elektrische scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Johan
Infopolitie Gast

elektrische scooter

Bericht door Johan »

Mag een elektrische scooter gebruik maken van een fietspad aangeduid met bord g13? Wat is een elektrische scooter ( bromfiets)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: elektrische scooter

Bericht door Skipperje »

Johan schreef:Mag een elektrische scooter gebruik maken van een fietspad aangeduid met bord g13? Wat is een elektrische scooter ( bromfiets)
Ik kan hier niet antwoorden wat het is. Zit er een kentekenplaat op? Zo ja, blauw is snorfiets en geel is bromfiets. Is het geen bromfiets en ingericht voor een invalide, dan kan het een gehandicaptenvoertuig zijn.
Het gebruik van G13 staat omschreven in art 5 RVV.

Wetstekst

Artikel 5
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
Dus is het een bromfiets, dan niet toegestaan. Is het een snorfiets, alleen zonder gebruik van de motor. Gehandicaptenvoertuigen mogen volgens mij niet op het onverplichte fietspad. (was even een verrassing, want ik nam aan dat dat wel mocht)

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Wetstekst

Artikel 7 | RVV plaats op de weg elektrische rolstoel (gehandicaptenvoertuig)
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Wetstekst

Artikel 2 | RVV gelijkstelling voetgangers aan bestuurders gehandicaptenvoertuig
1. De regels van dit besluit betreffende voetgangers, zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien zij van een voetpad of trottoir gebruik maken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Pim schreef:

Wetstekst

Artikel 7 | RVV plaats op de weg elektrische rolstoel (gehandicaptenvoertuig)
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Wetstekst

Artikel 2 | RVV gelijkstelling voetgangers aan bestuurders gehandicaptenvoertuig
1. De regels van dit besluit betreffende voetgangers, zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien zij van een voetpad of trottoir gebruik maken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken.
Ik heb ze beiden vooraf al gelezen Pim. Maar waar kun jij hier lezen dat de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig op het onverplichte fietspad mag?

Piet

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Het staat er niet letterlijk, toegegeven. Maar er staat ook niet letterlijk 'verplicht fietspad' danwel 'niet verplicht fietspad'.
En als de gehandicapte zelfs op het voetpad mag waarom zou hij dan niet op een niet verplicht fietspad mogen.
Als het onderscheid niet wordt aangegeven tussen wel/niet verplicht fietspad ga ik er vanuit dat hij erop mag.

Wetstekst

Wetstekst

Artikel 4 | RVV
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
Als de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig gelijkgesteld wordt aan een voetganger mag hij op het voetpad.
Voetgangers mogen bij het ontbreken van een voetpad het fietspad volgen, dus...ik zie geen probleem.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ik kan je goed volgen. Inderdaad wordt in het RVV regelmatig gesproken over fietspad en een enkele keer ook over verplicht fietspad en onverplicht fietspad.
Dus zal met de term fietspad wel worden bedoeld zowel het verplichte als het onverplichte fietspad.
Wat mij betreft mogen gehandicaptenvoertuigen weer rijden op het onverplichte fietspad.

:thanks:

Overigens wordt hij niet gelijkgesteld met een voetganger, maar volgt hij de regels van voetgangers als hij op het trottoir of voetpad rijdt. Dat is net iets anders, maar dat terzijde.

Piet

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Sterker nog: de regels van voetgangers zijn mede op hem van toepassing.
Dus beide... Toch?

Wetstekst

Artikel 2 | RVV

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Pim schreef:Sterker nog: de regels van voetgangers zijn mede op hem van toepassing.
Dus beide... Toch?

Wetstekst

Artikel 2 | RVV
Ik lees dat anders. Je hebt regels die van toepassing zijn voor voetgangers. Maar als een gehandicapte op het trottoir rijdt zijn die voetgangerregels ook (mede) op hem van toepassing. Er kunnen niet gelijk 2 verschillende regels gelden voor gehandicapten.

Piet

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Zo had ik het dan weer niet gelezen... :)

Gesloten