Kinderen voorin de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ron1973
Infopolitie Gast

Kinderen voorin de auto

Bericht door Ron1973 »

Hallo,

Ergens op dit forum heb ik een onderwerp gezien over het gebruik van kinderzitjes voorin de auto maar die kan ik niet meer vinden vandaar deze herhaling.
Met de beschrijving die erbij stond is mijn vraag niet beantwoord.

Mijn vraag is:
Mag ik een kind voorin de auto vervoeren in een geschikt kinderzitje (niet naat achteren gericht) ?

Een moeder bij mijn dochter op school heeft maandag(27-okt-08) een bekeuring gekregen omdat ze haar dochter voorin de auto zat (nogmaals in het kinderzitje, niet naar achteren gericht). Ze kreeg de bekeuring van de agent die zei dat het niet mocht. Maar verder niets erbij, geen reden.

Mag het wel of niet ?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Ron

Kale
Blijvertje
Blijvertje
Roepnaam: Nieuwe.
Geslacht:
Leeftijd: 46

Re: Kinderen voorin de auto

Bericht door Kale »

Misschien handig erbij te plaatsen hoe oud en eventueel hoe groot dat kind is.
Zeuren is als een schommelstoel, het geeft je iets te doen maar je komt niet vooruit.

Kale@infopolitie.nl

Maarten123
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 43

Bericht door Maarten123 »

Kinderen tussen 3 en 18 jaar die onder de 1,35 m zijn mogen niet voorin worden vervoerd.
► Laat Spoiler zien

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Bericht door rijschoollucassen »

Kinderen onder de 1.35m dienen in een 'daartoe geschikt' kinderbeveiligingsmiddel (3x woordwaarde) vervoerd te worden. Dat mag ook voorin, hoewel achterin wél veiliger is. Bij een achterwaarts gericht zitje (maxi cosy ed.) altijd de airbag uitschakelen. Kan dit niet, dan het zitje achterin plaatsen. Vaak zijn bekeuringejn via 'horen van' incomplete verhalen. De term 'daartoe geschikt' zou de oorzaak kunnen zijn.

j.l.

Marceljesse
Infopolitie Gast

Bericht door Marceljesse »

OK het staat nu 1-1

Maar wat is nu het juiste antwoord

Kale
Blijvertje
Blijvertje
Roepnaam: Nieuwe.
Geslacht:
Leeftijd: 46

Bericht door Kale »

Er is er eentje die iets over het hoofd heeft gezien. Iets met een aanwezige gordel in een voertuig.
Ik ga mee met Rijschool.
Met de in het eerste lid genoemde voertuigen die niet zijn uitgerust met een Autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaren en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaren met een lengte van minder dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.
3.
Zeuren is als een schommelstoel, het geeft je iets te doen maar je komt niet vooruit.

Kale@infopolitie.nl

Maarten123
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 43

Bericht door Maarten123 »

Kale, Lucassen,

Jullie hebben gelijk, ik had het in een iets andere context gelezen....

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Hallo Ron,

Dus het antwoord is dat het wél mag, een kind voorin in een kinderstoeltje.

Dan moet ik er wél bij vermelden dat dan het kind wél VAST moet zitten in het stoeltje. Dus IN de riem in het stoeltje.
En op de passagiersplaats :ja:

Er vanuitgaande dat dat het geval was ben ik benieuwd of mevrouw een geeltje heeft gekregen en wat de feitcode was van de overtreding.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

baldiron
Infopolitie Gast

Bericht door baldiron »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's.
Ik was ook erg verbaasd over het feit dat zij een bekeuring had gekregen daar het kind vervoerd werd in een geschikt kinderbeveiligingssysteem (nu is ie 4 x woordwaarde). Een maxicosi toby.

Het kind is bijna 5, ca. 115 a 120 cm.

Als de reden zou zijn dat er een airbag in zit zou ik echt nog meer verbaasd zijn want tegenwoordig zijn er auto's met 19 airbags waaronder ook in de voorstoel ter bescherming van de medepassagiers die achterin zitten. Heel raar, morgen hoor ik meer hierover en ik zal het fijne ervan hier laten weten.

Groeten
Ron

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Vraag gelijk eens wat de feitcode en/of omschrijving van het gepleegde feit is die op de bekeuring staat ??
Misschien brengt dat wat licht op de duistenis die is ontstaan.

baldiron
Infopolitie Gast

Bericht door baldiron »

rai schreef:Vraag gelijk eens wat de feitcode en/of omschrijving van het gepleegde feit is die op de bekeuring staat ??
Misschien brengt dat wat licht op de duistenis die is ontstaan.
Dat zal ik doen, bedankt.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Misschien zijn er wel meer maxi cosi, type Tobi, maar als ik even zoek KLIK blijkt dit model alleen geschikt voor kinderen van 9 tot 18 kg en de leeftijd van 9 maanden tot 4 jaar. Ze worden wel met de rijrichting mee geplaatst dus een airbag is geen probleem.
Als er nu een kind van bijna 5 jaar op zat, dan zou je kunnen spreken van overtreding van artikel 59, lid 1, omdat dit kinderbeveiligingsmiddel niet voor dit kind geschikt was.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

baldiron schreef:Hallo allemaal,

Ik was ook erg verbaasd over het feit dat zij een bekeuring had gekregen daar het kind vervoerd werd in een geschikt kinderbeveiligingssysteem (nu is ie 4 x woordwaarde). Een maxicosi toby.

Als de reden zou zijn dat er een airbag in zit zou ik echt nog meer verbaasd zijn want tegenwoordig zijn er auto's met 19 airbags waaronder ook in de voorstoel ter bescherming van de medepassagiers die achterin zitten. Heel raar, morgen hoor ik meer hierover en ik zal het fijne ervan hier laten weten.

Groeten
Ron
Een omgekeerd geplaatst kinderzitje op een voorstoel plaatst het deel van het zitje waar het hoofd van het kind zit boven de dashboard-airbag.
Als de airbag explodeert komt de airbag tegen het achterhoofd en lanceert het stoeltje (en het hoofd) met kracht weg.
Dat komt overeen met een aanrijding van achteren: een wiplash of gebroken nek als risico.
Plaats je het stoeltje in correctie richting dan komt de airbag niet tot in het gezicht van het kind.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door DiNozzo »

Of schakel op zijn minst de airbag uit, wat bij de meeste auto's een eenvoudige handeling is in de deurpost of middenconsole.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Stef,
ik reageerde vooral op de verbazing die Ron benadrukte. Het uitschakelen is eerder al benoemd.
Pim schreef:
baldiron schreef:Hallo allemaal,

Groeten
Ron
Een omgekeerd geplaatst kinderzitje op een voorstoel plaatst het deel van het zitje waar het hoofd van het kind zit boven de dashboard-airbag.
Als de airbag explodeert komt de airbag tegen het achterhoofd en lanceert het stoeltje (en het hoofd) met kracht weg.
Dat komt overeen met een aanrijding van achteren: een wiplash of gebroken nek als risico.
Plaats je het stoeltje in correctie richting dan komt de airbag niet tot in het gezicht van het kind.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten