Na hoeveel uur drugs autorijden?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mercurius
Infopolitie Gast

Na hoeveel uur drugs autorijden?

Bericht door Mercurius » 18 mei 2018 20:07

Hallo,

Morgen heb ik zelf een festival waar ik waarschijnlijk zelf 2/2,5 xtc pak normaal. Het duurt tot 23:00 savonds. Ik ga die nacht gewoon met openbaar vervoer naar huis.

Nou is t zo dat er zondag ook een festival is en ik heb een vriend van me beloofd dat ik hem savonds zou ophalen. Dat zal rond 02:00 zijn (vanaf het laatste moment dat ik xtc pak tot aan dit tijdstip zit dus 25 a 26u). Maar nu wees iemand mij erop dat ik dan helemaal nog niet mag rijden. Is dit zo? En klopt het dat ze op dat festival waar ik mijn vriend ga ophalen zonder reden dan een drugstest mogen doen om te kijken of er nog iets in mijn bloed zit?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Na hoeveel uur drugs autorijden?

Bericht door Frans » 18 mei 2018 20:18

2 tot 2,5 XTC... t'is een beetje moeilijk in te schatten. Bovendien, weet je hoeveel mdma erin zit?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 18 mei 2018 20:22

Als je rijdt mag je inderdaad zonder aanleiding onderworpen worden aan een drugstest, net zoals met de blaastest op straat.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 mei 2018 20:31

Ik zit me ook een beetje te verbazen over de vraag, vandaar ook mijn eerdere wat cynische antwoord.

Je mag nooit onder invloed zijn van een stof die de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Een beetje medicatie heeft al een grote gele waarschuwingasticker op de zijkant staan dat er geen auto gereden mag worden. MDMA, de werkzame stof, beïnvloed je rijvaardigheid. (Punt) Jij kunt wel denken van niet maar het is wel zo. (Punt)

Op hetmoment dat een agent dus het vermoeden heeft dat je onder invloed bent van.... een kinderaspirientje die je rijvaardigheid beinvloed mag hij de test al doen....

En jij zit te rekenen hoe je weg kan komen na xx uur met yy pillen xtc?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mercurius
Infopolitie Gast

Bericht door Mercurius » 18 mei 2018 20:47

Nouja ik las dus op verschillende forums dat het heel erg verschilt tot het wel mag. De enige zegt dat het na 16u uitgewerkt is, de andere na 24u en weer een andere zegt 70u. Ik snap dat het niet mag maar ik vraag me dus meer af na hoeveel tijd ik dan sowieso geoorloofd ben om weer te rijden!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 mei 2018 21:05

Je mag NIET onder invloed zijn van ENIGE stof die de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Dat is niet iets wat ik verzin... dat is een wetsartikel, artikel 8 van de wegenverkeerswet. Let even op het vetgedrukte.
Wettekst
Artikel 8

1.Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

2.Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed.

3.In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.

4.In afwijking van het tweede lid is het derde lid van overeenkomstige toepassing op de bestuurder van een motorrijtuig:

a. die zonder dat aan hem een rijbewijs is afgegeven een motorrijtuig bestuurt voor het besturen waarvan een rijbewijs vereist is, of

b. aan wie deelname aan het alcoholslotprogramma is opgelegd, tot het tijdstip waarop hij na beëindiging van het alcoholslotprogramma overeenkomstig artikel 132d, eerste of derde lid, overeenkomstig de daarvoor bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels een rijbewijs zonder de voor deelname aan het alcoholslotprogramma vastgestelde codering heeft verkregen.

5.Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste, tweede of derde lid is omschreven.

6.Voor de toepassing van het derde lid wordt onder een rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mercurius
Infopolitie Gast

Bericht door Mercurius » 18 mei 2018 21:10

Dankjewel Frans, ik snap het nu. Ik ga er dus vanuit dat na 26u niks gebruikt te hebben ik nog steeds onder invloed ben? Heeft u dan misschien een norm qua aantal nuchtere uren wanneer ik wel de weg op zou mogen? Of is dat te subjectief om te zeggen.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 mei 2018 21:39

De wet verbiedt niet zozeer het onder invloed zijn, maar het ZODANIG onder invloed zijn dat je niet behoorlijk besturen in staat moet zijn. Een belangrijke nuance.

