Vraagje sollicitatieprocedure

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Claudia
Infopolitie Gast

Vraagje sollicitatieprocedure

Bericht door Claudia »

Hallo,

Ik heb een vraagje over de sollicitatie procedure, en dan vooral over referenten- en antecedentenonderzoek.
Acht jaar terug heb ik gesolliciteerd bij de politie, was toen net 17,5 en helaas afgewezen of het laatste deel van de procedure (praktijkproef) Advies, eerste een opleiding volgen en kom dan maar terug. 5 jaar bij kmar gewerkt, nu bijna klaar met hbo opleiding maatschappelijk werk. Toch lijkt me het nog steeds leuk om bij de politie te werken, zou ook dolgraag na het behalen van mijn diploma solliciteren.. er zit alleen 1 maar aan.. Sinds een aantal jaar een relatie, heel leuk, maar schoonfamilie is minder leuk.

Een aantal van hen, (broer/zussen/ouders) hebben een strafbaar verleden. En ook niet mis. :nee: Gaat wel iets verder dan kleine feiten. Komt er een referenten en antecedenten onderzoek dan zal er natuurlijk zeker naar gevraagt worden en kan ik vertellen hoe de vork in de steel zit en hoe mijn relatie met hun is. zelf denk ik dat de feiten te erg zijn , en dat het alleen al uit bescherming voor mezelf (en natuurlijk op de eerste plaats voor het korps ) helaas een afwijzing zal worden. :?

Toch ben ik benieuwd of er bekend is of dit wel samen zou kunnen gaan (misschien hebben jullie collega's en verhalen van.. die in hetzelfde schuitje zitten?) en er toch een mogelijkheid bestaat voor mij om nog bij de politie te kunnen. Natuurlijk wie niet waagt wie niet...
Op dit moment nog niet meteen sollicitatieplannen maar vraag me wel af of er uberhaupt mogelijkheden zijn en wat jullie gedachten/meningen hierover zijn. :ja:

BVD!

Mvg,
Claudia

Flik
Inventaris
Inventaris
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 44

Re: Vraagje sollicitatieprocedure

Bericht door Flik »

Als je contacten onderhoud met deze schoonfamilie, direct of via je relatie, dan wordt een baan bij de politie waarschijnlijk erg lastig. Het korps wil natuurlijk voorkomen dat er bewust of onbewust informatie weglekt naar verkeerde personen of dat je door je schoonfamilie op een of andere manier onder druk wordt gezet.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Hoi Claudia,
Helaas moet ik me bij mn voorganger aansluiten.
Denk in dit geval niet dat je een kans maakt, en eigenlijk geef je dit zélf ook al aan.

Moet daarbij wél zeggen dat je het natuurlijk altijd kan proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Je weet nooit of je die ene uitzondering bent.
Zolang je maar in je hoofd houdt dat je dan ook echt een uitzondering zal zijn en dus de procedure in moet gaan met de gedachte dat je afgewezen wordt. Niet makkelijk dan.

Succes!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Ben ik erg paranoia als ik zeg dat ze zelfs moet oppassen voor haar huidige baan door te solliciteren en deze info prijs te geven?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Claudia
Infopolitie Gast

Bericht door Claudia »

Bedankt voor de reacties. Als ik de reacties lees, dan voel ik wel een lichte teleurstelling alhoewel ik het natuurlijk zelf ook al wel in de gaten had. De relatie met mijn schoonfamilie is wel minimaal moet ik bekennen, de ergste van het stel zie ik hooguit twee keer per jaar, en verder is het af en toe met verjaardagen o.i.d.
Het klikt eigenlijk totaal niet, en ben nog steeds bezig om er voornamelijk voor mijzelf een balans in te vinden. Mijn principes, normen en waarden staan lijnrecht tegenover die van hun. Probeer er een positieve draai aan te geven omdat ik nu zie hoe het in een ander milieu gaat, en daar haal ik natuurlijk weer veel stof uit die me verder kunnen helpen met mijn opleiding, (zoals onderzoek doen naar crimineel gedrag in families etc) Toch had ik het natuurlijk anders gezien. Je kiest voor iemand en krijgt helaas de familie er gratis bij.

Pim, wat bedoel je precies met huidige baan? Momenteel ben ik dus student, bij de kmar ben ik al een tijdje weg als je dat bedoeld? Ik vraag me wel eens af of dit gevolgen heeft voor mijn toekomstige baan in het maatschappelijk werk. (zoals een baan bij jeugdzorg of bij de reclassering) Toch jammer dat door zulke dingen toch een aantal deuren voor je sluiten.

antcedent
Infopolitie Gast

Bericht door antcedent »

Hoi Claudia,

Graag wil ik ook even reageren op jouw vraag.

Ik heb 2 weken geleden iemand op bezoek gehad voor het antecedenten/referentenonderzoek.

Heel in het kort komt dit onderzoek erop neer dat ze gaan kijken of jij chantabel- integer en betrouwbaar bent.
De meneer die bij mij op bezoek kwam vertelde mij dat je broer de grootste crimineel kan zijn en dat jij toch aangenomen kunt worden.
Als jij eerlijk verteld wat jouw relatie met diegene is die een crimineel verleden heeft en je de hele situatie uit kunt leggen zit er best een kans in dat je aangenomen wordt. Als jij het niet verteld en ze komen erachter is het gelijk einde verhaal. Het is wel heel erg belangrijk dat je verteld wat je relatie met hun is. Komen ze dagelijks bij je over de vloer dan wordt je afgewezen, maar zie jij ze hooguit 1 keer per jaar of helemaal niet en ben je het totaal niet eens met hun leefwijze dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Het ligt er ook aan voor welk niveau/functie je solliciteert.
Er zit een verschil tussen een antecedentenonderzoek en een veiligheidsonderzoek. Bij de 1 wordt er alleen naar de persoon zelf gekeken. Hoe die in het leven staat, wat zijn relaties zijn, interesses enz enz. Bij de ander wordt ook veel dieper gegraven in de omgeving van diegene.
Bij mij werd helemaal niet naar mijn schoonfamilie gevraagd.
Eerlijkheid is heel erg belangrijk. Als je alles verteld, dan kun je ook nergens mee gechanteerd worden of wat dan ook en kan het best zijn dat ze je aannemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :).

Succes!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Claudia schreef:(...)Pim, wat bedoel je precies met huidige baan? Momenteel ben ik dus student, bij de kmar ben ik al een tijdje weg als je dat bedoeld?(...)
Claudia, dat had ik niet begrepen. Wellicht kun je contact opnemen met mensen van werving en selectie (w&s). Leg het w&s voor, dan kun je specifieke vragen toelichten. Je kunt w&s vertellen dat je hen een boel kosten wilt besparen (wervingstraject) en jezelf een illusie als na alle testen en onderzoeken in de laatste fase mocht blijken dat je schoonfamilie een beletsel is. Wellicht (maar ik weet niet of ze bereid zijn zoiets doen) kunnen zij intern het antecedentenonderzoek naar voren halen, op zijn minst kunnen zij het beste inschatten wat te doen ???
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

antcedent schreef:Hoi Er zit een verschil tussen een antecedentenonderzoek en een veiligheidsonderzoek. Bij de 1 wordt er alleen naar de persoon zelf gekeken. Hoe die in het leven staat, wat zijn relaties zijn, interesses enz enz. Bij de ander wordt ook veel dieper gegraven in de omgeving van diegene.
Bij mij werd helemaal niet naar mijn schoonfamilie gevraagd.
Op de site van de AIVD staat het formulier van het veiligheidsonderzoek mbt een functie bij de politie.
(waarbij het trouwens niet uitmaakt wélke functie)
Klopt dat daar geen vragen op staan over je schoonfamilie, echter wél de 2 volgende vragen:
Bent u en/of uw partner ooit in aanraking geweest met politie/justitie in verband met een strafbaar feit? Zo ja, wilt u dit nader toelichten.
Weet niet of je partner zélf ook een strafrechterlijk verleden heeft. Maar als hij in het verleden toch samen iets met zijn familie gedaan heeft, zou je dat hier moeten vermelden.

En nóg een belangrijke:
Zijn er nog feiten, omstandigheden of bijzonderheden in uw werkomgeving of uw privé-omgeving die in verband met de vervulling van de vertrouwensfunctie relevant zijn en die niet in de vorige vragen aan de orde zijn geweest. Zo ja, wilt u dit nader toelichten.
Hier zou je dus de informatie mbt je schoonfamilie in MOETEN vullen. Je hebt het namelijk zelf over "uit bescherming voor mezelf", waarmee je al aangeeft dat deze situatie relevant is voor de vervulling van een functie bij de politie.

Nogmaals succes!

antecedent
Infopolitie Gast

Bericht door antecedent »

Hilde12 schreef:Op de site van de AIVD staat het formulier van het veiligheidsonderzoek mbt een functie bij de politie.
Volgens mij maakt de functie wel degelijk uit.
Ik heb gesolliciteerd voor niveau 3 en mijn gesprek duurde hooguit 2 uur. Een kennis van mij heeft gesolliciteerd op de functie rechercheurkundige en dit gesprek duurde langer dan 5 uur!
Alles over haar, haar partner, schoonfamilie, partners van zussen/broers, broers/zussen van partner en daar weer de partners van moesten ze weten. Bankzaken, laptop gegevens, vorige werkgevers, scholen en ga zo maar door. Alles werd uitgeplozen.
Bij mij ging het echt alleen over mij vanaf dat ik geboren ben tot nu. Een klein gedeelte ging het over mijn ouders,partner en vrienden (werk en wat mijn relatie met hun is).
Volgens mij is er dus wel degelijk een verschil op welke functie je solliciteert en hoe ver ze gaan in het onderzoek.
De AIVD doet ook niet het veldwerk, maar iemand van bureau veiligheid wat ik heb begrepen.

Ik zou inderdaad ook, wat hier werd gezegd, het 1 en ander uitleggen bij het werving en selectiebureau en vragen wat de mogelijkheden zijn en of zij je erbij kunnen helpen.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door Botje »

Laat ik even duidelijk stellen dat de AIVD ook zelf het veldwerk doet bij veiligheidsonderzoeken. Ik heb zelf zo'n AIVD-er hier aan tafel gehad maar dat terzijde. Verder is het afhankelijk van de functie die je gaat bekleden of je een veiligheidsonderzoek (A of P) krijgt of een antecedentenonderzoek. Wanneer je met gevoelige informatie te maken krijgt zal men een veiligheidsonderzoek instellen. Een recherchekundige valt in die categorie. Voor een straatfunctie volstaat doorgaans een antecedentenonderzoek. Echter, als je weet dat er in je eigen kring belemmeringen bestaan voor het verkrijgen van 'een verklaring van geen bezwaar' beperk je jezelf in je verdere loopbaan omdat een veiligheidsonderzoek bij veel functies om de hoek komt kijken.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

antecedent schreef:
Hilde12 schreef:Op de site van de AIVD staat het formulier van het veiligheidsonderzoek mbt een functie bij de politie.
... Bankzaken, laptop gegevens, ...Alles werd uitgeplozen...
bankzaken mwoah als je grote schulden hebt ben je wellicht chantabel.
maar als je die hebt zijn er andere banen om sneller/veiliger uit de schuld te komen dan de politie

maar laptopgegevens? (vast niet merk en type) maar dan nòg.

Straks vragen ze ook welke dvd's je in de kast hebt staan en of je lid bent van de bieb?
Nog ff en in de sollicitatieprocedure komen ze een huiszoeking ( :regels: )* doen :lol:

*moest de machtiging voorstellen

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Vertrouwensfuncties en daarmee ook de veiligheidsonderzoeken zijn er op drie niveaus (A, B en C). De A-onderzoeken zijn het zwaarst qua omvang en diepgang.
Het veiligheidsonderzoek is een instrument met behulp waarvan kan worden vastgesteld of er aan de plaatsing van de kandidaat-vertrouwensfunctionaris in de vertrouwensfunctie risico's kleven voor de veiligheid of andere gewichtige belangen van de staat. Daartoe worden gegevens verzameld die antwoord kunnen geven op de volgende vragen: heeft de kandidaat-vertrouwensfunctionaris justitiële antecedenten en zo ja, welke? Neemt betrokkene deel aan of verleent hij steun aan staatsgevaarlijke activiteiten? Is betrokkene lid van of verleent hij steun aan anti-democratische organisaties? Zijn er overige persoonlijke gedragingen of omstandigheden waardoor er onvoldoende waarborgen zijn dat de kandidaat-vertrouwensfunctionaris onder alle omstandigheden de uit de vertrouwensfunctie voortvloeiende verplichtingen getrouwelijk zal volbrengen?

Het verzamelen van de gegevens geschiedt door middel van naslagen in diverse bestanden binnen en buiten de AIVD (administratief onderzoek). Bij de A-onderzoeken worden, na afronding van het administratieve onderzoek, gesprekken gevoerd met betrokkene, referenten en informanten (veldonderzoek). Een A-onderzoek omvat dus zowel een administratief onderzoek als een veldonderzoek. Een B- of C-onderzoek is in principe een administratief onderzoek; slechts indien de uit dit onderzoek verkregen gegevens daartoe aanleiding geven wordt ook een -beperkt - veldonderzoek verricht.

De personen naar wie een veiligheidsonderzoek wordt ingesteld, zijn daarover altijd van tevoren ingelicht. Zij vullen zelf een inlichtingenformulier (Staat van Inlichtingen) in.
Bron: AIVD-site

Er zijn verschillende inlichtingenformulieren, waaronder die voor de politie:
Veiligheidsonderzoek Politie
Staat van Inlichtingen Politie
Gebruik dit formulier als u een vertrouwensfunctie gaat vervullen bij de Politie.
Bron: AIVD-site

Hierdoor dacht ik dat voor alle politiefuncties dit formulier ingevuld zou moeten worden, maar volgens botje zou het dus ook nog kunnen dat je een A formulier moet invullen.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Botje »

Die staat van inlichtingen hoort bij een A-onderzoek. De informatie die op de site van de AIVD staat gaat over een veiligheidsonderzoek. Het gaat bij de AIVD dus over vertrouwensfuncties zoals bijvoorbeeld bij de recherche, leiding etc.

Claudia
Infopolitie Gast

Bericht door Claudia »

Hij heeft geen strafrechtelijk verleden, heeft zelfs nog een tijdje bij defensie gewerkt, daarvoor heeft hij ook een antecedenten onderzoek gehad, en zonder problemen is door gekomen. Blijf het apart vinden. Vraag me af of defensie minder streng is daarin.
Vraag me ook af waar er een grens ligt, hoe zwaar moet zo'n strafblad van familieleden zijn om niet door zo'n onderzoek te komen? Zijn daar richtlijnen voor?

Niveau 4 of 5 zou ik wel op willen solliciteren...
Als ik schriftelijke toestemming geef kunnen ze alvast het een en ander nazoeken! Daar ben ik wel benieuwd naar, denk dat ik dat ga doen. Iig alvast bedankt voor de reacties.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Botje »

Claudia schreef:Vraag me ook af waar er een grens ligt, hoe zwaar moet zo'n strafblad van familieleden zijn om niet door zo'n onderzoek te komen? Zijn daar richtlijnen voor?
Ik ga er voetstoots van uit dat er inderdaad richtlijnen zijn. Maar zoals zoveel dingen bij de AIVD zullen wij daar wel geen zicht op mogen hebben.

Gesloten