Aangemeld als ''Verkeershufter''

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Re: Aangemeld als ''Verkeershufter''

Bericht door Jan » 14 sep 2018 12:25

die wijkagent is geen verantwoording schuldig
Maar het lijkt me dat een wijkagent ook weer niet geheimzinnig heeft te doen over de bron van de klachten,.
Juist als een "beroepsklager" extra let op iemand en daarom ieder wissewasje aan de politie meldt , dan is het gevaarlijk om te concluderen dat "de waarheid wel ergens in het midden zal liggen", en dat TS dus wel enige overlast moet geven, ook al beweert TS zelf iets anders.

Nogmaals, overlast is subjectief en niet echt meetbaar. Maar een vraag van TS over de bron en de frequentie van de klachten vraagt lijkt me een volkomen legitieme vraag die je aan een wijkagent moet kunnen stellen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 14 sep 2018 12:39

Jan schreef:
14 sep 2018 12:25
Maar het lijkt me dat een wijkagent ook weer niet geheimzinnig heeft te doen over de bron van de klachten,.
Nog los van het feit dat het niet handig is om te zeggen dat "Pietje van nummer 34" heeft geklaagd...

Alle (persoons)gegevens die bij de politie bekend zijn vallen onder de "Wet Politie Gegevens" (WPG) en deze mogen niet zomaar worden gedeeld met derden.
Wettekst
De ambtenaar van politie of de persoon aan wie politiegegevens ter beschikking zijn gesteld is verplicht tot geheimhouding daarvan behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking verplicht, de bepalingen van paragraaf 3 verstrekking toelaten of de politietaak in bijzondere gevallen tot verstrekking noodzaakt.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0022463/2018-05-01
PDC | DICT

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 14 sep 2018 13:02

Nee, dat "Pietje van nummer 34 heeft geklaagd" lijkt me niet handig nee. Maar de wijkagent kan toch wel zeggen : "1 van uw naaste buren heeft herhaaldelijk geklaagd", of "er zijn tientallen meldingen uit de wijde omtrek ontvangen over uw rijgedrag".

Daarbij, TS is niet zomaar een derde, maar juist de persoonover wie geklaagd wordt. De WPG biedt trouwens toch ook een mogelijkheid ook om inzage te verkrijgen in de politiegegevens (uiteraard met de nodige mitsen en maren, en de nodige censuur van privacygevoelige info) ?

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo / infopolitie
Facebook: leotenthije
Linkedin: leotenthije
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 14 sep 2018 13:36

Jan schreef:
14 sep 2018 13:02
Nee, dat "Pietje van nummer 34 heeft geklaagd" lijkt me niet handig nee. Maar de wijkagent kan toch wel zeggen : "1 van uw naaste buren heeft herhaaldelijk geklaagd", of "er zijn tientallen meldingen uit de wijde omtrek ontvangen over uw rijgedrag".
Waarna alle naaste buren de volgende dag de ruiten uit hun auto's zien gaan. De betrokkene weet immers dat 'een van de naast buren' heeft geklaagd, maar welke? Dan maar allemaal te grazen nemen?
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo / infopolitie
Facebook: leotenthije
Linkedin: leotenthije
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 14 sep 2018 13:41

Jan schreef:
14 sep 2018 13:02
De WPG biedt trouwens toch ook een mogelijkheid ook om inzage te verkrijgen in de politiegegevens (uiteraard met de nodige mitsen en maren, en de nodige censuur van privacygevoelige info) ?
Waarmee hij na inzage dus nog niet weet wie geklaagd heeft, klager wordt immers NN.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 14 sep 2018 16:07

Volgens mij zijn de vragen wel beantwoord.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten