bevestiging losbreekinrichting aan trekkend voertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
narbo
Infopolitie Gast

bevestiging losbreekinrichting aan trekkend voertuig

Ongelezen bericht door narbo »

Een onderwerp op vele forums te vinden, maar nog steeds onduidelijk. Art. 5.18.34.2 van het voertuigreglement stelt: Een losbreekinrichting moet zodanig met een vast deel van het trekkende voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, etc.

Een daartoe bestemde inrichting is in de praktijk veelal een speciale met twee bouten aan de trekhaak bevestigde beugel voorzien van een gat, waardoor de musketon van de losbreekkabel wordt bevestigd. Het artikel geeft ook niet aan dat een daartoe bestemde inrichting onlosmakend met de trekhaak moet zijn verbonden. Op trekhaken is meestal ook geen vastgelast oog of gat aanwezig. Naderhand aanbrengen beinvloedt mogelijk de sterkte van de trekhaak (gat boren of lassen) negatief en bovendien is na verandering de EG goedkeuring niet meer van kracht. EG type goedkeuringen stellen hieraan in de praktijk ook geen eisen blijkt uit door mij gedownloade goedkeuringen ondertekend door het RDW.

Onlangs bij een politiecontrole werd mij echter verteld door de politie dat bovengenoemde bevestiging met bouten van de daartoe bestemde inrichting niet is toegestaan en dat men hiervoor bekeuringen uitschrijft en een rijverbod afgeeft. Er moest een gat of vastgelast oog in/aan de trekhaak worden aangebracht.

Wie brengt duidelijkheid in deze jenboel. Als de controlerende politie gelijk heeft dan zijn de EG keuringen van de trekhaken door RDW niet juist en worden trekhaken door de fabrikanten niet volgens de wetgeving gefabriceerd.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: bevestiging losbreekinrichting aan trekkend voertuig

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

narbo schreef:
Onlangs bij een politiecontrole werd mij echter verteld door de politie dat bovengenoemde bevestiging met bouten van de daartoe bestemde inrichting niet is toegestaan en dat men hiervoor bekeuringen uitschrijft en een rijverbod afgeeft. Er moest een gat of vastgelast oog in/aan de trekhaak worden aangebracht.

Afbeelding
Losbreekinrichting

Als men van mening was bij de politiecontrole dat bovenstaande constructie niet is toegestaan dan heeft men het helaas bij het verkeerde eind.

De kabel van de losbreekinrichting of de hulpkoppeling moet bevestigd zijn aan het “trekoog van de hulpkoppeling/losbreekinrichting” en mag niet slecht met een lus rond de trekhaak bevestigd zijn.

De wet zegt daarover:

Wetstekst

Artikel 5.18.34 van het Voertuigreglement zegt over de bevestiging aan de trekauto het volgende:
2. Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.
Een aanhangwagen waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 750 kilogram, of meer dan de helft van de ledige massa van de trekkende personenauto, plus 50 kilogram, moet voorzien zijn van een losbreekreminrichting. Zodra de verbinding tussen de auto en de aanhangwagen wordt verbroken, moet de reminrichting van de aanhanger automatisch in werking treden, waarna de kabel van de losbreekinrichting breekt. Voor dit doel wordt een kabel van de rem naar een speciale haak op de trekhaak aangebracht.

Middenasaanhangwagens waarvan de maximaal toegestane massa niet meer bedraagt dan 1500 kg en die niet zijn voorzien van een losbreekinrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling.
Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, losbreken of in afgekoppelde toestand niet het wegdek kunnen raken. Kabels en/of kettingen waarmee de extra verbinding met het trekkend voertuig tot stand wordt gebracht, mogen daaromniet breken en moeten in staat zijn de losgebroken aanhanger zelfstandig te dragen/voort te slepen.

Nergens heb ik in de wet kunnen vinden dat er een speciaal oog aan de trekhaakinstallatie moet zijn gelast om te kunnen dienen als hulpkoppeling/bevestiging voor de losbreekkabel. Wel is het zinvol om van een dergelijke haak/oog gebruik te maken als deze zich reeds aan een deel van de trekhaakconstructie bevindt. Zelf gaan lassen of boren aan een goedgekeurde constructie raad ik ten sterkste af.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Benjamin
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Benjamin »

Volgens mij is de boven afgebeelde hulpkoppeling inrichting niet geschikt voor een losbreekreminrichting. Ik kan het zo snel nergens vinden, maar ik heb wel een logische verklaring.

De losbreekremkabel is een dun staalkabeltje. Op dit kabeltje moet een bepaalde kracht staan voordat hij breekt. Dit breekpunt is berekend op kracht in de lengterichting van het kabeltje. Dit wil zeggen dat als er ergens een knik zit, de kabel eerder zal breken op het punt van de knik, dan de bedoeling is. Gevaar is dan dat de reminrichting van de aanhangwagen nog niet in werking is gesteld.

Bij de boven afgebeelde inrichting, zou je de kabel als een lus om de koppelingen slaan. Hierdoor heb je direct een zwak punt in de losbreekkabel. Vooral omdat de koppeling scherpe randen heeft, zal hier de kabel direct breken, zonder dat de bedrijfsrem aangetrokken wordt.

Er zijn tegenwoordig wel dergelijke inrichtingen specifiek voor een losbreekreminrichting, die tevens kunnen worden gebruikt voor een hulpkoppeling. Hierbij heeft de losbreekkabel geen enkel lus en kan de reeds aangebrachte (en versterkte) lus van de losbreekkabel direct aan de inrichting gemonteerd worden.

Let er wel op bij deze koppeling dat hij met de opening naar voren gemonteerd wordt, anders heb je er nog weinig aan!

Het lukt mij niet om een plaatje bij te voegen, maar hier zie je een voorbeeld:
http://www.citroen-forum.com/viewtopic. ... 54439894b6
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Benjamin schreef:Het lukt mij niet om een plaatje bij te voegen, maar hier zie je een voorbeeld:
Deze bedoel je?
Afbeelding
Afbeelding
MotoRon
Beheerder
Venture
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Venture »

Getoonde koppeling (in het eerste plaatje) is, zoals ik het geleerd heb, inderdaad NIET bedoeld voor de LRI, maar voor de hulpkoppeling (de losse kabel die ervoor zorgt dat de aanhanger JUIST bij het trekkende voertuig blijft. De losbreekreminrichting dient (zo is het verteld; kan het zo 123 ook niet vinden) aan een ANDER punt aan het voertuig verbonden te zijn dan via de trekhaak, meestal met een speciaal daarvoor bevestigd oog aan het voertuig zelf...
OvD-OC MDN
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ga toch met Thunderstreak mee...

De enige eis die de wet stelt is dat de kabel deugdelijk aan een vast deel van het trekkend voertuig bevestigd is, en het maakt dan niet uit of we over een oog aan de trekhaak of de carrosserie praten. Het is allebei een vast onderdeel van het trekkend voertuig... en zo'n oog is ook niet echt een voorwerp wat je 3x per dag verwijdert met je blote handen...

Daarnaast is het redelijk ingewikkeld om een kabel te gebruiken die aan de wettelijke eisen voldoet. Oftewel, eentje die slijtvast is, niet snel breuken gaat vertonen, en na jaren, nog steeds bij exact de juiste belasting breekt...

Om dat probleem te ondervangen (en dus gewoon aan de wettelijke eisen te voldoen) is de zogenaamde 'breekring' uitgevonden... Die breekt bij de juiste belasting en de kabel zelf kan dan probleemloos een polsdikke kabel blijven die de eerstkomende 320 jaar niet meer breekt/slijt/doorroest.

Een goed opgebouwde aanhangwagen beschikt over die specifieke constructie... en dat lijkt me veel interessanter dan de discussie of het ene oog nou wel of niet, of meer of minder geschikt is... Ook het door Thunderstreak getoonde 'oog' is specifiek voor z'n doel ontworpen en ik kan het me niet voorstellen dat er mensen vervolgd zijn omdat er een zogenaamd 'verkeerd oog' (lees: ondeugdelijk bevestigingsoog) is aangebracht...

Ik zou 't heel knap vinden als een OvJ een rechter zo gek krijgt om daarin mee te gaan... :wink:

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

narbo
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door narbo »

De zgn. daartoe bestemde inrichting, die ik bedoel is een hulpkoppelingsbevestiging zoals door Tunderstreak getoond. Deze is bij mij echter tevens aan de onderzijde voorzien van een oog, dat zich recht onder de trekhaakkogel bevindt. De losbreekkabel van de aanhanger wordt dus aan dit oog bevestigd en is in rechte lijn met de remhefboom van de aanhanger. M.i perfect, echter volgens controlerende politiebeambten is de bevestiging alleen juist als het zich aan een vast punt aan de trekhaak c.q. chassis trekkend voertuig bevindt. Daar mijn goedgekeurde trekhaak/balk niet over een vast oog of gat beschikt moet ik de losbreekinrichting dan aan het trekoog van de auto dat zich uiterst links of rechts aan het chassis van de auto bevindt plaatsen. Hiervoor is de kabel echter te kort en dan bevindt de kabel zich zeker niet in lijn met de remhefboom en zal eea niet werken.

Kijk ik naar de wettekst dan is wettelijk m.i. iedere bevestiging aan een vast punt, danwel aan een daartoe bestemde inrichting juist, mits de kabel goed is ingehaakt. Als je uitgaat van het doel van de losbreekinrichting, namelijk remhefboom aantrekken en dan breken, dan leidt het volgen van de mening van de controlerende politiebeambten juist tot het feit dat de reminrichting niet zal worden aangetrokken voordat de kabel breekt. Omdat eea zich niet goed in rechte lijn zal bevinden.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind de opmerkingen van de 'controlerende politiebeambten getuigen van een ietwat overdreven bezorgdheid...

In mijn ogen luistert dat allemaal veel minder nauw dan u schetst... Een 'oog is een oog' en het verhaal over de 'rechte lijn' durf ik ook niet te bevestigen...

Mijn ervaringen zijn dat veel caravan's ed losschieten van de kogel op het moment dat men over de eerste drempel/hobbel of wat dan ook rijdt...

Het breekpunt wordt, uitzonderingen daargelaten, pas bereikt als de rem van de aanhangwagen wordt geactiveerd... Dat de kabel (in eerste instantie) scheef zit, vind ik niet zo boeiend.... De kabel trekt de aanhangwagen vanzelf in de goede richting, de rem wordt, beetje bij beetje, geactiveerd en op een gegeven moment breekt het breekoog bij de piekbelasting omdat de aanhangwagen alleen nog maar achteruit wil...

Als het fout gaat, gaat het sowieso allemaal niet zo soepeltjes, goed georganiseerd en 'netjes rechtuit'... Ik ga er vanuit dat die kabel ook wel z'n klus kan klaren als 'ie simpelweg scheef voor de aanhangwagen hangt....

Net zoiets als opmerkingen dat het oog aan de rechterkant van de trekhaak moet zitten, want dan wordt de aanhangwagen naar rechts getrokken als 'ie losschiet... Tja, als 'ie van de kogel afschiet, is het sowieso al een raar stuiterend projectiel dus daar heb ik ook heel weinig fiducie in...

Maar toemaar, wie weet...

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

zijlvaart67 schreef:...................
Als het fout gaat, gaat het sowieso allemaal niet zo soepeltjes, goed georganiseerd en 'netjes rechtuit'... Ik ga er vanuit dat die kabel ook wel z'n klus kan klaren als 'ie simpelweg scheef voor de aanhangwagen hangt....

Net zoiets als opmerkingen dat het oog aan de rechterkant van de trekhaak moet zitten, want dan wordt de aanhangwagen naar rechts getrokken als 'ie losschiet... Tja, als 'ie van de kogel afschiet, is het sowieso al een raar stuiterend projectiel dus daar heb ik ook heel weinig fiducie in...

Maar toemaar, wie weet...
Precies Koen. Als de krachten niet 'recht' aangrijpen dan doen ze het wel in ontbonden krachten (wiskundig gestoei met sinus, cosinus en tangens); moraal van het verhaal is dat het kabeltje de handrem echt wel aantrekt en pas dan fysiek op een ingebouwd zwak punt zal breken (kan naast de ring die jij noemde ook het musketonhaakje zijn waarmee de kabel gekoppeld wordt).
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Benjamin schreef: De losbreekremkabel is een dun staalkabeltje. Op dit kabeltje moet een bepaalde kracht staan voordat hij breekt. Dit breekpunt is berekend op kracht in de lengterichting van het kabeltje. Dit wil zeggen dat als er ergens een knik zit, de kabel eerder zal breken op het punt van de knik, dan de bedoeling is. Gevaar is dan dat de reminrichting van de aanhangwagen nog niet in werking is gesteld.

Bij de boven afgebeelde inrichting, zou je de kabel als een lus om de koppelingen slaan. Hierdoor heb je direct een zwak punt in de losbreekkabel. Vooral omdat de koppeling scherpe randen heeft, zal hier de kabel direct breken, zonder dat de bedrijfsrem aangetrokken wordt.
Ik ben enige tijd geleden betrokken geweest bij een reconstructie van een losgeschoten aanhangwagen. Wij hebben toen meerdere malen een aanhangwagen rijdend losgekoppeld. (op een veilig afgesloten terrein) Juist de kabels die dubbel zaten hadden meer trekkracht voordat ze braken. Dus eigenlijk is het veiliger om de losbreekkabel om de trekhaak te lussen, dan hem rechtstreeks aan het oog te koppelen. Dit mag echter niet in Nederland.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Skipperje schreef:
Benjamin schreef: De losbreekremkabel is een dun staalkabeltje. Op dit kabeltje moet een bepaalde kracht staan voordat hij breekt. Dit breekpunt is berekend op kracht in de lengterichting van het kabeltje. Dit wil zeggen dat als er ergens een knik zit, de kabel eerder zal breken op het punt van de knik, dan de bedoeling is. Gevaar is dan dat de reminrichting van de aanhangwagen nog niet in werking is gesteld.

Ik ben enige tijd geleden betrokken geweest bij een reconstructie van een losgeschoten aanhangwagen. Wij hebben toen meerdere malen een aanhangwagen rijdend losgekoppeld. (op een veilig afgesloten terrein) Juist de kabels die dubbel zaten hadden meer trekkracht voordat ze braken. Dus eigenlijk is het veiliger om de losbreekkabel om de trekhaak te lussen, dan hem rechtstreeks aan het oog te koppelen. Dit mag echter niet in Nederland.

Piet
Precies Piet,
Kwestie van elementaire fysica. Hijsblokken, takels, alles wat dubbel gelust is over een een katrolachtig voorwerp kan meer kracht verwerken alvorens het stuk gaat. Rijdt al jaren met diverse aanhangers en bij mij gaat de remtrekkabel altijd over de trekhaak en wordt zij vastgezet aan de hulpkoppeling
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Gesloten