Opjagende vrachtwagen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bouwvakker
Infopolitie Gast

Opjagende vrachtwagen?

Bericht door Bouwvakker » 18 okt 2008, 10:05

L.S.
Een waargebeurd voorval;
Een collega in een vrachtwagen rijdt over een snelweg (max. snelheid ter plaatse: 120 km/uur). Het is rustig en hij loopt in op een personenauto die kalm op de rechterrijstrook rijdt. Omdat het (tijdelijk) inhaalverbod voor vrachtverkeer om 15.00 uur is ingegaan mag de collega de personenauto niet (meer) inhalen. Om deze personenauto toch aan te sporen om ietsje sneller te gaan rijden (deze mag daar 120) geeft hij lichtsignalen. De personenauto meerdert hierdoor geen vaart maar blijft met dezelfde snelheid stug doorrijden. Volgens de bestuurder van de personenauto met een snelheid van 92 km/uur (maar omdat de vrachtwagen een snelheidsbegrenzer heeft ligt de werkelijke snelheid waarschijnlijk eerder rond de 85 km/uur).

Om samen te vatten: de vrachtwagen wil graag dat de personenauto ietsje sneller gaat rijden en geeft lichtsingalen; de personenauto wil graag dat de vrachtwagen langzamer gaat rijden.
Wie hindert in dit geval nu wie (artikel 5 WVW) en wat is jullie (professionele) advies aan beide bestuurders?

Wordt vervolgd.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opjagende vrachtwagen?

Bericht door roadtrain » 18 okt 2008, 10:28

Wordt vervolgd.
Geëscaleert?????

De vrachtwagenchauffeur hoort zich aan te passen aan zijn voorganger.......zal dus gepaste afstand moeten bewaren.

mwb
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Zeg jij weet veel he
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door mwb » 18 okt 2008, 10:57

Beste bouwvakker,

Er is geen sprake van overtreding van art 5. Dit zei je tegenwoordig vaak: weggebruikers die schermen met: "De ander hindert mij".
Terwijl de wetgeving uitgaat van "Geef je verstand voorrang".
Dat is een heel ander uitgangspunt.

De situatie is daar als volgt.
- De personenauto mag daar 85 km/u rijden, voor hem is de max snelheid 120.
- De vrachtwagen mag daar maximum 80 km/u rijden, maar rijdt iets harder.

De vrachtwagen rijdt dus harder dan hij mag en gaat tegen zijn snelheidsbegrenzer aan. Ik weet ook wel dat dit gebruikelijk is, maar uw vraag ging over een strafbaar feit, en als er dan toch ergens een strafbaar feit wordt begaan in deze is het door de vrachtwagenchauffeur.
Die begaat er zelfs twee: hij gaat sneller dan hij mag gaan (de maximum snelheid is immers 80, hoe we het ook wenden en keren) en hij geeft onnodig signalen.
Signalen zijn immers alleen toegestaan ter afwending van gevaar.
Daar is hier helemaal geen sprake van.
Het zou gevaarlijk kunnen gaan worden als de vrachtwagenchauffeur doorgaat met zijn snelheidsovertreding.
Maar als de vrachtwagenchauffeur daarbij dan zelf signalen gaat geven, is dat een schoolvoorbeeld van onnodig signalen geven.

Ongetwijfeld weet U veel meer over deze situatie, want U weet ook te vertellen dat de bestuurder van personenauto aangeeft 92 te hebben gereden.
Ik zou dus zeggen: als U een professioneel advies wilt, geeft U dan alle info die U heeft.
(was er een rechtszaak, wat was de uitspraak, sporenonderzoek etc etc).

Aan personenauto's het advies: rijdt altijd iets harder dan de max snelheid voor vrachtwagens.
Voor de vrachtwagens: zie boven.
Jammerlijk strak onderaan in de WK poule 2014

Thijs
Infopolitie Gast

Bericht door Thijs » 18 okt 2008, 10:58

Hoi Bouwvakker,

De bestuurder van de vrachtwagen heeft zich aan enkele regels te houden:
1- hij mag niet inhalen tijdens het inhaalverbod
2- hij moet voldoende afstand houden tov zijn voorligger.

Er zit voor hem dus niets anders op dan zich aan te passen. Het geven van lichtsignalen zonder redelijk doel is verboden en daar zou hij een bekeuring voor kunnen krijgen.

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 18 okt 2008, 11:01

De vrachtwagen rijdt dus harder dan hij mag en gaat tegen zijn snelheidsbegrenzer aan. Ik weet ook wel dat dit gebruikelijk is, maar uw vraag ging over een strafbaar feit, en als er dan toch ergens een strafbaar feit wordt begaan in deze is het door de vrachtwagenchauffeur.
Die begaat er zelfs twee: hij gaat sneller dan hij mag gaan (de maximum snelheid is immers 80, hoe we het ook wenden en keren) en hij geeft onnodig signalen.
Maak er 3 van..... hij zal ook wel te kort afstand houden..................

