Rijden door rood licht, maar nooit op die plaats geweest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gast T
Infopolitie Gast

Rijden door rood licht, maar nooit op die plaats geweest

Bericht door gast T » 15 aug 2008, 21:46

[Gvideo][/Gvideo]Beste mensen,

Wie kan mij adviseren...
Ik kreeg een beschikking thuis dat ik door rood licht gereden zou zijn.
Ik ben echter nooit op die plek geweest, en al helemaal niet op die datum en dat tijdstip.
Ik heb foto's opgevraagd, maar die zijn er blijkbaar niet.
Het feit zou geconstateerd zijn door een agent(e) op straat.
Is dit mijn woord tegen het woord van de agent of kan ik hier nog iets mee.
Wat is voldoende bewijs dat ik daar niet ben geweest.
Wat moet er in mijn bezwaarschrift staan.
Hoe wordt dit verder behandeld?

Met vriendelijke groet,

T

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rijden door rood licht, maar nooit op die plaats geweest

Bericht door Guido » 15 aug 2008, 21:47

Staat er in de beschikking dat de overtreding geconstateerd is op kenteken? of staan uw personalia erbij?
Guido

mashi
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door mashi » 15 aug 2008, 21:50

Het gaat niet om u maar om een auto of kenteken welke kennelijk op uw naam staat.U zal dus feitelijk moeten aantonen dat uw auto daar tentijde van de overtreding nooit is geweest. U heeft het recht om schriftelijk in bezwaar te gaan. Let wel vanaf de dagtekening van de daadwerkelijke beschikking dient u dit binnen 6 weken te doen.

Verder kunnen wij geen zinnig antwoord geven. Het is aan u om aan te tonen dat uw auto daar niet is geweest, kan u dit niet, wordt het vrees ik toch betalen.

gr, Mashi

gast T
Infopolitie Gast

Bericht door gast T » 15 aug 2008, 21:57

En wat is dan voldoende bewijs...
Ik ben die dag bij mijn ouders geweest die kunnen bevestigen dat ik daar met mijn auto met dat kenteken ben geweest...

gast T
Infopolitie Gast

Bericht door gast T » 15 aug 2008, 22:01

Op kenteken, en het kenteken is inderdaad mijn kenteken.
Maar mijn auto is daar niet geweest, foutje agent, of vast kenteken wellicht...

foreverblue
Stamgast
Stamgast
Agent
Twitter: RA_Hendriks
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door foreverblue » 15 aug 2008, 23:53

Simpele verkeersovertredingen zoals deze vallen onder het bestuursrecht; oftewel er geldt een omgekeerde bewijslast. U dient aan te tonen dat u op dat tijdstip niet op die plek bent geweest. Dat moet u doen binnen de aangegeven termijn en op de voorgeschreven wijze, zoals is uitgelegd in de brief bij de beschikking.
Hoe u dat doet is aan u. Misschien is het raadzaam om wat getuigenverklaringen mee te sturen.

Gast T
Infopolitie Gast

Bericht door Gast T » 17 aug 2008, 14:01

Bedankt voor de reacties.

Clipsy
Infopolitie Gast

Bericht door Clipsy » 18 aug 2008, 01:00

Je zou eigenlijk het proces-verbaal in moeten zien. Ook de politie kan zich vergissen bij het noteren van een kenteken. Maar heeft de agent(e) meer genoteerd dan alleen het kenteken? Bijvoorbeeld merk en type en kleur van de auto en eventueel bijzondere kenmerken en kloppen die niet met de werkelijkheid van je auto, dán maak je wellicht een goede kans als je bezwaar maakt (of in beroep gaat bij de rechter).
Kloppen die gegevens wél met die van je auto, dan zal de politeagent(e) meestal geloofd worden, vanwege diens ambtseed.

De Eindhovense kantonrechter heeft op 4 juni 2007 uitgesproken dat bij bekeuring op kenteken alle waarneembare gegevens van het voertuig onmiddellijk na de gedraging zorgvuldig dienen te worden vastgelegd, niet alleen het kenteken, maar ook altijd merk, type en kleur en eventuele zich op of aan het voertuig bevindende kenmerken.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 18 aug 2008, 09:14

Clipsy schreef:Je zou eigenlijk het proces-verbaal in moeten zien.
Al gelijk met je eerste zin ga je de fout in.
Door rood licht rijden in geen strafbaar feit, maar een gedraging en wordt er dus GEEN proces-verbaal opgemaakt.
Clipsy schreef:alle waarneembare gegevens van het voertuig onmiddellijk na de gedraging zorgvuldig dienen te worden vastgelegd
Wederom zet je een vraagsteller op het verkeerde been door te doen lijken alsof er voor dergelijke gedragingen een heel "verslag" geschreven moet worden, waarbij de verbalisant opschrijft dat er bv. een roestplekje rechtonder op de linker portierdeur zit, er een kras aan de linkerbovenzijde van de motorkap, een camping sticker van camping "zie ik jou daar" aan de rechterkant van de kofferdeksel etc.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 aug 2008, 10:41

Je komt er nooit achter of een agente in eerste aanleg meer opschrijft dan alleen het kenteken...

