Boete geen licht voeren bij nacht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mario
Infopolitie Gast

Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Mario »

Hallo,

Gisteravond heb ik een boete gekregen voor het voeren van geen licht bij nacht aldus de tekst op het proces verbaal.
Het volgende deed zich voor, we kwamen van een terrein af waar veel licht was, we reden op de rondweg in de stad Leeuwarden waar relatief veel straat verlichting brand langs de weg, ik werd aangehouden door een motor agent, deze man zei dat ik geen licht aan had, maar dat was niet waar, ik reed met stadslicht, waar ik toen achter kwam, door het vele licht had ik niet door dat ik het dimlicht niet aan had gedaan, er reden voor en achtermij auto,s, deze waren aan het racen, en haalden gevaarlijke capriolen uit, deze kwamen vanaf een meeting.
De agent vroeg naar mijn rijbewijs, en schreef onmiddelijk een bon uit van €60.00.
Ik hield mij keurig aan de snelheid, en ook de verlichting was wel in orde maar ik had niet door dat ik met stadslicht reed.

Gezien de omstandigheden wat er om mij heen gebeurde op de weg vind ik het onterecht dat ik hier een boete voor kreeg, de agent had mij er op kunnen wijzen dat ik het dimlicht niet aan had, en dit met een waarschuwing had afgedaan, maar ja hij dacht dus hier anders over, hij had beter de racers kunnen aanhouden.
Gebruikersavatar
Guido
Infopolitie Gast

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Guido »

ja, dat is waar
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3707
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Julio »

Hij had er inderdaad een waarschuwing voor kunnen geven, maar een bon behoort ook tot de mogelijkheid. In dit geval heeft hij u een bon gegeven.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."
Gebruikersavatar
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1062
Lid sinds: 15 jan 2006, 12:52
Geslacht:
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door J o h a n »

Ach, mischien heeft de agent de overweging gemaakt om de hardrijders op kenteken te bekeuren
en u aan te spreken.
Daarmee kon hij direct gevaar wegens onvoldoende verlichting direct afwenden en de
racers krijgen hun verassing later.

Wie zal het zeggen.

En inderdaad hij had een waarschuwing kunnen geven, had best gekund.
Heeft ie niet gedaan. Zal je je bij moeten neerleggen.

Johan
Gebruikersavatar
foreverblue
Infopolitie Gast

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door foreverblue »

Mario,

wat is nu eigenlijk jouw vraag ?
BVK
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 17 aug 2008, 09:27
Roepnaam: Marc
Locatie: wie het weet mag het zeggen
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door BVK »

Hoi Mario,

ik weet niet of je een vraag hebt maar ik kan me voorstellen dat je dit hier neerschrijft om een reactie te krijgen en evt. advies.

Je kunt bezwaar aantekenen en hoe dat in zijn werk gaat kun je op de achterkant van het gele bonnetje lezen. De ervaring leert dat je daar nog wel eens geluk mee kan hebben.
Aan de andere kant moet je ook reeel zijn. Je stelt dat er allemaal mensen aan het rijden waren en gevaarlijke capriolen uithaalden en dat dus juist die mensen gevaarlijk bezig waren. Niemand zal ooit weten of de agent je voor iets heel ergs behoedt heeft door je met een slecht verlichte auto tussen dat verkeer weg te halen en ervoor te zorgen dat je de juiste verlichting kon voeren. Misschien waren dit wel je best besteedde 60 euro ooit! :wink:
"Ik ben de eigenaar van mijn karma, erfgenaam van mijn daden, geboren uit mijn daden, verwant aan mijn daden en heb mijn daden als mijn scheidsrechter. Wat ik doe, goed of kwaad, daarvan zal ik erfgenaam zijn"
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3707
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Julio »

BVK schreef:Je kunt bezwaar aantekenen en hoe dat in zijn werk gaat kun je op de achterkant van het gele bonnetje lezen. De ervaring leert dat je daar nog wel eens geluk mee kan hebben.
Leg dit eens uit? TS heeft gereden zonder het (juiste) licht aan te hebben. Hiervoor krijgt Mario een bekeuring. Waarmee kan Mario nog geluk hebben?
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Gast »

foreverblue schreef:Mario,

wat is nu eigenlijk jouw vraag ?
Hallo,

Mijn vraag is, is het zin vol om hier bezwaar tegen te maken, en dan vooral tegen de hoogte van de boete, had dit niet met een waarschuwing voldoende geweest, maar ik denk dat de agent zo geiriteerd was, wat er om hem heen gebeurde, hij mij direct een boete heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3707
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Julio »

De hoogte van het boetebedrag is een vast bedrag. Hier valt dus niet over te 'onderhandelen'.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."
Has.
Lid
Lid
Berichten: 94
Lid sinds: 27 nov 2007, 23:27
Locatie: MWB
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Has. »

Er staan nergens vaste richtlijnen wanneer gewaarschuwd moet worden danwel bekeurd, dat is aan de betreffende agent zelf om te beslissen. Hij vond dit keer waarschijnlijk een bekeuring op zijn plaats in plaats van een waarschuwing. U kunt hiertegen beroep aantekenen, maar ik acht de kans klein dat de boete kwijtgescholden zal worden. Wij kunnen hier geen oordeel geven over het optreden van de agent, omdat wij niet ter plekke waren en niet voldoende kennis hebben over de omstandigheden die hebben geleid tot een bekeuring.
Gebruikersavatar
Baksteen
Infopolitie Gast

Re: Boete geen licht voeren bij nacht

Ongelezen bericht door Baksteen »

Mario schreef:Hallo,

Gisteravond heb ik een boete gekregen voor het voeren van geen licht bij nacht aldus de tekst op het proces verbaal.
Het volgende deed zich voor, we kwamen van een terrein af waar veel licht was, we reden op de rondweg in de stad Leeuwarden waar relatief veel straat verlichting brand langs de weg, ik werd aangehouden door een motor agent, deze man zei dat ik geen licht aan had, maar dat was niet waar, ik reed met stadslicht, waar ik toen achter kwam, door het vele licht had ik niet door dat ik het dimlicht niet aan had gedaan, er reden voor en achtermij auto,s, deze waren aan het racen, en haalden gevaarlijke capriolen uit, deze kwamen vanaf een meeting.
De agent vroeg naar mijn rijbewijs, en schreef onmiddelijk een bon uit van €60.00.
Ik hield mij keurig aan de snelheid, en ook de verlichting was wel in orde maar ik had niet door dat ik met stadslicht reed.

Gezien de omstandigheden wat er om mij heen gebeurde op de weg vind ik het onterecht dat ik hier een boete voor kreeg, de agent had mij er op kunnen wijzen dat ik het dimlicht niet aan had, en dit met een waarschuwing had afgedaan, maar ja hij dacht dus hier anders over, hij had beter de racers kunnen aanhouden.
Waar gaat dit over ??

Als die "straatracers" er niet waren geweest, hoe had je dan over die bekeuring gedacht ??
Gesloten