Thijs
Infopolitie Gast

Bericht door Thijs » 18 okt 2008, 11:05

Thijs schreef:Hoi Bouwvakker,

De bestuurder van de vrachtwagen heeft zich aan enkele regels te houden:
1- hij mag niet inhalen tijdens het inhaalverbod
2- hij moet voldoende afstand houden tov zijn voorligger.

Er zit voor hem dus niets anders op dan zich aan te passen. Het geven van lichtsignalen zonder redelijk doel is verboden en daar zou hij een bekeuring voor kunnen krijgen.
mwb was me net voor.

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 18 okt 2008, 11:36

Jeetje wat zijn jullie snel!
OK, hier dan het vervolg:
De beide chauffeurs ergeren zich nogal :twisted: en geven beiden geen duimbreed toe: de vrachtwagen nadert de personenauto (volgens de personenautobestuurder tot op een meter / volgens de collega was dit aanzienlijk meer.
In ieder geval trapt de bestuurderr van de personenauto plotseling op zijn rem (volgens eigen zeggen voor een plotseling opvliegende vogel) en de vrachtwagen kan niet meer voldoende afremmen en tikt tegen de achterzijde van de personenauto. De schade valt mee: er zijn geen gewonden en bij de personenauto is de nummerplaat beschadigd.
(Twee ego's zijn wel fors beschadigd en wij als bedrijf 600 euro armer).

Persoonlijk (!!) vind ik het niet netjes om een vrachtwagen te dwingen zijn snelheid te verlagen tot mijn eigen eigen (lage) snelheid als daar eigenlijk helemaal geen noodzaak voor is. Het opvoeden van vrachtwagenchauffeurs behoort niet tot het eisenpakket rijbewijs B dacht ik. Logisch nadenken blijkbaar ook niet: als de personenauto een paar kilometer of wat sneller was gaan rijden -op de snelweg- dan zou het hele probleem niet voorgevallen zijn...
Ronduit dom vind ik (persoonlijk!!) dat een chauffeur van een personenwagen -met een vrachtwagen "op een meter erachter" -gaat remmen voor een vogel. (Om zo even het laatste woord te hebben?).

De politie die ter plaatse kwam vond het niet nodig om op basis van de tegenstrijdige verhalen een bekeuring uit te schrijven voor het een of ander, het was verder een zaak voor de verzekering. En voor de TS (voor de duidelijkheid: ik was niet een van de chauffeurs!).

Dopfel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Jan Willem
Geslacht:
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Dopfel » 18 okt 2008, 11:52

Voor de beeldvorming: bekeuringen uitschrijven kan alleen als de agent e.e.a. zelf heeft geconstateerd, dus niet op grond van verklaringen van betrokkenen (en al zeker niet als die ook nog tegenstrijdig zijn).
Stultorum infinitus numerus est.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 okt 2008, 11:56

Het is maar goed dat ik er niet bij ben geweest...

Want als ik me een beetje kwaad had gemaakt, had het bedrijf een chauffeur gehad zonder rijbewijs... Want die had ik onmiddellijk ingevorderd...

Al kan een vrachtwagen 130 km/h rijden, 80 is nog steeds het maximum, klaar.
Dan ga je al harder rijden dan mag en evengoed nog je voorligger opjagen met lichtsignalen (en wellicht kleven) omdat je nog harder kan? Alsjeblieft zeg, waar gaat dit nog over? Hier bestaat dus nooit een rechtvaardiging voor...

De reactie van de voorligger kan evengoed een foute reactie zijn (was er wel een vogel?), maar als hij echt heeft geremd voor een vogel is het wel begrijpelijk... De rechtspraak heeft ooit wel geroepen dat je niet mag remmen voor 'iets kleins' als er iemand kort achter je rijdt, maar als mn achterligger zo kort achter me rijdt dat hij strafbaar is, dan is het niet verwonderlijk als de hele aanrijding deze wordt aangerekend en ik neem aan dat dit ook gebeurd is... of nog staat te gebeuren...

Vrachtauto's waarvan je in je achterruit alleen nog maar de koplampen en de grille ziet (heel rustgevend vanuit een Panda), rem ik af tot 75 km/h en dat houd ik net zolang vol totdat 'ie wel voldoende afstand houdt... Haalt 'ie me in, dan rolt er vanzelf een bon op de deurmat. Allemaal om 1 hele simpele reden;

Maximumsnelheid is, zoals het woord al aangeeft, is een maximumsnelheid en geen minimum. Die bestaat gelukkig niet... De eis tot afstand houden, wel... altijd...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 18 okt 2008, 11:57

Bouwvakker schreef:Persoonlijk (!!) vind ik het niet netjes om een vrachtwagen te dwingen zijn snelheid te verlagen tot mijn eigen eigen (lage) snelheid als daar eigenlijk helemaal geen noodzaak voor is. Het opvoeden van vrachtwagenchauffeurs behoort niet tot het eisenpakket rijbewijs B dacht ik.
Deze stelling kan natuurlijk net zo gemakkelijk omgedraaid worden:
Persoonlijk (!!) vind ik het niet netjes om een personenauto te dwingen zijn snelheid te verhogen tot mijn eigen eigen (te hoge) snelheid als daar eigenlijk helemaal geen noodzaak voor is. Het opvoeden van bestuurders van personenauto's behoort niet tot het eisenpakket rijbewijs C dacht ik.

Of het slim is om te gaan remmen met een vrachtauto op een meter van je achterbumper ?
Nee, dat is het niet.

Of het slim is van de vrachtwagenchauffeur om op een meter van de bumper van de voorligger te gaan rijden ?
Nee, dat is het niet.

Maar goed, zij zijn groot en de gemiddelde personenauto is klein. De meeste vrachtwagenchauffeurs weten daar goed mee om te gaan. Sommigen iets minder.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 18 okt 2008, 12:18

Maar goed, zij zijn groot en de gemiddelde personenauto is klein. De meeste vrachtwagenchauffeurs weten daar goed mee om te gaan. Sommigen iets minder.
Persoonlijk (!!) houd ik helemaal niet van ruzie en probeer mij vaak even te verplaatsen in de andere weggebruikers die ik tegenkom. Daarom kan ik hier ik begrip opbrengen voor zowel de gedachten van de personen-autochauffeur als voor onze collega (let wel: voor hun gedachten maar zeker niet voor hun beider acties!!).

Persoonlijk zou ik in deze situatie hebben laten zien dat die vrachtwagen dan wel veel groter was als ik maar niet sneller. Oftwel: wie niet sterk is moet snel zijn. Maar dat is mijn mening.

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 18 okt 2008, 13:18

zijlvaart67 schreef:Het is maar goed dat ik er niet bij ben geweest...

Want als ik me een beetje kwaad had gemaakt, had het bedrijf een chauffeur gehad zonder rijbewijs... Want die had ik onmiddellijk ingevorderd...
Helemaal mee eens.

Het risico dat de vrachtwagenchauffeur hier neemt, waarvan de gevolgen vrijwel volledig en allen bij de bestuurder van de personenauto zouden komen te liggen, zijn volledig absurd en buitenproportioneel.

En dan allemaal om iets langzamer als de maximumconstructie snelheid van de vrachtwagen maar nog steeds boven de maximum snelheid te rijden. :donkey:

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 18 okt 2008, 13:23

Bouwvakker schreef:

Persoonlijk (!!) houd ik helemaal niet van ruzie en probeer mij vaak even te verplaatsen in de andere weggebruikers die ik tegenkom. Daarom kan ik hier ik begrip opbrengen voor zowel de gedachten van de personen-autochauffeur als voor onze collega (let wel: voor hun gedachten maar zeker niet voor hun beider acties!!).

Persoonlijk zou ik in deze situatie hebben laten zien dat die vrachtwagen dan wel veel groter was als ik maar niet sneller. Oftwel: wie niet sterk is moet snel zijn. Maar dat is mijn mening.
Waarom moet een ander zich aan jou aanpassen terwijl jij op dat moment al een overtreding begaat ??

Die personenauto reed daar al, vrachtwagen komt erachter te rijden en dan moet de bestuurder van de auto zich aanpassen aan de vrachtwagen ?? Waarom ??

Ik snap ook niet dat er mensen zijn die zo langzaam rijden op de snelweg, maar goed... hun keus.

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door J o h a n » 18 okt 2008, 17:04

De bestuurder van de auto had toch evengoed een lekke band kunnen krijgen?

De vrachtwagen mag maar 80, dus het ging hard genoeg.
( ik weet dat ze 87 willen ) maar desondanks 80=80.

Bumperkleven mag al helemaal niet.

En bij rijbewijs C leert men niet dan men auto's mag opdrukken.

De trucker is helemaal fout.

En de automobilist mag best tussen 80 en 90 rijden op de autosnelweg.

En remmen kan best een schrikreactie zijn op een fazant. Daar moet
een beroepschauffeur rekening mee houden.

En hoe dacht de verzekering erover?
Johan

Bouwvakker
Infopolitie Gast

Bericht door Bouwvakker » 18 okt 2008, 17:58

Waarom moet een ander zich aan jou aanpassen terwijl jij op dat moment al een overtreding begaat ??
De ander zou dat kunnen doen:
Om een gevaarlijke situatie te veranderen;
liever blo Jan dan do Jan
omdat hij de wijste van de twee is
Omdat hij niet per se zijn gelijk wil bewijzen

(Waarom breek ik soms mijn inhaalmanouvre op de Autobahn even af (ga ik weer achter de auto die ik wilde inhalen) als er een BMW met knipperende lichten over de linkerrijstrook aan komt jakkeren? Ik mag toch ook inhalen? Als hij bij mij achterop knalt zou hij toch lekker fout zijn?)

Nogmaals: ik reed niet in de vrachtwagen- en ook niet in de personeauto!
Vrachtauto's waarvan je in je achterruit alleen nog maar de koplampen en de grille ziet (heel rustgevend vanuit een Panda), rem ik af tot 75 km/h en dat houd ik net zolang vol totdat 'ie wel voldoende afstand houdt... Haalt 'ie me in, dan rolt er vanzelf een bon op de deurmat. Allemaal om 1 hele simpele reden;
Even voor de beeldvorming: U rijdt dan toch niet in een politieauto? Zo nee: Heet dit geen uitlokking?

Gesloten