Echter, de versie van Frans gold tot 15/3/2018. Inmiddels hebben we voor MDMA niet zozeer te maken met lid 1 maar met het nieuwe lid 5:

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen, als bestuurder te doen besturen of als begeleider op te treden na gebruik van een of meer van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen stoffen als bedoeld in het eerste lid, waardoor het gehalte in zijn bloed van de bij de stof vermelde meetbare stof, of in geval van gebruik van meer stoffen als bedoeld in het eerste lid die bij algemene maatregel van bestuur aangewezen zijn als groep, het totale gehalte in zijn bloed van de bij die stoffen vermelde meetbare stoffen, bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan de daarbij vermelde grenswaarde. Indien een van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen stoffen of alcohol in combinatie wordt gebruikt met een of meer andere van deze aangewezen stoffen of met een van de stoffen als bedoeld in het eerste lid die niet bij deze algemene maatregel van bestuur zijn aangewezen, geldt voor iedere aangewezen stof of alcohol afzonderlijk een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen grenswaarde. Die grenswaarde is gelijk aan de laagst meetbare hoeveelheid van die stof of alcohol die niet op natuurlijke wijze in het bloed aanwezig kan zijn.

Voor MDMA geldt een gemeten concentratie van 50 microgram per liter bloed.Theoretisch heb je na 24 uur nog 1/8e van de originele concentratie nog in je bloed. Echter dat laatste weet je niet. Let op de combinatie met alcohol.

Bovendien, heel praktisch, na een spekseltest op straat moet je dus naar bureau voor een bloedtest. Echter een fijne avond wordt het dan niet.

Meer info hier:https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... s-verkeer/

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 mei 2018 21:57

Vent had me niet beter kunnen corrigeren. Met dank!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 mei 2018 22:15

Ik zou aan TS willen vragen:

Wat staat er op de bijsluiter over de hoeveelheid werkzame stof MDMA per tablet.

Oh wacht... die bijsluiter wordt niet meegeleverd.
Sterker nog... jouw dealer weet waarschijnlijk niet eens bij welke fabrikant, oh wacht...

De pillen komen niet bij een gerenommeerde fabrikant vandaan met een gecontroleerd productieproces, met zuivere grondstoffen en chemicaliën maar uit een smerige kelder, zolder of varkensschuur met vaak gestolen grondstoffen.

En TS verwacht nu van de politie een garantie dat hij x-uur na deze pillen ingenomen te hebben weer veilig de weg op kan.

Ik denk dat TS iets te veel pillen heeft gehad als hij serieus is met zijn vraagstelling.

Ik vind het in elk geval een rare vraag.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 18 mei 2018 23:27

Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag.
Heb liever 10 van deze vragen, dan eentje die zomaar de weg op gaat..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 19 mei 2018 05:26

De wet stelt dat je niet meer dan 50 microgram per liter bloed mag hebben. De afbraak in je lichaam is het voor ieder persoon weer anders, daarom is er nooit een exact aantal uur te geven.
Geen duidelijke, betrouwbare, bron kunnen vinden, maar verschillende sites stellen dat het minimaal 16 uur duurt (tot 40 uur) voor een pilletje (200 miligram MDMA) wordt afgebroken. Bij 2 tot 2,5 pillen is dat langer en zal het minimaal langer dan 19 uur duren, tot wel 58 uur.

Zoals anderen al hebben gezged, je weet niet precies wat er in zit en in welke hoeveelheid. Dat maakt het allemaal nog twijfelachtiger.

Alsnog een bron: https://nos.nl/op3/artikel/2180870-zo-l ... bruik.html
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 19 mei 2018 14:22

@maestro Goede link, met uitgebreide uitleg! :like:

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 19 mei 2018 18:32

Beter is het om helemaal niet met drugs op te gaan autorijden, maar ik waardeer het dat mensen er over nadenken en dit controleren.
Een domme vraag is het m.i. dus niet, maar juist omdat je niets weet van de samenstelling, is het gewoon niet verantwoord om tóch te rijden.
PDC | DICT

Gesloten