Vraag over vrachtwagens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Kale
Blijvertje
Blijvertje
Roepnaam: Nieuwe.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Vraag over vrachtwagens

Bericht door Kale » 31 mar 2007, 11:53

Deze vraag kreeg ik op een ander forum. Ik weet het antwoord echter niet.
Zo, ik ook ff een vraag aan de pliesie.

Wij (ons bedrijf) heeft 7 "BE-Opleggers" combinaties rijden.

Voor hen die het niet weten, klein rijbewijs auto (B) met een oplegger er achter waar je (E) (aanhanger) rijbewijs voor nodig hebt. Daardoor kun je met een (BE) rijbewijs dus meer vervoeren dan de 3500kg met je (B) rijbewijs. Dit is dus GEEN vrachtwagen, geen (C) rijdbewijs nodig.
Tot een totaal gewicht van 7500kg mag je zonder chauffeurs diploma hiermee rijden. Daarboven wel met (BE) maar met chauffeurs diploma.

Nu dan, één van onze wagens kreeg donderdag een bekeuring in midden-beemster omdat volgens de pliesie hij te zwaar was voor die weg.
Nu staat aan het begin van deze weg een bord met mooie zwarte vrachtwagen in rond rood cirkeltje, dus verboden voor vrachtwagens.
Er hangt geen bord met een bepaling voor max asdruk of totale lastdruk.
De desbetreffende pliesie bleef volhouden dat hij gelijk had, ook nadat ik hem door de telefoon van onze chauffeur gesproken had.....

Kale@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 31 mar 2007, 12:34

RVV 1990. Hfdstuk 1 Begripsbepalingen
Wettekst
ao. vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3.500 kg;
Ik neem even aan dat de vraagsteller het bord C-7 bedoelt:

Afbeelding
Gesloten voor vrachtauto’s

Simpele conclusie: De vraagsteller is terecht bekeurd en mag daar dus NIET rijden met auto's die max massa > 3.500 kg hebben, zelfs niet als je daar maar een BE rijbewijs voor nodig hebt.

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

aya
Infopolitie Gast

Bericht door aya » 31 mar 2007, 12:43

Stomme vraag misschien, maar hoe wist die agent dat het voertuig te zwaar was? Is de lege combinatie al > 3500 kg? Of stond de zwaarte op een laadbrief? Of mag je sowieso niet met aanhangers een weg op als er zo'n C-7 bord staat?

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 31 mar 2007, 12:44

De B-E combi is géén vrachtauto. De wet spreekt over motorvoertuigen die met inbegrip van lading etc...
De B-E combi is feitelijk een auto van mtm 3500 met een aanhanger mtm 3500.

Géén vrachtauto dus.

j.l.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 31 mar 2007, 12:45

max massa wil zeggen: Auto + laadvermogen. Als je het al niet kunt zien aan de buitenkant (en ik denk dat je dat bij zo'n oplegger al vrij snel duidelijk is want het zijn echt massale dingen) dan kun je het zowieso zien op het kentekenbewijs. :wink:

@rijschoollucassen: de wet spreekt over...??? Volgens mij was het wetgeving die ik kopieerde, maar wellicht heb ik de verkeerde versie ?? :P

Voor de volledigheid: Jij spreekt volgens mij over het rijbewijs, ik spreek over de definitie van een vrachtauto...;-)
Laatst gewijzigd door Frans op 31 mar 2007, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 31 mar 2007, 12:47

aya schreef:Stomme vraag misschien, maar hoe wist die agent dat het voertuig te zwaar was? Is de lege combinatie al > 3500 kg? Of stond de zwaarte op een laadbrief? Of mag je sowieso niet met aanhangers een weg op als er zo'n C-7 bord staat?
Goeie vraag....misschien nog een aanvulling van TS?

Bord c7 zegt: gesloten voor vrachtwagens........ BE voertuigen zijn toch juist geen vrachtwagens?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 31 mar 2007, 12:50

Ik doe mijn antwoord vragend, want ik weet het niet helemaal zeker. Maar dat motorvoertuig heeft toch geen toegestane max massa die meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen wel, maar dat buiten de begripsbepaling, en dus ook buiten het bord.
Ik zou voorlopig willen stellen dat deze combinatie daar wel mag komen.
Ik ben nieuwsgierig naar reacties. :?:

Piet

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 31 mar 2007, 12:53

Goed, dan maar een kleine uitleg:

Met een BE rijbewijs mag je rijden:
Wettekst
Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
a. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);
b. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3.500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3.500 kg (Rijbewijs B);
c. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C);
d. motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D);
e. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C of D voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E).
2. Voor de bepaling van het aantal wielen worden twee naast elkaar aangebrachte wielen van gelijke afmeting als één wiel beschouwd, indien de afstand tussen de binnenzijden van de op die wielen gemonteerde banden niet meer bedraagt dan de breedte van één van die banden in normale spanningstoestand en in onbelaste staat.
3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.
Het kan dus zomaar zijn dat iemand met BE een motorvoertuig mag besturen wat een max massa heeft > 3500 kg.

Daarnaast heb je een definitie van een vrachtauto.
Wettekst
ao. vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3.500 kg;
Met een vrachtauto mag je niet voorbij een bord C-7, ook niet als voor het besturen van die vrachtauto enkel rijbewijs BE noodzakelijk is...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 31 mar 2007, 13:06

..::Frans::.. schreef: Het kan dus zomaar zijn dat iemand met BE een motorvoertuig mag besturen wat een max massa heeft > 3500 kg.

Daarnaast heb je een definitie van een vrachtauto.
Wettekst
Met een vrachtauto mag je niet voorbij een bord C-7, ook niet als voor het besturen van die vrachtauto enkel rijbewijs BE noodzakelijk is...
Klopt, het heeft niets met het BE rijbewijs te maken.
Maar ik blijf voorlopig van mening dat dit motorvoertuig voor het RVV volgens mij geen vrachtauto is. (een TMM <3500 kg) Dus valt hij niet onder C7.
Want wat zou je doen als deze trekker rijdt zonder de oplegger?

Misschien wil TS aangeven wat op het kentekenbewijs staat als TMM, want dat is bepalend.

Piet

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 31 mar 2007, 13:11

Beste Piet (en rijschoollucassen overigens ook!)

Hartelijk dank voor het knettergek maken van uw eigen admin... :wink:

Even serieus, ik heb dus zojuist eens me helemaal te pletter gezocht naar de juiste wettelijke info, definities etc.etc. Na zo eens een pagina of tig gelezen te hebben over opleggers, aanhangwagens en opleggers met dolly's die autonome aanhangwagens zijn PLUS de bijbehorende wetgeving en (pfffffff) jurisprudentie geef ik het op....

Ik dacht dat deze juist heel simpel was, maar NIET dus....ik sla nu even over..... :scratch:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 31 mar 2007, 17:21

Dat we het hele verhaal omtrent 'rijbewijzen' compleet buiten beschouwing moeten laten, moge duidelijk zijn... Dit is, voor het rvv (en dus voor verkeersregels en -tekens), totaal niet interessant en schept alleen maar verwarring...

Een 'oer-Hummer' vereist immers ook een rijbewijs C maar het blijft voor het rvv gewoon een personenauto. Niet gek laten maken...

Het bord heeft als betekenis:
Gesloten voor vrachtauto’s.

Definitie van een vrachtauto (rvv):
vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3.500 kg;

Definitie van een motorvoertuig (volgens het RVV):
motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

Moge duidelijk zijn dat er dus niet wordt gesproken over een TMM omtrent de gehele combinatie. De basis van het bord blijft het gemotoriseerde motorvoertuig zelf (en niet icm een aanhangwagen).

De definitie van aanhangwagens luidt immers:
aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;

De 'beruchte' BE-combinatie's zijn 'bijzonder' omdat de trekker altijd een max massa van 3500 kg kent. De oplegger mag tot ca 9.000 kg gaan... Maar omdat de 'trekker' exact op 3500 kg wordt gewaardeerd, geen vrachtauto voor het RVV.

Eigenlijk een 'gaatje' in de wetgeving waar nog geen passend antwoord voor is gevonden.. En als je deze 'beruchte' combinatie's vergelijkt met z'n juridisch gelijkwaardige broertje is het antwoord duidelijk:

Een standaard bestelautootje (zonder achterbank) met een max massa van 2500 kg met daarachter een aanhangwagen met een max massa van 2000 kg.

En die laat iedereen wel gewoon doorrijden zonder te aarzelen...

Omdat men 'schrikt' van de hoge waarden omtrent de oplegger (die juridisch gezien ook maar gewoon een aanhangwagen is), onstaat er verwarring... maar de basis blijft gelijk...

:wink:

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Mofkap
Infopolitie Gast

Bericht door Mofkap » 31 mar 2007, 17:50

M.a.w. de vrachtauto auto mag daar gewoon in. :D

sjaak
Infopolitie Gast

Bericht door sjaak » 01 apr 2007, 02:09

Definitie van een vrachtauto (rvv):
vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3.500 kg;
Ik kan er wel meer verzinnen die aan deze definitie voldoen zonder dat ze een vrachtwagen zijn, denk aan landbouwtractoren.

lijkt me dat de genoemde combinatie de weg wel in mag, want anders rij je een vrachtwagen zonder dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt :wink:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 01 apr 2007, 09:18

sjaak schreef:Definitie van een vrachtauto (rvv):
Ik kan er wel meer verzinnen die aan deze definitie voldoen zonder dat ze een vrachtwagen zijn, denk aan landbouwtractoren.

lijkt me dat de genoemde combinatie de weg wel in mag, want anders rij je een vrachtwagen zonder dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt :wink:
Het verhaal over het rijbewijs is al uitgelegd. Het rijbewijs staat in de WVW en daar hebben we andere begripsbepalingen.
Maar nu een trekker zonder oplegger, mag die het bord negeren? :)

Piet

donmarcello
Superlid
Superlid
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door donmarcello » 01 apr 2007, 11:04

Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.
Vrachtauto
Vrachtauto's zijn motorrijtuigen die niet zijn ingericht voor het vervoer van personen. De toegestane maximum massa is meer dan 3.500 kilo. De toegestane maximum massa is het gewicht van de vrachtauto plus de maximaal toegestane lading.

Tot deze categorie behoren de grotere motorrijtuigen. Ook auto's voor bijzondere doelen zijn vrachtauto's, zoals vuilniswagens en betonmixers.

Vrachtauto's zijn motorrijtuigen waarvoor u een rijbewijs categorie C (vrachtauto) nodig heeft.
bijvoorbeeld de daf weegt al tussen de 13000 en 28000 kg

FT LF55 12-13t
4x2 trekker
Motoren GVM1)
LF55.290; 210 kW
13000 kg<....> 28000 kg
Vooraslast3):5000kg
Achteraslast:9200kg

maar een kleinere trekker gemiddelt 7 ton.......dus als de 3500 kg overtreden word is het antwoord ,,,,,,nee
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L

Gesloten