Privacy aangetast door camera?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Byou
Infopolitie Gast

Privacy aangetast door camera?

Bericht door Byou »

Goede Avond

Jaren geleden hebben wij ruzie gehad met overburen, dit is opgelost door eeuwige stilte.
Een paar weken geleden hebben wij ontdekt dat ze een klein cameraatje hebben opgehangen aan hun buitenmuur en met een verrekijker was te zien dat hij precies op ons huis is gericht.
Wij worden dus in onze privacy aangetast, mag dit??????
Het kan natuurlijk ook een dummy zijn maar dat kunnen wij vanuit ons huis niet zien.

Opmerking van MotoRon

Titel aangepast

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Privacy

Bericht door Unfo »

Byou schreef:Goede Avond

Jaren geleden hebben wij ruzie gehad met overburen, dit is opgelost door eeuwige stilte.
Een paar weken geleden hebben wij ontdekt dat ze een klein cameraatje hebben opgehangen aan hun buitenmuur en met een verrekijker was te zien dat hij precies op ons huis is gericht.
Wij worden dus in onze privacy aangetast, mag dit??????
Het kan natuurlijk ook een dummy zijn maar dat kunnen wij vanuit ons huis niet zien.
Zo das inderdaad een goeie vraag.. Ik weet wel dat je in ieder geval volgens de APV's meestal niet met een verrekijker naar huizen mag gluren! :wink:

Byou
Infopolitie Gast

Privacy

Bericht door Byou »

Nee huhhhhhhh dat weet ik ook wel maar wij wilde weten wat dat was, wij waren ook ingelicht door andere buren dat had ik niet gezegd.

Mulligan
Infopolitie Gast

Bericht door Mulligan »

Een wijkagent, een Brigadier, heeft me ooit eens verteld dat dit mag mits de webcam of camera je eigen grond NIET overschrijd

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door DiNozzo »

Ik betwijfel het heel erg. Zo is het in Nederland ook verboden om constante video opname's te maken van de openbare weg.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Mulligan
Infopolitie Gast

Bericht door Mulligan »

Dat zei die wijkagent ook, zolang je maar niet op de openbare weg komt. :wink:

Guido
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Roepnaam: toffe gast
Geslacht:
Leeftijd: 36

Bericht door Guido »

daar gaat het niet om Erin, lees eens wat Stef zegt.
Guido

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft in een informatieblad hierover ondermeer gezegd:
Camera's in en rond de woning
Het kan zijn dat u in een flat woont en dat de woningbouwcorporatie heeft besloten om ter beveiliging van de flat een videocamera te plaatsen bij de ingang. U vraagt zich echter af hoe uw privacy en die van de mensen die bij u op visite komen, gewaarborgd wordt. Videocameratoezicht kan het gerechtvaardigde belang dienen van de bescherming van eigendommen en bewoners van een flat. Het is dus toegestaan om een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat. Bewaking van de straat is niet de verantwoordelijkheid van de woningbouwcorporatie, daar moet het videocameratoezicht stoppen. Ook zijn de voordeur en ramen van de woningen de grens. Er moet met een bord of sticker kenbaar gemaakt zijn dat er een videocamera hangt.

Als u het vermoeden heeft dat een buurman u hinderlijk volgt (‘stalkt’) met een videocamera of webcam, kunt u uw buurman daarop aanspreken. De Wet bescherming persoonsgegevens (WBP), waar het College bescherming persoonsgegevens (CBP) toezicht op houdt, is in deze situatie waarin beeldopnamen voor privédoeleinden worden gemaakt, niet van toepassing. Daarom kunt u, als u er niet uitkomt met uw buurman, de wijkagent vragen te bemiddelen. Daarnaast kunt u bij de politie aangifte doen van stalken of kunt u naar de rechter stappen met behulp van een advocaat.
Het volledige informatieblad vind je hier
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45

Bericht door rich »

Een fraai verhaal maar als ik dan lees dat men ook aangifte (klachte) kan doen van stalking dan moet ik even achter mn oor krabbelen.

Aangifte doen is niet zo'n probleem maar men moet wel realistisch zijn en er bij zeggen dat de kans op vervolging en veroordeling niet altijd even groot is.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Leanderx
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Leander
Geslacht:
Leeftijd: 38

Bericht door Leanderx »

Is er misschien al een utispraak van te vinden van een zo'n zaak? Zou het wel intressant vinden, ik heb nog niets kunnen vinden...
Dura lex, sed lex.
"De wet is hard, maar het is de wet."

choppie cop
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 40

Bericht door choppie cop »

Ik weet het niet maar volgens mij zit hier best een grijs gebied.
Stel ik woon in een rijtjeshuis en is heb een camera gericht op mijn voordeur, tuin en gedeelte van de straat dan is dat volgens mij gewoon legitiem. Als ik op vakantie ga dan mag ik ook gewoon foto's nemen en filmen. Dus waarom niet constant rond mijn huis??

Ik denk dat het anders gaat worden als ik iemand film in zijn persoonlijke levenssfeer zoals zijn tuin of woning. Daarnaast mag ik de beelden natuurlijk niet zomaar openbaar maken.

Maar stalking.... Ja eigenlijk nooit zo over nagedacht maar ik denk dat het wel een vruchtbare zaak wordt mits je bewijzen hebt dat de camera echt is en dat hij echt in je woning filmt.
Kijk eerst naar jezelf en oordeel dan verder...

Accepteer de regels. Overtreed je ze, accepteer dan de consequenties!

Martin
Infopolitie Gast

Bericht door Martin »

Er is al met goed gevolg pv opgemaakt van stalking. Dus het kan, mits goed onderbouwd. Jammer genoeg heb ik de uitspraak niet gevraagd.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 45

Bericht door rich »

Tuurlijk zijn er zaken waarin men veroordeeld is maar we moeten het niet te rooskleurig voor gaan stellen want stalking is nog steeds een feit waarin men niet snel tot een veroordeling komt.

In een dergelijk geval als omschreven is in de casus kan de eigenaar van die camera er vrij makkelijk onderuit komen. Ik verklap natuurlijk alleen niet hoe ;)
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

Byou
Infopolitie Gast

Privacy aangetast door camera

Bericht door Byou »

Ja dit is allemaal leuk en aardig die verhaaltjes maar hoe ga ik dit oplossen?
Omdat ik gedeeltelijk voor mezelf een bedrijfje heb komen er bij mij ook clienten in huis, het gaat ook om hun privacy.
Dan toch maar een wijkagent inschakelen? want praten doen wij toch niet meer.
Wij zijn overigens niet de enige die ruzie met ze hebben hoor! Inmoddels zijn er nog twee andere stellen die dit ook met ze hebben.
Misschien voelen ze zich wel bedreigd door iets of zo.

Martin
Infopolitie Gast

Bericht door Martin »

Beste Byou,
Je kunt de wijkagent inschakelen, maar ook een en ander civielrechtelijk aanpakken via een advocaat/juridisch loket. Er wordt namelijk een onrechtmatige daad ten opzichte van je gepleegd.

Gesloten