie van de school? Dat lijkt mij namelijk de eerste stap.

Wijziging

Twee zielen, één gedachte?
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

dynd
Infopolitie Gast

Bericht door dynd »

Jan Oostrom schreef:U heeft als ouder al contact opgenomen met de betreffende leraar? Dit lijkt mij de eerste stap.

Jan
Ja dat heb ik en hij geeft hem niet terug.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Dan wordt de tweede stap de directie, al dan niet via de ouderraad/MR.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Dit zijn zaken die in principe in eerste aanleg civielrecht zijn.

Als eerste is de vraag, wat staat er in de schoolreglementen omtrent dit soort zaken ???
Zijn hierin zaken opgenomen wat er gebeurd met "goederen" zoals mobiele telefoons, i-pods etc als die in de klas worden aangetroffen.
Mogelijk dat hierin termijnen worden genoemd.

dynd
Infopolitie Gast

Bericht door dynd »

rai schreef:Dit zijn zaken die in principe in eerste aanleg civielrecht zijn.

Als eerste is de vraag, wat staat er in de schoolreglementen omtrent dit soort zaken ???
Zijn hierin zaken opgenomen wat er gebeurd met "goederen" zoals mobiele telefoons, i-pods etc als die in de klas worden aangetroffen.
Mogelijk dat hierin termijnen worden genoemd.
In het schoolregelement staat alleen dat gebruik van een mobiele telefoon niet is toegestaan.
Dus dat is niet aan de orde, daarnaast gaat de dader vrijuit en mijn zoon wordt gestraft, hij was immers niet degene die de ipod aan het gebruiken was.
Hij had hem uitgeleend, dus lijkt me niet meer dan normaal dat hij zijn ipod aan het eind van de dag terug krijgt.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45

Bericht door rich »

I pod is van uw zoon. Leraar neemt dat ding in en geeft een eigendom dat van een ander is niet terug.

In eerste instantie begrijp ik dat die I pod even uit de les wordt genomen. Of dat nou geregeld is of niet dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit want dat heeft gewoon met waarden en normen te maken en alle regels die daar betrekking op hebben zijn niet altijd beschreven.

Maar.....als jij een goed van een ander onder je hebt en je weigert dat terug te geven dan is de kans aanwezig dat er toch echt sprake is van een strafbaar feit.

Spreek daar de docent en de directie op aan en als dat het gewenste effect niet heeft dan zou een gesprek tussen een (school/ wijk) agent misschien een ander licht op de zaak kunnen laten schijnen.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

dynd
Infopolitie Gast

Bericht door dynd »

rich schreef:I pod is van uw zoon. Leraar neemt dat ding in en geeft een eigendom dat van een ander is niet terug.

In eerste instantie begrijp ik dat die I pod even uit de les wordt genomen. Of dat nou geregeld is of niet dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit want dat heeft gewoon met waarden en normen te maken en alle regels die daar betrekking op hebben zijn niet altijd beschreven.

Maar.....als jij een goed van een ander onder je hebt en je weigert dat terug te geven dan is de kans aanwezig dat er toch echt sprake is van een strafbaar feit.

Spreek daar de docent en de directie op aan en als dat het gewenste effect niet heeft dan zou een gesprek tussen een (school/ wijk) agent misschien een ander licht op de zaak kunnen laten schijnen.
Precies , daar ben ik het dus ook mee eens, tijdens de les afnemen en van mij part dus de rest van de dag niet terug geven. Maar aan het eind van de dag wel.

Heb zojuist een mail gestuurd naar de directie van de school met daarin het verzoek tot teruggave van de Ipod

Omdat mijn zoon de rechtmatige eigenaar is van dit apparaat en de overtreding niet heeft begaan.

rfo00457
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Rob
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rfo00457 »

Ik zou het eerder bij de medeleerling zoeken. Die had de iPod geleend en had daarmee de verantwoordelijkheid er voor. Hij moet er ook maar voor zorgen dat de iPod terug komt.
Met vriendelijke groet,
Rob

Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Ik weet niet in wat voor leeftijdscategorie uw zoon zit, maar persoonlijk (kan daarin misschien bot overkomen, mijn excuses daarvoor) denk ik dat het probleem eerst bij de kern gevat moet worden in plaats van gelijk aan strafrechtelijke kant van de zaak te denken.

Dat een Ipod onder schooltijd op school aanwezig is, is nog tot daar aan toe, daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn.

Dat u een bepaalde boosheid bezit dat zijn eigendom door de leraar ingenomen is, zonder daar schuld aan te hebben vind ik net iets te kort door de bocht.
Uw zoon heeft neem ik aan uit vrije wil die Ipod aan zijn medeleerling gegeven.