Als zo'n collega na 3, 6 of 18 maanden nog een keer het verzoek krijgt om aan te geven wat ze bij die ene bon wel onmiddellijk heeft genoteerd en wat niet, dan schiet ik in de lach...

Iedereen weet dat daar geen antwoord op te geven is en mijn standaard antwoord zou zijn: 'Zoveel mogelijk'...

Niet gelogen en succes ermee...

Het gebeurt wel dat dergelijke bonnen worden 'geseponeerd', maar dan wordt er wel een goed verhaal van de betrokkene verwacht; Is die niet in staat om zijn (juiste) versie goed te onderbouwen, dan is er echt een probleem...

Het bijkomend probleem is namelijk dat een burger veel minder snel geloofd wordt... Dat hebben tienduizenden leugenachtige betrokkenen verpest voor de eerlijke mensen...

Jammer, want daardoor durft justitie er niet teveel aan te doen.... Shit happens... Overal worden fouten gemaakt en ik ben in ieder geval nog blij dat het minder ernstig is dan een fout van een chirurg of een piloot...

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

gast T
Infopolitie Gast

Bericht door gast T » 18 aug 2008, 20:36

mag dan minder ernstig zijn dan een fout door een dokter of chirurg, maar toch voel ik me flink genaaid.
als ik alleen maar wist of het een foutje van de agent in kwestie of een foutje bij het overtypen o.i.d. was, ik bedoel... we zijn allemaal mensen... danwel een of andere crimineel die met mijn kenteken rondjes rood licht rijdt... Persoonlijk vind ik het ook ronduit belachelijk dat je daar geen enkele informatie over kan krijgen als je contact opneemt met de politie. Ze adviseerden me in eerste instantie de foto's op te vragen, maar hadden me toen al kunnen vertellen dat die er niet waren omdat er geen filmnummer op de beschikking staat. Ik ben ook totaal onwetend met dit soort dingen, heb ze nooit bij de hand gehad. Ik heb beslist wel eens een boete gehad, maar dan had ik em ook verdiend en dan is het eigen schuld dikke bult, maar dit is domweg onrechtvaardig.

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Guido » 18 aug 2008, 20:37

gast T schreef:mag dan minder ernstig zijn dan een fout door een dokter of chirurg, maar toch voel ik me flink genaaid.
als ik alleen maar wist of het een foutje van de agent in kwestie of een foutje bij het overtypen o.i.d. was, ik bedoel... we zijn allemaal mensen... danwel een of andere crimineel die met mijn kenteken rondjes rood licht rijdt... Persoonlijk vind ik het ook ronduit belachelijk dat je daar geen enkele informatie over kan krijgen als je contact opneemt met de politie. Ze adviseerden me in eerste instantie de foto's op te vragen, maar hadden me toen al kunnen vertellen dat die er niet waren omdat er geen filmnummer op de beschikking staat. Ik ben ook totaal onwetend met dit soort dingen, heb ze nooit bij de hand gehad. Ik heb beslist wel eens een boete gehad, maar dan had ik em ook verdiend en dan is het eigen schuld dikke bult, maar dit is domweg onrechtvaardig.

Dat kan ik me in uw situatie heel erg goed voorstellen
De eerlijke burger die een normaal antwoord op zijn vraag wil.

helaas is het door andere burgers door u verziekt en daar plukt u als brave burger de wrange vruchten van
Guido

gast T
Infopolitie Gast

Bericht door gast T » 18 aug 2008, 21:01

Ja blijkbaar, maar leuk is het niet.. zit eerst twee weken in spanning op die foto's te wachten terwijl ze er niet zijn en nou kan ik w.s. nog maanden zitten afwachten. Het spijt me wel, maar de politie is nu toch iets minder mijn beste vriend geworden...

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Guido » 18 aug 2008, 21:04

gast T schreef:Ja blijkbaar, maar leuk is het niet.. zit eerst twee weken in spanning op die foto's te wachten terwijl ze er niet zijn en nou kan ik w.s. nog maanden zitten afwachten. Het spijt me wel, maar de politie is nu toch iets minder mijn beste vriend geworden...

Dat u teleurgesteld bent kan ik mij voorstellen.
Maar wees dat dan op de politiek (wetgever) die het zo onmogelijk maakt.
Guido

gast T
Infopolitie Gast

Bericht door gast T » 18 aug 2008, 21:20

Das ook weer waar... ik zeg maar zo... Ik ga er vanuit dat ik eerdaags een keurig nette enveloppe met aanvullende informatie in mijn brievenbus vind, waarin documenten zitten waaruit blijkt dat de agent in kwestie het verkeerde nummerbord heeft genoteerd... als ik dan mijn 150 euro mag houden trakteer ik de betreffende agent op een biertje... Buiten werktijd natuurlijk :-)
Dan zijn we weer even goede vrienden haha
Ik ben de beroerdste toch ook weer niet. :toost:

Gesloten