Opjagende vrachtwagen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chris
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Chris
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Opjagende vrachtwagen?

Bericht door Chris » 18 okt 2008, 18:15

Bouwvakker schreef:
Waarom moet een ander zich aan jou aanpassen terwijl jij op dat moment al een overtreding begaat ??
De ander zou dat kunnen doen:
Om een gevaarlijke situatie te veranderen;
liever blo Jan dan do Jan
omdat hij de wijste van de twee is
Omdat hij niet per se zijn gelijk wil bewijzen

(Waarom breek ik soms mijn inhaalmanouvre op de Autobahn even af (ga ik weer achter de auto die ik wilde inhalen) als er een BMW met knipperende lichten over de linkerrijstrook aan komt jakkeren? Ik mag toch ook inhalen? Als hij bij mij achterop knalt zou hij toch lekker fout zijn?)

Nogmaals: ik reed niet in de vrachtwagen- en ook niet in de personeauto!
Vrachtauto's waarvan je in je achterruit alleen nog maar de koplampen en de grille ziet (heel rustgevend vanuit een Panda), rem ik af tot 75 km/h en dat houd ik net zolang vol totdat 'ie wel voldoende afstand houdt... Haalt 'ie me in, dan rolt er vanzelf een bon op de deurmat. Allemaal om 1 hele simpele reden;
Even voor de beeldvorming: U rijdt dan toch niet in een politieauto? Zo nee: Heet dit geen uitlokking?
Volgens mij wilt u het niet snappen, ofwel?
In deze casus zijn beide bestuurders niet slim bezig, alleen de vrachtwagen chauffeur doet dit in de overtreffende trap en pleegt daarbij overtredingen!

Heel simpel toch?

P.s. dat verhaal over uitlokking, dat is natuurlijk kul, maar dat ziet u vast zelf ook wel in.... Als ik zulke acties zie gebeuren, dan beloon ik die ook zeg maar. Dat is een recht dat je als politieambtenaar hebt... ook buiten diensttijd.

Groeten Chris
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan."

-Pipi Langkous-

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 18 okt 2008, 18:19

Ja, vindt ik wel uitlokken...

Alle lokmiddelen even op een rijtje:
Lokfiets: Fiets met een gps-zender, die de politie laat weten welke route een gestolen fiets aflegt.
Lokauto: Een lokauto wordt, met waardevolle spullen in het zicht, neergezet. De auto wordt in de gaten gehouden door de politie zelf of door camera’s. Zo kan diegene die de auto openbreekt op heterdaad betrapt worden.
Lokvrachtwagen: Eigenlijk hetzelfde als een lokauto. Alleen gaat het nu niet om een paar waardevolle spullen, maar een hele vracht.
Lokwoning: De politie maakt gebruik van huizen van particulieren die tijdelijk leegstaan. Ze worden met dure apparatuur aangekleed, bijvoorbeeld een plasma-tv. En ook hier is het de bedoeling dat de dief op heterdaad betrapt wordt.
Lokhomo: Undercoveragenten die zich voordoen als homoseksuelen, om zo agressiviteit tegen te gaan.
Lokprostituee: Undercoveragente die zich voordoet als prostituee, om zo de overlast van hoerenlopers terug te dringen.
Lokzak: Vuilniszak die vroegtijdig op straat wordt gezet, zodra mensen hun eigen afval er bij zetten, worden ze bekeurd.
Lokoma: Undercoveragente op leeftijd die door een drukke winkelstraat loopt met een duidelijk zichtbare handtas. Dit wordt gebruikt om tasjesdieven en zakkenrollers te ontmaskeren.
Lokgraffiti: Graffiti wordt over een ander graffitiwerk gespoten, in de hoop dat de originele kunstenaar terugkomt

Dus laat je voortaan nooit meer uitlokken........

Maar da's een heel andere discussie......

Hoe jij het ook went of keert, de vrachtwagen chauffeur was 3x fout.

Johan

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Guido » 18 okt 2008, 18:25

Bouwvakker schreef:
Waarom moet een ander zich aan jou aanpassen terwijl jij op dat moment al een overtreding begaat ??

(Waarom breek ik soms mijn inhaalmanouvre op de Autobahn even af (ga ik weer achter de auto die ik wilde inhalen) als er een BMW met knipperende lichten over de linkerrijstrook aan komt jakkeren? Ik mag toch ook inhalen? Als hij bij mij achterop knalt zou hij toch lekker fout zijn?)

Nogmaals: ik reed niet in de vrachtwagen- en ook niet in de personeauto!
Vrachtauto's waarvan je in je achterruit alleen nog maar de koplampen en de grille ziet (heel rustgevend vanuit een Panda), rem ik af tot 75 km/h en dat houd ik net zolang vol totdat 'ie wel voldoende afstand houdt... Haalt 'ie me in, dan rolt er vanzelf een bon op de deurmat. Allemaal om 1 hele simpele reden;
Even voor de beeldvorming: U rijdt dan toch niet in een politieauto? Zo nee: Heet dit geen uitlokking?

inhalen is een bijzondere manoeuvre en moet je ander verkeer voor laten gaan, dus heeft de BMW voorrang
Guido

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 18 okt 2008, 19:11

Heren,
bedankt voor de reacties.
Ik begrijp (heel goed) dat onze vrachtwagenchauffeur fout was (op onze kosten). Hier zal dus nog een pittig gesprek uit volgen.
Maar ik blijf er bij dat als ik in die personenauto had gereden ik in die situatie iets gas had bijgegeven. Ondanks dat dat dat niet hoefde en de vrachtwagen fout zat en ik de wet aan mijn kant zou hebben.

(maar misschien is mijn ego ietsje minder groot als dat van die beide bestuurders).

Op de vraag van Johan:
er zijn geen gewonden gevallen, er was alleen lichte blikschade. Geen bekeuringen, strafvervolgingen e.d. Verzekeringwerk dus.

mwb
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Zeg jij weet veel he
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door mwb » 18 okt 2008, 19:22

Het is toch echt aan de vrachtwagenchauffeur om de gevaarlijke situatie op te heffen.
Hij moet afstand houden, juist voor gevallen zoals deze.
Dat doet hij niet, dus typisch geval van boontje...

De vrachtwagenchauffeur heeft 3 pedalen om te bedienen.
Daar zat het gaspedaal van de personenauto niet bij.
Jammerlijk strak onderaan in de WK poule 2014

rfo00457
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Rob
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door rfo00457 » 18 okt 2008, 20:02

Bouwvakker schreef:(Waarom breek ik soms mijn inhaalmanouvre op de Autobahn even af (ga ik weer achter de auto die ik wilde inhalen) als er een BMW met knipperende lichten over de linkerrijstrook aan komt jakkeren? Ik mag toch ook inhalen? Als hij bij mij achterop knalt zou hij toch lekker fout zijn?)
Nee hoor, van rijbaan wisselen om in te halen is een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer (lees de achteropkomende BMW) niet gehinderd mag worden.

Dus hij zou niet "lekker" fout zijn, maar u in dit geval. En o ja, dit geldt overigens ook in Nederland!
Met vriendelijke groet,
Rob

Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 18 okt 2008, 20:15

Bouwvakker schreef:Maar ik blijf er bij dat als ik in die personenauto had gereden ik in die situatie iets gas had bijgegeven. Ondanks dat dat dat niet hoefde en de vrachtwagen fout zat en ik de wet aan mijn kant zou hebben.
Toch zou dat raar zijn. Waarom zou ik mij aan moeten passen op andere weggebruikers die de regels overtreden. Ik rij 80 echte kilometers, dat mag en dat is mijn keuze. Misschien ben ik wel vermoeid na een zware dienst en doe ik het rustig aan of ben ik (handsfree) aan het bellen. Achter mij nadert een vrachtwagen die 85 echte kilometers wil rijden. Hij overtreed dan de regels en zal zelf zijn weg moeten zoeken.

Als ik harder rijdt dan toegestaan (en dat doe ik nog best wel regelmatig) dan zoek ik mijn eigen weg over de snelweg. Als iemand aan het inhalen is dan blijf ik rustig daar achter rijden tot ik er voorbij kan. De inhaler is ook in zijn recht.
Een beetje elkaar wat gunnen zou wel op zijn plaats zijn in het verkeer in plaats van elkaar bijvoorbeeld met lichtsignalen proberen op te jagen. Als dit een chauffeur van mijn bedrijf zou zijn was het niet klaar met een pittig gesprek en mocht hij ook voor alle kosten die ik heb opdraaien (of opzouten, net wat hij wilt).
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 18 okt 2008, 20:56

Als dit een chauffeur van mijn bedrijf zou zijn was het niet klaar met een pittig gesprek en mocht hij ook voor alle kosten die ik heb opdraaien (of opzouten, net wat hij wilt).
Tja, maar dan staat er weer een vrachtwagen stil...

En zoek maar weer iemand met groot rijbewijs en chauffeursdiploma en en etc.......

Soms wil je weleens wat, maar gezond verstand en portemonnee zeggen anders.

Johan

Roob
Superlid
Superlid
Agent
Twitter: @AgentDH
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Roob » 18 okt 2008, 21:26

En waar is men uiteindelijk op uit...

Met 80 km/h doe ik er 45,0 sec. over om 1 km afstand af te leggen.
Met 90 km/h doe ik er 40,0 sec. over om 1 km afstand af te leggen.

Een tijdwinst van maar liefst 5 hele seconden per kilometer?

Ik weet niet hoe de sfeer binnen het bedrijf is... Ervaren de chauffeurs zoveel druk dan, dat zij dergelijke risico's nemen voor een minimale tijdwinst?
Operationeel Expert Intelligence - eenheid Oost-Nederland,
medewerker vrijwillige politie B (hoofdagent) - eenheid Den Haag,
PO2002-praktijkcoach,
integraal veiligheidskundige.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 18 okt 2008, 21:44

Bouwvakker schreef:

Zou hij toch lekker fout zijn.... ?? Wat is dat voor kleuterschooltaal ??

Je draait heel de wereld om.
De vrachtwagen dient voldoende afstand te behouden PUNT.
Als jij wettelijke regels vind die anders zijn en hoger in rangorde hoor ik dat graag.

Op de "Autobahn" .... ?? dat is Duitsland, we hebben het nu over Nederland.
Anders gebruiken we de regels uit Zuid Afrika, daar haalt de automobilist in zo'n geval z'n 9 mm tevoorschijn en kan de vrachtwagenchauffeur de laatste seconden van z'n leven beleven.
Hou je aan het onderwerp.

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 18 okt 2008, 21:48

Gast schreef:

Zou hij toch lekker fout zijn.... ?? Wat is dat voor kleuterschooltaal ??

Je draait heel de wereld om.
De vrachtwagen dient voldoende afstand te behouden PUNT.
Als jij wettelijke regels vind die anders zijn en hoger in rangorde hoor ik dat graag.

Op de "Autobahn" .... ?? dat is Duitsland, we hebben het nu over Nederland.
Anders gebruiken we de regels uit Zuid Afrika, daar haalt de automobilist in zo'n geval z'n 9 mm tevoorschijn en kan de vrachtwagenchauffeur de laatste seconden van z'n leven beleven.
Hou je aan het onderwerp.

Damn... ik was niet ingelogd....

rfo00457
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Rob
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door rfo00457 » 19 okt 2008, 00:19

Roob schreef:Met 80 km/h doe ik er 45,0 sec. over om 1 km afstand af te leggen.
Met 90 km/h doe ik er 40,0 sec. over om 1 km afstand af te leggen.

Een tijdwinst van maar liefst 5 hele seconden per kilometer?
Niet dat het het meer rechtvaardigt, maar dat is 12,5 %. Dat kun je niet als verwaarloosbaar weinig kwalificeren.
Met vriendelijke groet,
Rob

Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 19 okt 2008, 10:33

Ok, dan reageer ik weer:
Er is door de bestuurder van de personenauto beweert dat de vrachtwagen op een meter achter hem reed; onze chauffeur ontkent dat en zegt dat deze afstand aanzienlijk groter was. Je kan natuurlijk zeggen dat na het plotselinge remmen van de personenauto de vrachtwagen toch eventjes de personenauto aantikte en dus de afstand zowieso te klein was. Onze chauffeur zegt daarentegen dat de weg voor de personenauto vrij was (door de hoge zitpositie kan de vrachtwagenchauffeur dit redelijk goed zien); dat hij inderdaad wel lichtsignalen heeft gegeven maar dat de afstand zodanig groot was dat hij door het plotselinge remmen van de personenauto maar net te weinig afstand had. Gezien de lichte schade aan de nummerplaat van de personenauto denk ik ook eerder dat de afstand geen een meter kon zijn want dan had de vrachtwagenchauffeur niet eens de remlichten kunnen zien en zou vervolgens finaal over de personenauto heen gewalst zijn. Dit is dus duidelijk niet gebeurd. Conclusie: de afstand was geen een meter maar veel meer/ desondanks net te weinig om op tijd voldoende te kunnen remmen.
het topic gaat naar mijn idee er nu steeds van uit dat er een vrachtwagen probeerde een personenauto op te jagen door te gaan bumperkleven. Dit is dus niet gebeurd, al kan de automobilist in de personenauto een andere indruk hebben gehad.

Ik proef uit een hoop antwoorden op dit topic dat er weinig begrip is voor het feit dat vrachtwagenchauffeurs wel eens haast hebben en zich ergeren aan automobilisten die zonder noodzaak langzamer rijden. Personenauto's mogen (veel) harder, mogen alle rijstroken gebruiken, hebben geen rij- en rusttijden aan te houden, zitten minder aan deadline's (bevoorradingstijden -sluitingstijden e.d) , hebben na file's meer mogelijkheden (snelheid...) tot hun beschikking om de verloren tijd goed te maken etc. Als er dan een vrachtwagen probeert op tijd te rijden en een automobilist met lichtsignalen probeert te bewegen ietsje door te rijden dan staan er direct mensen klaar die vinden dat de vrachtwagen zich maar moet aanpassen aan de snelheid van de personenauto voor hem. De vrachtwagen dwingt niet iemand om te hard te rijden en de wet te overtreden maar om eventjes ietsje gas bij te geven. Sommige suf.... komen er pas na een signaal van een ander er achter dat ze moeten opletten/doorrijden (of is het ook al niet toegestaan om even te toeteren als iemand niet gaat rijden als het verkeerslicht op groen is gesprongen???)
Allemaal heel jammer, want bumperkleven vind ik verwerpelijk. Maar ik blijf bij mijn mening dat als je als personenauto-automobilist je even verplaatst in de (vrachtwagen)chauffeur een hoop ergernis zou kunnen voorkomen.
Natuurlijk, het hoeft niet en is ook niet verplicht maar zou wel helpen voor de door iedereen zo gewenste doorstroming .

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 19 okt 2008, 10:42

De vrachtauto is achterop een personenauto geknald, dit had veel erger kunnen aflopen.
Ik heb totaal geen begrip voor dit soort "chauffeurs".
Chauffeurs die beroepsmatig rijden zouden beter moeten weten.

En of het nou een meter was of iets meer dat is totaal niet relevant, de vrachtwagen
hield onvoldoende afstand.

De vrachtrijder moet zich afvragen waarom hij zo gefrustreerd raakt over 2 km/u meer
of minder.........(85 vs 87) waar 80 is toegestaan......

enne toeteren omdat voorligger net niet te snel reageert op het groene lichtje...
Nee, dat mag ook niet, net als lichtsignalen om te drukken.......

U hebt wel een raar beeld van de verkeersregels, u draait alles om.

Johan

appiehappie
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door appiehappie » 19 okt 2008, 10:52

Wat mij opvalt, is dat Bouwvakker, niet ingaat op het feit dat zijn chauffeur te hard reed.

Ook begint hij nu over deadlines. Deadlines worden gemaakt door te krap plannen, en niet door de chauffeurs. Zij zitten opgefokt met 1 oog op de klok en de andere op de weg om die belachelijk krappe planning rond te krijgen.

Nogmaals hij mag maar 80. Of bent u zo,n werkgever die de boetes betaalt en dus dit gedrag veroorzaakt?

80 is beter voor de chauffeur zijn hart, het brandstofverbruik en dus de kosten voor de werkgever.

92 waar je 80 mag, kleven bij een inhaalverbod, en dan ook nog de morele schuld bij de personenauto liggen. Apart

Gesloten