Is dit een vlindermes, of...

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Manoniem
Infopolitie Gast

Is dit een vlindermes, of...

Bericht door Manoniem » 12 okt 2008, 19:41

Het gaat hier om de Cold Steel Black Rock Hunter. Het mes, hoewel het qua uiterlijk wel wat weg heeft van een vlindermes, heeft een compleet ander mechanisme. Het heeft namelijk twee slipjoints (het zelfde soort mechanisme wat een zwitsers zakmes heeft) wat het onmogelijk maakt om het mes éénhandig open te klappen als een vlindermes.

Om het wat te verduidelijken is hier een filmpje van het mes.

[youtube]ige_4ubSN9g[/youtube]

Dus, handelt het hier om een vlindermes, of valt het onder een andere klasse?

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: Is dit een vlinderems, of...

Bericht door Botje » 12 okt 2008, 20:00

Ja, het is een vlindermes.

Uit de regeling Wet Wapens en Munitie:

2. Nadere omschrijving van wapens
Artikel 2
1. In de wet en de daarop berustende
bepalingen wordt verstaan onder:
a. stiletto: ...
b. valmes: ..
c. vlindermes: een mes waarvan het heft in de lengterichting in tweeën is gedeeld en waarvan het lemmet naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen;
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Manoniem
Infopolitie Gast

Bericht door Manoniem » 12 okt 2008, 20:07

Ok, bedankt. Lijkt me dan geen goed idee om het te bestellen. Wel vreemd dat het illegaal is. Qua wettelijke omschrijving begrijp ik het wel, maar het heeft niet het probleem van een stilitto dat het snel enkelhandig te openen is. Als iemand het als wapen zou gebruiken zou dat dus dom zijn (dommer dan een in het algemeen een wapen willen gebruiken).

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 12 okt 2008, 20:33

Het is nooit een goed idee om geld uit te geven aan een mes als je het beroepsmatig of voor je hobby niet nodig hebt.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Baksteen
Infopolitie Gast

Bericht door Baksteen » 12 okt 2008, 20:48

Botje schreef:Het is nooit een goed idee om geld uit te geven aan een mes als je het beroepsmatig of voor je hobby niet nodig hebt.
Is eten je beroep of je hobby ??

of toch maar gewoon met de handjes ??

Genoeg mensen die gewoon voor "de heb" of omdat ze het handig of mooi vinden een zakmes hebben. Op zich niks mis mee, wat mij betreft.

Manoniem
Infopolitie Gast

Bericht door Manoniem » 12 okt 2008, 21:31

Ik ben zowel verzamelaar als gebruiker. Voor mijn studie heb ik wel eens een mes nodig, maar die zijn alleen tijdens werkgroepen beschikbaar. Dit mes had een stevige lock (zolang je hem vasthoud kan hij gewoon niet dichtklappen) wat hem een een vertrouwbaar gebruiksmes zou maken.

Daarnaast zie ik niet wat er mis is met het verzamelen van messen gewoon vanwege het design. Verzamelen zelf kan je eigenlijk al zien als hobby.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 12 okt 2008, 23:40

Laat ik het zo verwoorden door te zeggen dat ik met enige regelmaat voor de verzamelhobby aangeschafte messen tegenkom in het uitgaanscircuit. Gewoon omdat men ze vergeten is uit de jas of broekzak te halen, gewoon omdat men ze bij zich heeft om een appeltje of peertje te schillen, of gewoon omdat ze mooi zijn. Vandaar mij opvatting dat een mes thuis hoort in een keukenlade, een gereedschapskist of een viskoffer. Verder nergens.

Maarten123
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 41
Contacteer:

Re: Is dit een vlindermes, of...

Bericht door Maarten123 » 13 okt 2008, 01:01

In mijn auto heb ik ook altijd een soort van leatherman liggen. Ja er zit een mes op, maar ik ben regelmatig te vinden op festivals met mijn bungalowtent. Zo'n ding komt altijd van pas.

