kmstandoplichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
audi4
Infopolitie Gast

kmstandoplichting

Bericht door audi4 » 30 dec 2006, 18:37

ocktober 2006 een auto gekocht in dec 2006 erachtergekomen dat de km stand met ca 50000 km is teruggedraaid de auto is nu ca 3000e minder waard :evil: ,wat kan ik doen ,deze meneer heeft een eigen zaak in lunteren in wirlpools zonnebanken etc [het zonnepaleis] trouwens ik denk dat hij geweten heeft dat de km stand niet klopte .ik kan er wel anoniem naar toe gaan en hem ook schade berokkenen ter waarde van 3000e :?: ,is er geen andere mogelijkheid

appiehappie
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door appiehappie » 30 dec 2006, 18:47

Er is ooit een gerechtelijke uitspraak geweest dat de koop dan ongedaan gemaakt kan worden.

De uitspraak heb ik niet, maar hij is wel bevestigd door de Ford dealer die mij hetzelfde geintje flikte. Ik kon de koop ook terugdraaien, maar ik heb voor een financiele vergoeding gekozen.

Hoe dat in jouw specifieke geval zit kan je niet vertellen.

Succes!

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 30 dec 2006, 19:03

Lees even dit document van de ANWB

In het kort:
• U HEBT DE AUTO BIJ EEN PROFESSIONELE HANDELAAR OF AUTOBEDRIJF GEKOCHT
Dan kunt u in de regel de verkoper met succes aan-spreken. Er wordt vanuit gegaan dat een professione-le verkoper de stand op de teller garandeert. Dit heeft de Hoge Raad bepaald, ons hoogste rechtscollege. Als bewijs moet u beschikken over de kilometerstand op het moment van de aankoop. Deze stand staat meestal in de advertentie of op het koopcontract. Daarnaast hebt u gegevens nodig waaruit blijkt dat de stand op de teller niet klopt, bijvoorbeeld via de NAP.

U kunt eisen dat de koop wordt teruggedraaid. Dit geeft u recht op terugbetaling van de koopsom tegen teruggave van de auto aan de verkoper. Had u een auto ingeruild en is deze niet meer beschikbaar, dan krijgt u het inruilbedrag in kontanten. Wil de verko-per hieraan niet meewerken, bel dan voor juridisch advies met ANWB Rechtshulp (alleen voor leden, tele-foonnummer op blad 1). Daarnaast kunt u vergoeding vragen voor eventuele schade die u hebt geleden, bijvoorbeeld bij extra re-paratiekosten aan de auto. Bij een hogere kilometer-stand gaan er nu eenmaal meer onderdelen kapot.
Soms zal een verkoper bij het terugdraaien van de koop een zogenaamde gebruiksvergoeding eisen. Volgens de wet mag dat in de regel niet, behalve wanneer u de auto langere tijd heeft gebruikt voor-dat u merkte dat de kilometerstand niet klopte.
U kunt ook in plaats van het terugdraaien van de koop alleen een bedrag aan schadevergoeding vra-gen, waarbij het verschil in waarde van een auto met de aangegeven kilometerstand en die met de
- hogere - werkelijke kilometerstand aan u wordt vergoed.
Wat u kunt doen tegenover de verkoper hangt af van het verschil tussen de aangegeven stand en de werkelijke stand. Is dat groot of gaat het slechts om een klein ver-schil? Wat niet uitmaakt is of de verkoper een voorwaarde in het koopcontract heeft opgenomen waarin staat dat de "koper de auto op eigen bate en schade koopt". Ook maakt het niet uit of het garagebedrijf het verschil in kilometers al dan niet kende. Dit betekent dat de koper ondanks zo’n voorwaarde en ondanks goede trouw van een garagebe-drijf, de koop kan terugdraaien.

• U HEBT DE AUTO BIJ EEN PARTICULIER GEKOCHT
In dit geval kunt u de verkoper in de regel niet aanspreken. Van de koper wordt in deze situatie verwacht dat hij een auto vóór de koop goed onderzoekt of laat onderzoeken. Een aankoopkeuring vóór de koop bij een ANWB Techno-centrum of een (BOVAG-) garage is hier dus van grote waarde.
Tegenover een particuliere verkoper staat u wel sterk om met succes een vordering in te stellen tot vernietiging van de koop of schadevergoeding àls:
1. u aannemelijk kunt maken dat de verkoper wist dat de kilometerteller niet de juiste stand aangaf en dit heeft verzwegen bij de koop, of
2. u in het koopcontract hebt vastgelegd dat de ver-koper de aangegeven kilometerstand garandeert.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten