De knetterstok

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DAChauffeur
Infopolitie Gast

De knetterstok

Bericht door DAChauffeur »

Beste leden,

ik heb een vraag waar ik eigenlijk niks over kan vinden op het internet(in ieder geval niet voor deze situatie)

Zelf ben ik al jaren fulltime medewerker van de dierenambulance.
Een van onze taken is zoals U weet het assisteren van de politie bij in beslag name en vangen van (gevaarlijke) honden.
Mijn uitrusting hierbij is een vangstok en breakstick.
De politie gebruikt buiten deze hulpmiddelen de knetterstok en het schild. Voor de mensen die niet bij de politie werken, de knetterstok(ook wel anti-hondenstok, paralyser of stroomstok genoemd) is een lange stroomstoter die er uit ziet als een knuppel. In feite dus een soort veedrijver die door de politie gebruikt kan worden tegen zeer agressieve honden mochten deze bijten en is 1 stap lager dan het vuurwapen. Ik heb het hier echt over een stroomstok "geschikt" voor honden, NIET over een tazer of stroomstoter die iemand in zijn kleding kan verbergen.

Nu is het dus al meerdere keren voorgekomen dat een politieagent mij vroeg of wij geen knetterstok hadden en dit is dus waar mijn vraag over gaat. Want voor zover ik begrijp is het gebruik van een stroomstoter zoals wij hem allemaal kennen voorbehouden aan de politie en de veedrijver aan (zit al in de naam) de vee industrie.
Maar door de vraag van deze agenten zou ik bijna denken dat gezien het doel in deze situaties een dierenambulance deze voorhanden mag hebben.

Hoe zit dit nu precies? Want als ik op internet ga zoeken vind ik wel een algemene wetgeving over stroomstoot wapens (verboden), veedrijvers(die dan weer wel mogen als veehouder) maar ook een artikel over een stroomstok zonder verder echte info(waar dan bij staat dat het gedoogd zou worden als verdedigingswapen mits binnenshuis, wat mij sterk lijkt).
Het verbod waar minister Schouten in december mee kwam lijkt zich ook puur te richten op halsbanden en is dus niet relevant.
Nu besef ik dat dit misschien een gebied is waar de meeste geen kennis over hebben(ik heb wel vaker agenten op uitzonderingen op wetten moeten wijzen zoals dat wij mensen mogen vervoeren in onze gesloten laadruimte) maar misschien dat met name de hondengeleiders hier wat opheldering over kunnen geven.

:thanks:

ps. Laat ik wel even voorop stellen dat ik absoluut geen voorstander ben van stroom schokken aan dieren geven, maar ik erken wel dat in bepaalde situaties de knetterstok een goede oplossing is en beter dan het direct neerschieten van een dier(met de kans dat het dier een lange lijdensweg tegemoet gaat afhankelijk van de locatie van de wond).
Voor de vele keren dat wij voor agressieve honden rijden waarbij de politie niet aanwezig is zou het een laatste redmiddel zijn, wij rijden vrijwel altijd alleen en een grote rottweiler die je te pakken neemt krijg je niet met een breakstick van je af. En het zou dan ook puur voor deze situaties zijn.
Ik zeg ook echt niet dat ik er morgen een wil kopen, maar ik zou wel graag duidelijkheid hebben over wat nu wel en niet mag. En of hier dan een (persoonlijke) vergunning voor nodig is.

(Ik stel deze vraag anoniem omdat ik weet dat dit een beladen onderwerp is bij veel mensen. Deze post is mijn persoonlijke vraag en ik wil niet dat deze te herleiden is naar de dierenambulance waar ik voor werk, met het risico dat een aantal "dierenhelden" die hun strijd achter hun pc voeren zonder om 3 uur in de nacht te gaan rijden om een halve kat van straat te scheppen dit als een reden zien om mijn werkgever aan te vallen. Ik zou de administrators op het forum dan ook willen vragen niet mijn email vrij te geven of deze openbaar te linken met mijn infopolitieaccount(die ik volgens mij nog wel heb maar lang niet heb gebruikt))

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: De knetterstok

Bericht door Proost »

Wij noemen dat de Paralyzer en nee die mag je niet voorhanden hebben. Bij de politie is het zelfs nodig dat de hondengeleider er per keer toestemming voor vraagt bij de Officier van Dienst dus zelfs bij de politie is de inzet van dit wapen geen vanzelfsprekendheid en kan alleen ingezet worden als een goede reden dit rechtvaardigt en er toestemming voor gegeven is.

Neemt natuurlijk niet weg dat niet iedere collega alle wetgeving van haver tot gort uit zijn blote hoofd kent, dus dat de vraag gesteld wordt staat niet gelijk aan dat het toegestaan zou zijn.

DAChauffeur
Infopolitie Gast

Bericht door DAChauffeur »

Kijk top dat is informatie waar ik wat mee kan.
Ik snap dat het stellen van de vraag niet gelijk staat aan dat het toegestaan zou zijn, maar ik vroeg het mij daardoor wel af.
De term knetterstok is trouwens hoe de politie in mijn regio hem zelf noemt.
Ik was niet bekend met dat de politie hier ook toestemming voor moest vragen.

Hoe dan ook mijn vraag is beantwoord

:thanks: :thanks:

Het topic mag van mij dicht.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Off Topic
Voor wat betreft je mail en account, zit wel goed, wij geven nooit gegevens vrij anders dan die we wetmatig moeten afgeven (en dat is hier niet aan de orde. Mocht je terug in je account willen en niet kunnen, neem even contact met mij of een van de andere beheerders op. ;-)
Frans
Beheerder

Gesloten