Parkeerschijf maken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Doomic
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 01 okt 2021, 13:12
Roepnaam: Doomic
Contact:

Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Doomic »

Ik lees hier hele interessante verhalen over parkeerschijven. Maar de mijne wordt net niet beantwoord.
Ik ben van alles in m'n leven aan het automatiseren, is mijn hobby. Het nieuwste projectje waar ik aan begonnen ben is een parkeerschijf. Het idee is om deze automatisch te laten mee draaien met de tijd (wellicht met sprongen van een half uur) en zodra ik m'n auto ergens parkeer zal het stroom eraf gaan en zal de schijf niet langer draaien. Start ik de auto dan synchroniseert hij de tijd weer.

Betreft regelgeving dacht ik eruit te zijn. Een schijf moet voldoen aan aantal eisen, zoals maat, halve uren, blauw, teksten.. dus voor de zekerheid een originele kaart gekocht welke automatisch hieraan voldoet. Nu kwam ik zojuist op het forum iemand tegen die een digitaal klok variant aanrade (viewtopic.php?t=43375) maar ik dacht dat die wettelijk verboden waren; omdat ze niet voldoen aan de eisen van "schijf" "getallenreeks". Nu lees ik dat volgens de verkoper deze wel goedgekeurd is...

Maar goed, dat is eigenlijk niet mijn echte vraag; dat is: hoe mag ik feitcode r 400 ad interpreteren? "dat motorvoertuig is voorzien van een parkeerschijf met een mechanisme
dat het tijdstip van de aankomst automatisch verschuift".
Het idee achter de feitcode snapt iedereen; namelijk dat de schijf niet mag mee lopen nadat je begonnen bent met parkeren...
Maar omdat het er niet letterlijk op deze manier staat twijfel ik of ik er mee weg kom.
Alhoewel die digitale variant die te koop is er ook mee weg lijkt te komen.
Ik verneem graag jullie feedback
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bezit van een automatische parkeerschijf is niet verboden. Het gebruik bij het parkeren wel. Als de controleur ziet dat u kennelijk een "verboden" parkeerschijf gebruikt kunt u dus een bekeuring verwachten. Het is niet aan de ambtenaar om te controleren hoe de betreffende parkeerschijf precies werkt. U zult bij een bezwaar tegen de boete uiteindelijk de rechter moeten overtuigen dat de door u gebruikte parkeerschijf wel degelijk gebruikt mocht worden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Dusty »

Voor de zekerheid de wetgeving er maar even bij pakken:

Wetstekst

RVV artikel 25:



1 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

2 Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.

3 Op de parkeerschijf staat aan de getoonde zijde slechts één cijferreeks, die een aanduiding geeft van de kalenderuren, en die vanaf het begin van het parkeren in duidelijk leesbare cijfers tegen een contrasterende achtergrond in hele of halve uren het tijdstip weergeeft waarop met het parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.

4 Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.

5 Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.
Lees in uw openingspost, dat de stroom er automatisch afgaat als de auto wordt geparkeerd.
Meen te weten, maar kán dat mis hebben......., dat zoiets al bestaat.

Het rare is trouwens dat dit (automatisch door laten lopen....) in het verleden wél was toegestaan, omdat dit niet de wetgeving was opgenomen. 8)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1180
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Deze http://www.autoplus.nu/nieuws/3016-nieu ... keerschijf is gewoon toegestaan.
Gebruik hem al vele jaren.
Geen gedoe met bedrading aansluiten, gewoon batterijen erin en plakken op de voorruit. Op het moment dat hij geen beweging detecteert, dan springt de tijd op het eerst volgende hele of halve uur
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Proost »

Dusty schreef: 03 okt 2021, 16:23 Het rare is trouwens dat dit (automatisch door laten lopen....) in het verleden wél was toegestaan, omdat dit niet de wetgeving was opgenomen. 8)
Dat is niet raar, dat is het legaliteitsbeginsel ;)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door speedo »

taxikemperman schreef: 03 okt 2021, 17:56 Deze http://www.autoplus.nu/nieuws/3016-nieu ... keerschijf is gewoon toegestaan.
Gebruik hem al vele jaren.
Geen gedoe met bedrading aansluiten, gewoon batterijen erin en plakken op de voorruit. Op het moment dat hij geen beweging detecteert, dan springt de tijd op het eerst volgende hele of halve uur
dus deze mag omdat hij niet mechanisch is??
z
Never change a winning team
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Pim »

Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
Als de stroom eraf gaat tijdens parkeren dan verschuift de tijd van aankomst niet meer.

Lijkt mij aldus niet in strijd met de wet.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11051
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Hilde »

Er is geen sprake van een mechanisme waardoor de tijd verschuift.

Dus ook al zou de tijd doorlopen tijdens het parkeren is het ook niet in strijd met de wet.

(Of deze regel moet door jurisprudentie al aangepast zijn aan digitale meters)
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 04 okt 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1180
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door taxikemperman »

@speedo
Goedkeuringen en certificeringen
PARK LITE voldoet aan de wet- en regelgeving volgens Artikel 25 (1990) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Met een parkeerschijf als bedoeld in deze regeling worden gelijkgesteld parkeerschijven die voldoen aan de eisen voor gebruik in een andere lidstaat van de Europese Unie of in een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij een tot een douane-unie strekkend Verdrag, dan wel in een staat die partij is bij een tot een vrijhandelszone strekkend Verdrag dat Nederland bindt.”
PARK LITE is getest door het Duitse instituut SGS-TÜV Saar GmbH.
PARK LITE is goedgekeurd door het Duitse Ministerie voor bouw, vervoer en stadsontwikkeling (Bundesministerium für verkehr, bau und stadtentwicklung) 40 - NL conform richtlijn no. 219 over het ontwerp van elektronische parkeerschijven LA22/7332.5/7/2007968.
PARK LITE is goedgekeurd door het Federal Transport Ministry (EEC goedkeuring no. 10 R - 047203).

CE-keurmerk
Door het aanbrengen van het CE-keurmerk verklaart Needit ApS dat dit productvoldoet aan de algemene veiligheidsvoorschriften van de instanties die verantwoordelijk zijn voor de toekenning
van het CE-keurmerk.
Met het CE-keurmerk waarborgt de fabrikant dat het product is gefabriceerd volgens de veiligheids-, gezondheids-, arbeids- en milieuvoorschriften die binnen de EU gelden.
Needit ApS verklaart hierbij dat deze parkeerschijf voldoet aan de normen zoals vastgelegd in (CE) EN 55022 (grenswaarden en metingen voor apparatuur op het gebied van informatietechnologie) en (CE) EN 55024 (informatieverwerkende apparatuur, elektromagnetische compatibiliteit en testmethoden).
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Pim »

Hilde schreef: 04 okt 2021, 06:32Er is geen sprake van een mechanisme waardoor de tijd verschuift.

Dus ook al zou de tijd doorlopen tijdens het parkeren is het ook niet in strijd met de wet.

(Of deze regel moet door jurisprudentie al aangepast zijn aan digitale meters)
Dat ligt eraan. Dat is al je 'verschuiven' ziet als het fysieke schuiven van een schijf.

Maar als ik zeg "de afspraak is verschoven" snapt iedereen dat het (aanvangs)tijdstip ervan is verzet. Maar fysiek is er niks verschoven.

Dus moet er iets fysiek schuiven om in strijd met de wet te zijn?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Frans »

Waar het om gaat is dat iemand met een blauwe schijf niet langer dan de aangegeven tijd (bijvoorbeeld 3 uur) parkeert. Controleurs worden ook niet uitgebroed in een ei, kennen dit soort truukjes veel beter dan dat wii ze hier kunnen googlen. Kwestie van een foto maken, krijtstreep op de band en je komt 4 uur later terug...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Doomic
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 01 okt 2021, 13:12
Roepnaam: Doomic
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Doomic »

owkee. de feitcode geeft ruimte voor interpretatie. Maar de wetgeving die Dusty erbij haalde is toch wel duidelijk. Het gaat erom dat tijdens het parkeren de tijd niet verschoven mag worden. Volgensmij ligt daar dan ook het antwoord op mijn vraag, en zolang het uiterlijk van de kaart voldoet lijkt het dus toegestaan om zelf een kaart te maken.

wat ik wel geleerd heb van rijdende rechter achtige uitspraken is dat een rechter toch ook wel vaak naar de intentie van de wetgeving kijkt. Zoals hier bijvoorbeeld wordt aangekaart dat een digitale meter niet "schuift" denk ik niet dat je daar mee weg komt. Wat me wel verbaast is dat de digitale meter voldoet aan de eisen; maar dat heeft denk ik te maken met wat je verstaat onder "staat aan de getoonde zijde slechts één cijferreeks". ik moest gelijk aan een wijzerplaat denken met de reeks 1 t/m 12. Maar nu ik hem nogmaals lees gaat het erom dat de parkeertijd wordt getoond (en niet nog andere tijdstippen of mogelijk verwarrende cijfer reeksen op diezelfde kaart). En daar voldoet die digitale variant wel aan.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11051
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Hilde »

Pim schreef: 04 okt 2021, 09:00
Hilde schreef: 04 okt 2021, 06:32Er is geen sprake van een mechanisme waardoor de tijd verschuift.

Dus ook al zou de tijd doorlopen tijdens het parkeren is het ook niet in strijd met de wet.

(Of deze regel moet door jurisprudentie al aangepast zijn aan digitale meters)
Dat ligt eraan. Dat is al je 'verschuiven' ziet als het fysieke schuiven van een schijf.

Maar als ik zeg "de afspraak is verschoven" snapt iedereen dat het (aanvangs)tijdstip ervan is verzet. Maar fysiek is er niks verschoven.

Dus moet er iets fysiek schuiven om in strijd met de wet te zijn?
Ik heb het niet over het verschuiven, maar dat er sprake moet zijn van een mechanisme.
Daarom dat deel ook onderstreept.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens mij moet je mechanisme breder zien. Als ik Google zie ik als betekenis onder andere: werking.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerschijf maken

Ongelezen bericht door speedo »

taxikemperman schreef: 04 okt 2021, 07:48 @speedo
Goedkeuringen en certificeringen
PARK LITE voldoet aan de wet- en regelgeving volgens Artikel 25 (1990) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Met een parkeerschijf als bedoeld in deze regeling worden gelijkgesteld parkeerschijven die voldoen aan de eisen voor gebruik in een andere lidstaat van de Europese Unie of in een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij een tot een douane-unie strekkend Verdrag, dan wel in een staat die partij is bij een tot een vrijhandelszone strekkend Verdrag dat Nederland bindt.”
PARK LITE is getest door het Duitse instituut SGS-TÜV Saar GmbH.
PARK LITE is goedgekeurd door het Duitse Ministerie voor bouw, vervoer en stadsontwikkeling (Bundesministerium für verkehr, bau und stadtentwicklung) 40 - NL conform richtlijn no. 219 over het ontwerp van elektronische parkeerschijven LA22/7332.5/7/2007968.
PARK LITE is goedgekeurd door het Federal Transport Ministry (EEC goedkeuring no. 10 R - 047203).

CE-keurmerk
Door het aanbrengen van het CE-keurmerk verklaart Needit ApS dat dit productvoldoet aan de algemene veiligheidsvoorschriften van de instanties die verantwoordelijk zijn voor de toekenning
van het CE-keurmerk.
Met het CE-keurmerk waarborgt de fabrikant dat het product is gefabriceerd volgens de veiligheids-, gezondheids-, arbeids- en milieuvoorschriften die binnen de EU gelden.
Needit ApS verklaart hierbij dat deze parkeerschijf voldoet aan de normen zoals vastgelegd in (CE) EN 55022 (grenswaarden en metingen voor apparatuur op het gebied van informatietechnologie) en (CE) EN 55024 (informatieverwerkende apparatuur, elektromagnetische compatibiliteit en testmethoden).
dat CE conformiteit heeft totaal gen betrekking op de wettelijkheid van dit apparaat maar dit ter zijde.b
Never change a winning team
Gesloten