Umarex Walther Red Hawk luchtdrukpistool

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dennis2
Infopolitie Gast

Umarex Walther Red Hawk luchtdrukpistool

Bericht door Dennis2 » 03 jun 2008, 14:33

Hallo,

Ik ben voornemens een luchtdruk pistool te kopen. Ik zag op de website van Hes van Zweden (wapenhandelaar) een
luchtdrukpistool staan welke mij wel wat leek. Het gaat hier om een Umarex Walther Red Hawk luchtdrukpistool.
Volgens de wapenhandelaar is het wapen toegestaan in de kleuren geel rood blauw. Nu maakt de kleur mij niet zoveel uit.
Ik heb voor de zekerheid het merk in Google ingetoetst. Hieruit kwam naar voren dat het niet zeker is dat het wapen is toegestaan. Wie o Wie kan mij beter informeren.

Vrgr

Dennis

foreverblue
Stamgast
Stamgast
Agent
Twitter: RA_Hendriks
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Umarex Walther Red Hawk luchtdrukpistool

Bericht door foreverblue » 03 jun 2008, 16:20

Beste Dennis,

Het door jou genoemde wapen is een luchtdrukpistool en valt in de categorie IV van de Wet Wapens en Munitie. Wapens die onder deze categorie vallen mag je niet dragen, maar wel voorhanden hebben, mits je 18 jaar of ouder bent.

Je mag een luchtdrukpistool dus in huis hebben. Als jij op zolder of in je schuur wil schieten op bv. een kogelvanger dan is dat geen probleem.

5c2v58l
Infopolitie Gast

Bericht door 5c2v58l » 03 jun 2008, 17:00

Hallo,

Ik begrijp dat het een luchtdruk wapen is en derhalve valt onder categorie IV. Alleen bij dit luchtdruk wapen is hij, volgens
de wapenhandelaar, alleen toegestaan in de diverse kleuren en is de zwarte versie hoe dan ook verboden. Dit i.v.m. de vormgeving van het wapen. Ik heb echter onlangs gehoord dat de kleur er niet meer toe doet volgens de WWM. Als dit zo is dan zou hij nu moeten vallen onder de werking van de WWM en is hij verboden. Klopt dit ?????

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 03 jun 2008, 17:01

De kleur is inderdaad niet meer relevant. Als een wapen in het pimpelpaars is toegestaan mag het ook in het zwart.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

dennis2
Infopolitie Gast

Bericht door dennis2 » 03 jun 2008, 17:09

Dat is dan ook het vreemde aan dit wapen. Hij zou volgens de erkende wapenhandelaren toegstaan zijn.
Ik heb er echter mijn vraagtekens bij. Nu is mijn vraag waar ik met zekerheid navraag kan doen dat hij toegestaan is.
Het wapen staat op de site van Hes van Zweden.

vrgr

Dennis

Viper
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Viper » 03 jun 2008, 19:16

Afbeelding
De Umarex/Walther Red Hawk.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Viper
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Viper » 03 jun 2008, 19:41

Volgens mij is hij toegestaan.

Ingevolge artikel 2 lid 1 onder 7 WWM is o.a. een wapen andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn. Als de Umarex hieraan voldoet zou het een categorie I wapen zijn.

In de regeling WWM wordt een invulling gegeven aan artikel 2 lid 1 onder 7 WWM.
In artikel 3 van de Regeling WWM wordt o.a. gesproken over.
- voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen;
- voorwerpen vermeld op lijst a of lijst b van de bij deze regeling behorende bijlage I, alsmede niet in die bijlage genoemde voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen daarmee een sprekende gelijkenis vertonen;

In lijst a en b komt de Umarex/Walther niet voor. Het enige punt van discussie is of de Umarex sprekende gelijkenis vertoont, betreffende vorm en afmeten, met vuurwapens. Zover ik weet is het geen kopie van een bestaand vuurwapen, dus toegestaan.

Marceljesse
Infopolitie Gast

Bericht door Marceljesse » 04 jun 2008, 08:19

Toch zou ik mijn geld aan hem geven als ik hem op straat tegen zou komen met dat ding op mij gericht.

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 04 jun 2008, 14:41

Ik heb nog wat lopen zoeken op het internet en kwam op de site http://www.muzzle.de een stuk tegen
over het luchtdrukpistool. Het gaat hier om de geel/blauw/rode uitvoering. Op deze site staan ook
foto's van het wapen. Bij deze foto's stond onderstaande tekst.

Farbenspiel” ... oder buntes für den holländischen Markt

Mittlerweile ist aber auch der Besitz dieser Waffen in den Niederlanden gesetzlich verboten. Restposten werden hier in Deutschland vertrieben, sind derzeit realtiv günstig zu bekommen, könnten aber durchaus mal gefragte Sammlerstücke werden.

Dennis 2
Infopolitie Gast

Bericht door Dennis 2 » 04 jun 2008, 14:46

Dit is de direkte link naar het artikel
http://www.muzzle.de/N2/CO2/Walther_Red ... arex_.html

Viper
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Viper » 04 jun 2008, 18:49

Marceljesse schreef:Toch zou ik mijn geld aan hem geven als ik hem op straat tegen zou komen met dat ding op mij gericht.
Helemaal mee eens. Op vandaag lijken de luchtdrukwapens niet meer op de windbuks van vroeger.

Gesloten