Ik ben niet bekend met de wwm, weet dus ook niet of dit in mijn dashboardkastje (moet altijd heel diep graven wil ik hem vinden) mag liggen, maar hij ligt er....
Ik ga ook wel eens uit met mijn auto......(en nee, dan rij ik niet als ik gedronken heb)

Nu snap ik wel dat dit nooit een probleem is, maar puur juridisch, mag het eigenlijk wel?

aya
Infopolitie Gast

Bericht door aya » 13 okt 2008, 07:57

Maarten123 schreef:In mijn auto heb ik ook altijd een soort van leatherman liggen. Ja er zit een mes op, maar ik ben regelmatig te vinden op festivals met mijn bungalowtent. Zo'n ding komt altijd van pas.

Ik ben niet bekend met de wwm, weet dus ook niet of dit in mijn dashboardkastje (moet altijd heel diep graven wil ik hem vinden) mag liggen, maar hij ligt er....
Ik ga ook wel eens uit met mijn auto......(en nee, dan rij ik niet als ik gedronken heb)

Nu snap ik wel dat dit nooit een probleem is, maar puur juridisch, mag het eigenlijk wel?
Ik weet met die wapenwet eigenlijk nooit wat precies wel en niet mag. In 2000 is op Schiphol bij mij een soortgelijk mes als in het filmpje ingenomen, omdat ik mijn rugzak als handbagage mee wilde nemen in het vliegtuig. Ik had hem mogen houden als ik de bagage zou inchecken, maar daar was het een beetje te laat voor. Dus je mag het blijkbaar wel hebben, anders had ik wel een boete gehad. Dit mes had ik trouwens vast getaped op mijn hexicooker en die zat weer in mijn mess tins verpakt. Dus zal dat wel de context zijn waar botje op doelt. Als ik weer thuis ben, gaat de rugzak incl. mes op zolder. Kan ik hem ook niet per ongeluk in mijn jas laten zitten.

cyclops8
Infopolitie Gast

Bericht door cyclops8 » 13 okt 2008, 15:50

Dit mes valt inderdaad onder de definitie van een vlindermes.

Een vlindermes is echter pas verboden wanneer het voldoet aan de volgende voorwaarden:

1°.
stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:

a.
meer dan een snijkant heeft;

b.
7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c.
9 cm of langer is; of

d.
van een stootplaat is voorzien;

Dit mes kan dus mogelijk gewoon zijn toegestaan in Nederland. Het heeft (voor zover zichtbaar) maar een snijkant en is niet voorzien van een stootplaat. In deze is de lengte van het lemmet dus bepalend voor een mogelijke strafbaarstelling.

LEO2002
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door LEO2002 » 13 okt 2008, 16:49

Is kennelijk aardig scherp, dat mes (ziet een pleister aan een van de vingers van de linkerhand)....
Doet me denken aan de eerste keer dat ik m'n leatherman openmaakte :shock:
Good cop and bad cop have left for the day. I'm a different kind of cop. ( Vic Mackey, The Shield)

Spreuk v/d maand: "You don't scare me, I have children!"

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 13 okt 2008, 18:14

Manoniem schreef:Ok, bedankt. Lijkt me dan geen goed idee om het te bestellen. Wel vreemd dat het illegaal is. Qua wettelijke omschrijving begrijp ik het wel, maar het heeft niet het probleem van een stilitto dat het snel enkelhandig te openen is. Als iemand het als wapen zou gebruiken zou dat dus dom zijn (dommer dan een in het algemeen een wapen willen gebruiken).
Een vlindermes is niet per defenitie strafbaar of illegaal. Buiten de omschrijving waaraan een vlindermes moet voldoen zijn er nog een aantal zaken essentieel:

Het lemmet heeft meer dan één snijkant ;
7 cm of langer en breedte minder of gelijk aan 14 mm of
9 cm of langer is; of
van een stootplaat is voorzien.

Heb je een vlindermes dat 8 cm lang is en 15 mm breed is zonder stootplaat en met een snijkant, dan is het een "legaal" mesje.
Let op !! kan altijd een cat 4 sub 7 wapen zijn..........in bepaalde omstandigheden
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Manoniem
Infopolitie Gast

Bericht door Manoniem » 13 okt 2008, 19:54

Hij is 10 cm lang, en aangezien hij juridisch als vlindermes geclassificeerd is, is hij dus niet legaal.

Gesloten