De leraar constateerd iets wat op enegerlei wijze storend is voor de les en handelt daarnaar, wat in dit geval resulteerd in de inname van die Ipod bij die medeleerling.
De leraar heeft in deze ook een bepaalde verantwoordelijkheid en dat is er ook weer voor te zorgen dat de rechtmatige eigenaar zijn goed weer terug krijgt en dat is dus niet aan de eerste de beste leerling of ouder die zegt dat die Ipod van hem is.

Heeft die medeleerling al op enige wijze aangegeven dat die Ipod niet van hem is, maar van uw zoon.

Verder is het misschien verstandig om ook een gesprek aan te gaan met uw zoon onder wat voor omstandigheden die medeleerling in het bezit is gekomen van die Ipod.
Dat het niet onder hem is ingenomen wil m.i. niet per definitie zeggen dat hij volledig "schuldloos" is.
Hij heeft er immers wel voor gezorgd dat die medeleerling tijdens de lessen in het bezit is van die Ipod.

dynd
Infopolitie Gast

Bericht door dynd »

rai schreef:Ik weet niet in wat voor leeftijdscategorie uw zoon zit, maar persoonlijk (kan daarin misschien bot overkomen, mijn excuses daarvoor) denk ik dat het probleem eerst bij de kern gevat moet worden in plaats van gelijk aan strafrechtelijke kant van de zaak te denken.

Dat een Ipod onder schooltijd op school aanwezig is, is nog tot daar aan toe, daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn.

Dat u een bepaalde boosheid bezit dat zijn eigendom door de leraar ingenomen is, zonder daar schuld aan te hebben vind ik net iets te kort door de bocht.
Uw zoon heeft neem ik aan uit vrije wil die Ipod aan zijn medeleerling gegeven.

De leraar constateerd iets wat op enegerlei wijze storend is voor de les en handeld daarnaar, wat in dit geval resulteerd in de inname van die Ipod bij die medeleerling.
De leraar heeft in deze ook een bepaalde verantwoordelijkheid en dat is er ook weer voor te zorgen dat de rechtmatige eigenaar zijn goed weer terug krijgt en dat is dus niet aan de eerste de beste leerling of ouder die zegt dat die Ipod van hem is.

Heeft die medeleerling al op enige wijze aangegeven dat die Ipod niet van hem is, maar van uw zoon.
Ja dat heeft hij direct gedaan en mijn zoon kan ook aantonen dat die Ipod van hem is zijn naam staat erin gegraveerd.
Maar daar hadden ze niets mee te maken.
Oke voor de duur van de dag kan ik erin meegaan en heeft mijn zoon wel begrepen dat hij dat ding niet meer moet uitlenen.
Verder heeft de overtreder dus helemaal geen straf gekregen. Alleen mijn zoon word nu gestraft,omdat hij zijn Ipod niet terug krijgt.

drakonian
Lid
Lid
Roepnaam: Hugo
Geslacht:
Leeftijd: 29

Bericht door drakonian »

Bij mij op school is dit ook van toepassing.
Er staat in de reglementen dat de Ipod in beslag genomen mag worden genomen door een leraar.
Maar ook bij ons staat er geen gegeven tijd bij, maar wanneer je het navraagt aan een afdelingsleider/rector zal door ieder hetzelfde antwoord worden gegeven (1 week inbeslagname).

Misschien werkt het op uw zoon zijn school net zo, geen geschreven, maar wel algemeen bekende regeling.
Ik zou dit toch eerst eventjes navragen voordat u dingen gaat eisen.
Bij ons word namelijk in de eerste klas alles éénmalig helemaal uitgelegd.
Misschien was uw zoon de (mondeling overgedragen?) regeltjes eventjes vergeten (gebeurt mij ook nog weleens) :mrgreen:

Het lijkt mij logisch dat de Ipod ingenomen is.
Want er werd met de Ipod gespeeld tijdens de les, dus moet deze ingenomen worden.
Of het door de rechtmatige eigenaar gebeurt is staat m.i. terzijde. (tenzij de Ipod ontvreemd is, maar dat is natuurlijk iets heel anders)
Je maintiendrai
Aan alle, door mijn, verstrekte informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

dynd
Infopolitie Gast

Bericht door dynd »

Ipod is zojuist na mijn mail aan de directie terug gegeven aan mijn zoon.

Bedankt voor het meedenken :thanks:

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Aangifte doen van verduistering....

...en dan op zoek naar een andere school, maja, dan heeft je zoon wel zijn IPOD terug.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten