Opjagende vrachtwagen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opjagende vrachtwagen?

Bericht door J o h a n » 19 okt 2008, 11:04

Laat ze gaan, gaan, gaan
Geef die jongens toch vrij baan

Op het land over zee brengen zij hun lading mee
De containers ze rollen maar door
En de man aan het stuur die maakt menig overuur
Maar wat wil je, een lading gaat voor

sorry, schoot me ineens te binnen....

Johan

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 19 okt 2008, 11:17

appiehappie schreef:Wat mij opvalt, is dat Bouwvakker, niet ingaat op het feit dat zijn chauffeur te hard reed.

Ook begint hij nu over deadlines. Deadlines worden gemaakt door te krap plannen, en niet door de chauffeurs. Zij zitten opgefokt met 1 oog op de klok en de andere op de weg om die belachelijk krappe planning rond te krijgen.

Nogmaals hij mag maar 80. Of bent u zo,n werkgever die de boetes betaalt en dus dit gedrag veroorzaakt?

80 is beter voor de chauffeur zijn hart, het brandstofverbruik en dus de kosten voor de werkgever.

92 waar je 80 mag, kleven bij een inhaalverbod, en dan ook nog de morele schuld bij de personenauto liggen. Apart
Dit wordt weer zo'n anti chauffeurstopic. U heeft natuurlijk gelijk. De chauffeur mag dit niet en mag dat niet. Maar ook als de vrachtwagen precies 80 rijdt kan hij inlopen op personenauto's die ook denken 80 te rijden. Ik kan U nog veel meer voorbeelden geven (uit de praktijk) tot chauffeurtjepesten aan toe!!!!!!
Niet alle deadlines komen door te krap plannen: weleens van files ed gehoord? En de meeste werkgevers betalen bekeuringen van verkeersovertredingen NIET!

Desalniettemin had deze chauffeur best een knippertje mogen geven (misschien was de personenautochauffeur er wel even niet bij?) maar toen dat geen of zelfs een averechts effect bleek te hebben had hij beter even ruim afstand kunnen nemen.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 19 okt 2008, 11:18

Ook begint hij nu over deadlines. Deadlines worden gemaakt door te krap plannen, en niet door de chauffeurs. Zij zitten opgefokt met 1 oog op de klok en de andere op de weg om die belachelijk krappe planning rond te krijgen.

Nogmaals hij mag maar 80. Of bent u zo,n werkgever die de boetes betaalt en dus dit gedrag veroorzaakt?

80 is beter voor de chauffeur zijn hart, het brandstofverbruik en dus de kosten voor de werkgever.
OK jullie hebben me helemaal overtuigd.
Als ik planner zou worden dan houd ik voortaan rekening met een gemiddelde voertuigsnelheid van rond de dertig kilometer per uur over een hele dag.
Wil er trouwens iemand nog een vrachtwagen kopen? En heeft er iemand nog werk voor een chauffeur die het niet aan zijn hart heeft?

Binnenkort op Postbus 51: "Op de snelwegen in Nederland rijden vrachtwagens te hard: laat deze niet inhalen en probeer de vrachtwagens met uw eigen auto zijn maximum snelheid te laten rijden. Bel 112 als de chauffeur knippert, toetert of gaat bumperkleven."
Alle vrachtwagens de wereld uit: te beginnen in Nederland! No mercy!

rfo00457
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Rob
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door rfo00457 » 19 okt 2008, 11:19

roadtrain schreef:Maar ook als de vrachtwagen precies 80 rijdt
Daar zijn er niet zo veel van, hoor!
Met vriendelijke groet,
Rob

Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 19 okt 2008, 11:25

U moet gaan klagen bij de wetgever, niet bij de handhavers.

Mischien dat dat de max snelheid voor trucks naar 90 kan, dan
kunnnen jullie strakker plannen en drukken tot 96/97 km/u.

En kunnnen we dit topic opnieuw starten.......

Enne, straks maar 48 uur per week, dus nog harder rijden.....

Johan

appiehappie
Infopolitie Gast

Bericht door appiehappie » 19 okt 2008, 11:31

Dit wordt helemaal niet een anti-chauffeurs topic, dat wordt er van gemaakt door chauffeurs of belanghebbenden daarvan.

Dit topic gaat puur om de feiten die gesteld worden door bouwvakker, en aan de hand van die fouten zit die chauffeur gewoon fout.

U hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt, ik heb daar zelf ook redelijk wat verstand van, en ik zou graag ook eens willen aanvoeren dat de veroorzaker van de meeste vrachtwagen ongevallen, meestal allang thuis op de bank zit met moeders een bakkie te doen.

Ik ben het heel vaak eens met chauffeurs, maar het is wel waar dat de meeste jongens plankgas rijden. 80 is ook geen snelheid, maar het moet toch echt.

En, buiten de onvoorziene omstandigheden, weet een (goeie) planner dondersgoed of zijn schema goed of te strak is. Maar die krijgt op zijn beurt ook weer op zijn donder wanneer hij te ruim planned. De transport sector, is er eentje van het ouwe wilde westen. Waar iedereen zijn vuilnisbak leeggooit op de chauffeur.

Helemaal off topic, geloof ik... De liefhebber moet maar even eruit filteren wat die belangrijk vind.

Teer puntje, die chauffeurs. :topic:

appiehappie
Infopolitie Gast

Bericht door appiehappie » 19 okt 2008, 11:35

Binnenkort op Postbus 51: "Op de snelwegen in Nederland rijden vrachtwagens te hard: laat deze niet inhalen en probeer de vrachtwagens met uw eigen auto zijn maximum snelheid te laten rijden. Bel 112 als de chauffeur knippert, toetert of gaat bumperkleven."
Op de snelwegen rijden personenwagens te zacht, gebruik uw vrachtwagen om deze malloten van de weg te duwen. Bel 112 wanneer deze persoon dit weigert en/of aanstalten maakt om uw gezondheidstoestand danig te reduceren tot comateuze toestand.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 19 okt 2008, 11:59

De transport sector, is er eentje van het ouwe wilde westen
Waar leeft U: onder een steen? (zou mijn dochter zeggen!)

De regelgeving van de laatste jaren heeft Uw opmerking al lang al ingehaald (die wel)

Zelfs de Heer Spee is onderuitgehaald met zijn onderzoek over vrachtwagenchauffeurs.......

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 19 okt 2008, 12:13

Ik denk inderdaad, dat regelgeving heel veel wildwest toestanden heeft gereduceerd.
Denk hierbij aan de (digitale) tacho, snelheidbegrenzing en straks nog minder werktijd.

Maar daar gaat het in dit topic niet om, bouwvakker vroeg over een specifieke situatie
en daar heeft ie antwoord op gekregen.

Als je in dit topic vrachtauto vervangt door bmw rijder of fiat bestuurder had je dezelfde
antwoorden verkregen.

Het ging om een gedraging en waarmee je dit doet, doet niet ter zake.
Zelfs met een boot mag je niet achterop iemand varen, al vaart de voorganger in
jouw ogen niet hard genoeg.

Als de antwoorden OP niet aanstaan, is dit niet onze schuld.
( don't blame the messenger ).

Als je andere antwoorden wil, zul je op andere fora je vraag moeten neerleggen.
Wellicht dat je daar meer begrip zult oogsten. Maar de verkeersregels bepalen zoals
hier is beschreven.

Johan

appiehappie
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door appiehappie » 19 okt 2008, 12:43

Omdat dit inderdaad off topic gaat geef ik Roadtrain nog 1 laatste reactie.

De transportector is wel degelijk een vrijgevochten bende. Met de tacho's wordt nog steeds gerommeld. Chauffeurs worden doelbewust weggestuurd met te krappe termijnen, vrachtpapieren kloppen meer niet dan wel, met gevaarlijke stoffen wordt nog steeds onnoemelijk veel gerotzooid. Chauffeurs zonder ADR rijden met ADR containers, soms worden de stickers verwijderd om het geen ADR te laten lijken.

De meest fantastische constructies worden verzonnen om maar zoveel mogelijk goedkope krachten in te kunnen zetten.
De Nederlandse chauffeur wordt netto een behoorlijk goed salaris in het vooruitzicht gesteld wanneer hij op een buitenlandscontract gaat rijden, en dan bij voorkeur Luxemburg. Dat hij daarvoor een ander CAO volgt en in overtreding is, want binnenlands chauffeur op een buitenlandse wagen zonder de wettelijk verplichte afwezigheid in Nederland, is allemaal geen probleem.

Eigen rijders kijken helemaal nergens naar, alleen naar max. aantal ritten wat ze kunnen doen. Uren? Ben je gek, uit die Tacho! Kan niet? Kan wel. Max. snelheid? Ben je gek, trappen, uit met die begrenzer. Kan niet? Kan wel.

Twistlock kapot op chassis? Lekker belangrijk, op 3 twistlocks kan ook best, ach 2 ook wel, wel gekruist, dat dan weer wel.
Afgekeurd chassis? Klote, even nog dit ritje doen en dan zet ik hem wel weg, voor de volgende chauffeur, want dat gaan we hem natuurlijk niet vertellen! De vracht heeft voorrrang.

Een degelijke check van chassis en container? Ben je gek, geen tijd voor. Lunchpauze? Ben je gek, doe dat maar onderweg en schrijf die pauze maar tijdens het laden en lossen op de plaats van bestemming. Dat je dan dus geen rust maakt is even niet zo belangrijk, de vracht heeft voorrang.

Een grote controle bij restaurant de Punt langs de A15? Oeps,uhhh rij dan maar om, via de N59. Je zit nogal over je uren heen en je chassis is ook niet ADR geschikt. "Ja maar via de A59 ga ik ver om naar de Moerdijk, dan loop ik helemaal in de knel met mijn uren!" Weet ik, maken we goed met je!

En dat allemaal voor het niet misselijke max. bedrag in de Nederlandse CAO van 2285,05 Eurootjes bruto per maand per 1 april 2008 in de hoogste schaal, E6, die de meeste chauffeurs niet eens krijgen omdat ze niet op het buitenland rijden. Waar de overuren op een kwartier afgerond worden.

Gek dat ze geen mensen krijgen. Dat komt door de mensen die er nog steeds heilig van overuigd zijn dat er niks met de transport sector mis is.

Verder correspondentie over het wel en wee over deze sector zal via PB gaan. Excuses voor Bouwvakker dat ik zijn goedbedoelde vraag een beetje verkracht heb! :oops2:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 okt 2008, 12:50

Veel mensen hebben gerust wel begrip voor vrachtwagenchauffeurs. Ik ook, want gemiddeld vind ik ze veel beter en netter rijden dan 'automobilisten'... Vrachtwagenchauffeurs hebben het niet makkelijk met in- en uitvoegers, asociale filerijders, noem 't maar op...

Alleen op 1 punt heb ik gewoon ronduit 'een hekel' aan vrachtwagenchauffeurs...inderdaad, het 'kleven' om niks!

Ik heb een beetje te vaak art 19 ongevallen (kleven) gezien... De verantwoordelijke chauffeur zit lekker 'hoog en droog' en overleeft het allemaal wel, maar het gezinnetje in de Panda is compleet vermorzeld... Het is een gevoelskwestie en totaal niet goed juridisch onderbouwd, maar puur vanwege deze machtsongelijkheid treed ik tegen dit soort chauffeurs op...

En nogmaals 80 km/h rijden is geen absoluut recht. Zelfs als 't kan wil nog niet zeggen dat het ook moet... Ik vind het prima als automobisten met 75 km/h op een lege snelweg rijden... Lekker ontspannen, lekker zuinig, niks aan de hand...

Dan rijdt je maar 10% onder je max. Dus als je 2 uur achter zo'n type opgesloten zit (hoe groot is die kans?) ben je uiteindelijk een kwartier langer onderweg... Nou, prachtig... Als puur daardoor het hele schema (incl laden en lossen) van die dag in de war loopt, dan mag dat van mij gebeuren ook... Want als alleen al de factor snelheid zo'n invloed heeft, dan wil ik niet nadenken over al die andere factoren zoals administratieve problemen, pauzerende beladers, verkeerslichten, verkeersdrukte, ongevallen, pechgevallen, weersomstandigheden, aangebakken hamburgers, etc etc...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Jan Oostrom
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Jan Oostrom » 19 okt 2008, 13:27

zijlvaart67 schreef:Veel mensen hebben gerust wel begrip voor vrachtwagenchauffeurs. Ik ook, want gemiddeld vind ik ze veel beter en netter rijden dan 'automobilisten'... Vrachtwagenchauffeurs hebben het niet makkelijk met in- en uitvoegers, asociale filerijders, noem 't maar op...

Alleen op 1 punt heb ik gewoon ronduit 'een hekel' aan vrachtwagenchauffeurs...inderdaad, het 'kleven' om niks!

Ik heb een beetje te vaak art 19 ongevallen (kleven) gezien... De verantwoordelijke chauffeur zit lekker 'hoog en droog' en overleeft het allemaal wel, maar het gezinnetje in de Panda is compleet vermorzeld... Het is een gevoelskwestie en totaal niet goed juridisch onderbouwd, maar puur vanwege deze machtsongelijkheid treed ik tegen dit soort chauffeurs op...

En nogmaals 80 km/h rijden is geen absoluut recht. Zelfs als 't kan wil nog niet zeggen dat het ook moet... Ik vind het prima als automobisten met 75 km/h op een lege snelweg rijden... Lekker ontspannen, lekker zuinig, niks aan de hand...

Dan rijdt je maar 10% onder je max. Dus als je 2 uur achter zo'n type opgesloten zit (hoe groot is die kans?) ben je uiteindelijk een kwartier langer onderweg... Nou, prachtig... Als puur daardoor het hele schema (incl laden en lossen) van die dag in de war loopt, dan mag dat van mij gebeuren ook... Want als alleen al de factor snelheid zo'n invloed heeft, dan wil ik niet nadenken over al die andere factoren zoals administratieve problemen, pauzerende beladers, verkeerslichten, verkeersdrukte, ongevallen, pechgevallen, weersomstandigheden, aangebakken hamburgers, etc etc...
Koen, ik ben het volledig met je eens.

Jagen in Nederland heeft zowieso geen zin. Je verliest je "goedgemaakte" tijd vaak al bij het eerste beste stoplicht waar je dan ook nog vaak de net ingehaalde keurig achter je aan zie sluiten. Goh, wat zijn we weer opgeschoten :stampen:

Jan
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 19 okt 2008, 14:54

Heel volwassen reactie :sterk:

Dit roept om een liedje... even lekker een beetje muziek om even af te koelen :tadie:

Nondejuh... niet ingelogd ..... en t filmpje doet t ook al niet :evil:

Nahja.... :

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 19 okt 2008, 15:51

Heel volwassen reactie
Beste gast

Ik zie een plaatje van een vrachtwagen op zijn zijkant in de berm. Lekker deuntje er achter uit de jaren '70 over een ouwe rotte koleretruck. Behoorlijk stigmatiserend allemaal. Maar wat wil je hier mee zeggen?

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 19 okt 2008, 16:44

Bouwvakker schreef:
Heel volwassen reactie
Beste gast

Ik zie een plaatje van een vrachtwagen op zijn zijkant in de berm. Lekker deuntje er achter uit de jaren '70 over een ouwe rotte koleretruck. Behoorlijk stigmatiserend allemaal. Maar wat wil je hier mee zeggen?
Haha.... ik dacht al wel dat je het niet zou gaan snappen ... :lol:

Gesloten