brief geheim

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Esther Alexandra
Infopolitie Gast

brief geheim

Bericht door Esther Alexandra »

Hallo,

Gisteren ontving ik een envelop in mijn brievenbus die was geadresseerd aan een persoon die NIET op mijn adres woonachtig is, noch bekend is bij mij. Het adres klopte dus wel, maar de persoonsnaam was geheel iemand anders. Nu kon ik via het aangegeven retour adres herleiden door welke instantie deze brief is verstuurd, namelijk een bank. Aan de inhoud van de envelop te voelen zit er mogelijk een bankpasje in. Met hen heb ik per email contact opgenomen omdat ik ook uit wilde uitsluiten dat er misschien (een poging tot) fraude gaande was.

Nu hebben ze mij geantwoord met het verzoek om de envelop te openen omdat zeggen dat ze gegevens die op de kaart staan nodig hebben (zoals het rekening nummer). Overigens gaan ze niet in op mijn vraag of ze kunnen uitsluiten dat het om fraude gaat of gewoon simpelweg een typefout.

Mijn vraag is, mag ik nu inderdaad de envelop openen omdat de verzender in feite toestemming geeft?
En stel dat iemand de boel probeert te flessen, hoe kan ik hier achter komen en is mijn communicatie met de bank eventueel bewijs?

Dank!
Esther

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: brief geheim

Bericht door maestro »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Stuur de brief ongeopened retour aan de afzender met vermelding geadresserde onbekend op dit adres. De rest is voor de bank om uit te zoeken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Bericht door Mir81 »

In aanvulling op @maestro: los van het retour afzender sturen, ze kunnen ook op grond van de op de enveloppe vermelde naam en adres als het goed is meet dan genoeg achterhalen. Blijkbaar staan die bij hun aan een rekening gekoppeld, anders sturen ze geen pasjes toe. Hoef jij 'm niet voor open te maken.

Esther Alexandra
Infopolitie Gast

Gewoon retoureneren was inderdaad ook mijn initiele reactie, maar ja... je hoort laatste tijd zoveel berichten over pogingen tot phishing, spoofing en andere vormen van bankfraude dat ik toch extra alert ben. Wilde daarom niet zomaar de boel retourneren zonder even contact met die bank op te nemen (is er ieder geval correspondentie trail), maar kreeg vervolgens die vraag van hen terug dus vraag mij af of het openen dan uberhaupt is toegestaan.

Esther Alexandra
Infopolitie Gast

Leek mij inderdaad ook dat ze daar die info niet voor nodig zouden moeten hebben. Denk dat ik ze dat eerst maar eens ga antwoorden.
Dank beiden!

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Nouja ik kan me voorstellen dat er misschien wel duizenden brieven per dag verstuurd worden door verschillende afdelingen van een bank, en dat de medewerker die je aan de telefoon krijgt niet zomaar weet waarover dit dan gaat als je de envelop niet geopend hebt. De meest nette manier is gewoon retour sturen zoals maestro aangaf.

Ik krijg overigens ook nog steeds weleens post van de vorige bewoner waarvan ik niet weet waar die woont. Bij mij gaat het tegenwoordig maar rechtstreeks de oud papierbak in. Briefgeheim of niet, ik blijf het niet retour sturen, ik woon hier al 14 jaar op dit adres.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Jan schreef: 18 nov 2020, 16:16 Nouja ik kan me voorstellen dat er misschien wel duizenden brieven per dag verstuurd worden door verschillende afdelingen van een bank, en dat de medewerker die je aan de telefoon krijgt niet zomaar weet waarover dit dan gaat als je de envelop niet geopend hebt.
Hoeft ook niet. Het standaard antwoord van de bank moet zijn:

"Attent dat u ons belt. Die persoon is onbekend op uw adres, zegt u? Wilt u dat op de envelop schrijven en deze retour sturen aan ons antwoordnummer xxxxx?"

En al helemaal niet vragen om iets strafbaars te doen en die envelop te openen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Gewoon retour sturen. Als het al iets met fraude te maken heeft dan lost de bank dat zelf wel op als ze de envelop retour hebben gekregen lijkt mij

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Formeel is de enige die de envelop open mag maken de geadresseerde persoon. Dus zoals gezegd, kruis door het adres en retour afzender.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Het advies lijkt me duidelijk. :slotje:
MotoRon
Beheerder