Geparkeerde Ik

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan112233
Infopolitie Gast

Geparkeerde Ik

Bericht door Jan112233 » 14 mar 2020, 21:36

Ik heb een vraag.
Er staan bij mij in de straat 3 autos met pools kenteken. Deze mensen gebruiken de auto bijna niet en parkeren ontzettend asosiaal en spreken geen Nederlands. Er staat regelmatig een auto geparkeerd pal voor mijn deur voor 2 a 3 weken. Kan ik hier iets aan doen. Dit zorgt voor veel frustratie onder de bewoners van de straat
Jan

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Geparkeerde Ik

Bericht door Pim » 14 mar 2020, 22:23

In het kort: nee, u(!) kunt er niks aan doen.

De gemeente en/of politie kan tegen asociaal parkeren optreden. Mits asociaal parkeren inhoudt strafbaar parkeren.

En 2 á 3 weken geparkeerd staan op dezelfde plek valt daar niet onder. Mijn auto staat ook vaak stil als ik met de motor naar mijn werk ga. Ennnn.... voor mijn eigen woning is geen parkeervak. Aan mijn kant van de straat zijn geen parkeervakken. Dus ik sta altijd bij een ander voor de deur.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 15 mar 2020, 10:58

Parkeren is inderdaad niets aan te doen zoals Pim al aangeeft. Iedereen die wegenbelasting betaald mag gebruik maken van de openbare weg. En hier zit meteen de enige mogelijkheid om er, in het gunstigste geval, iets aan te doen. Vergezocht oké, maar het is iets.

De ervaring leert dat 99% van de mensen die met een dergelijk kenteken rondrijden in Nederland, hier geen wegenbelasting afdragen. Mits de bestuurder dus ingeschreven is op een adres in Nederland, is dat dus iets om aan te pakken. Stel dat een opsporingsambtenaar vaststelt dat er met dit voertuig gereden wordt kan deze bij een staandehouding een melding maken bij de belastingdienst. In het gunstigste geval zorgt de eigenaar ervoor dat hij op een privé terrein komt te staan en heeft u geen last meer van de auto voor de deur. In het andere geval betaald hij in ieder geval de wegenbelasting en scheelt dat de staatskas weer wat.

Samengevat, als u een heel actief wijkteam heeft die hierop wil investeren zou dit een mogelijkheid kunnen zijn. U kunt het dus altijd even aangeven. Niet geschoten...

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 mar 2020, 12:49

Een persoon kan met een buitenlands kenteken voor de duur van max 6 maanden per jaar vrijstelling krijgen voor het betalen van wegenbelasting op basis van internationaal recht.

Bron

Inschrijven in de BasisRegistratie Personen (BRP) is pas verplicht als je langer dan 4 maanden aaneengesloten in Nederland woonachtig bent.

Bron

Kortom, haast ontroleerbaarbaar.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 15 mar 2020, 13:32

Frans schreef:
15 mar 2020, 12:49
Een persoon kan met een buitenlands kenteken voor de duur van max 6 maanden per jaar vrijstelling krijgen voor het betalen van wegenbelasting op basis van internationaal recht.
Bron
Dit gaat over personen die niet in Nederland ingeschreven staan. Dan verwijs ik naar je bron:
1.1.PNG
Proost schreef:
15 mar 2020, 10:58
Mits de bestuurder dus ingeschreven is op een adres in Nederland, is dat dus iets om aan te pakken.
Zoals gezegd, mits de bestuurder een BRP adres heeft. In veel gevallen, door uiteenlopende redenen, is dat wel zo.

Dit zijn de regels voor het aangifte MRB doen voor buitenlandse kentekens: Bron

En even de makkelijke uitsnit
1.2.PNG
MRB betalen geldt dus vanaf de dag dat je je ingeschreven hebt. De belastingdienst neemt echter uit coulance een overlooptijd van twee weken in acht.
Frans schreef:
15 mar 2020, 12:49
Kortom, haast ontroleerbaarbaar.
En het fijne is dat wij dat niet hoeven doen. Dat zoekt de belastingdienst allemaal uit na een melding. En voor belastingrecht geldt de omgekeerde bewijslast.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 mar 2020, 14:00

En die zitten echt te wachten op meldingen van 10-100.000 Oostblokvoertuigen.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 15 mar 2020, 14:11

Dat doen ze zeker. Zoek op Intranet maar eens naar het project BUKE.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 15 mar 2020, 14:24

Exact wat DiNozzo zegt. De belastingdienst heeft er zelfs een speciale afdeling voor LCA "Landelijk Coördinatiecentrum Auto".

Dit is gewoon ondermijning.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 mar 2020, 14:42

Ik stuur ze ook braaf mijn meldingen. Al jaren lang.
Je hoort er alleen zo verdomd weinig van terug.
Wat zeg ik... het blijft altijd oorverdovend stil.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 15 mar 2020, 14:45

Dan nog blijft mijn bericht staan als een huis. Iemand is pas verplicht zich in te schrijven in BRP als hij hier langer dan 4 maanden woonachtig is, 6 maanden vrijstelling per jaar max kunnen ze hierdoor bewerkstelligen. Dat dit een probleem is voor de belasting, geloof ik meteen, maar ik verzin die regels niet. Dat hier in de regio, en hier zitten GROTE bedrijven die gebruik maken van een grote pool van Poolse mensen, daardoor wellicht meer controle zou moeten zijn. Tja.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 15 mar 2020, 14:54

Pim schreef:
15 mar 2020, 14:42
Ik stuur ze ook braaf mijn meldingen. Al jaren lang.
Je hoort er alleen zo verdomd weinig van terug.
Dat was helaas altijd zo. Had te maken met privacywetgeving etc. Binnenkort komen de eerste terug te koppelen resultaten binnen (niet herleidbaar naar een individuele casus). Hopelijk stijgt de bereidwilligheid om hier (weer) mee aan de slag te gaan dan ook.
Frans schreef:
15 mar 2020, 14:45
Dan nog blijft mijn bericht staan als een huis. Iemand is pas verplicht zich in te schrijven in BRP als hij hier langer dan 4 maanden woonachtig is, 6 maanden vrijstelling per jaar max kunnen ze hierdoor bewerkstelligen.
Jazeker Frans, staat als een huis... in theorie. Alleen zoals ik stelde is de praktijk dat 99% (zou ook zomaar 95% kunnen zijn) van de gebruikers van buitenlands gekentekende voertuigen zich wel gewoon inschrijft. Ook al zijn ze dat niet verplicht. Zullen vast veel voordelen aan zitten.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 16 mar 2020, 10:38

Mijn ervaring is dat juist die mensen die zich weinig aan wet- en regelgeving gelegen laten liggen, de mensen zijn die zich niet inschrijven bij de gemeente. Helaas is het ook nog eens zo dat niet elke gemeente gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid de handhavingsmogelijkheden die de brp biedt vast te leggen.

En zie hoe ver we afdwalen van het parkeren. Parkeren mag gewoon. Het is daarbij niet interessant of er belasting betaald wordt, of er een verzekering loopt en of de auto apk heeft. Dat zijn allemaal bijzaken die het probleem niet oplossen.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 18 mar 2020, 15:24

Even terug naar de basis.
Gevraagd wordt of er iets gedaan kan worden tegen het parkeren. Dat is beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten