Voortuin als oprit gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het helikopterarrest bestaat; dat ging over een weg die van beide zijden afgesloten was voor rijdend verkeer (voor een weekmarkt oid). De juridische tekst was destijds iets van 'dat het verboden was om te rijden voorbij het bord. Een geparkeerde auto kon, zo dacht men, niet bekeurd worden omdat niemand deze had zien rijden. Een burger had ooit als uitvlucht aangegeven dat z'n vriend de auto daar met een helikopter had geplaatst en dat werd van tafel geveegd. Iets dergelijks moet 't geweest zijn..

Aangezien dergelijke uitspraken richtinggevende wetgeving zijn voor handhavers en rechters is het helemaal niet bijzonder dat die lijn is doorgetrokken..totdat ik met een ander arrest (gebaseerd op Mulderwetgeving) werd geconfronteerd..

Overigens is het juridische probleem van het verbodsbord opgeheven door de wettelijke tekst aan te passen. Het 'rijden' na het bord is niet meer verboden maar het is 'zich bevinden' geworden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij ging het om een C2 Koen waarbij een voertuig met d eauto in de verkeerde richting geparkeerd stond. Voertuig was vboorzien van t.b.v. verkeerde rijrichting maar het verweer van betrokkene was dat de auto er met een helikopter was neergezet en dat hij helemaal niet de verkeerde rijrichting had gevolgd... ik heb even gezocht maar kan het daadwerkelijk arrest ook niet meer vinden, maakt ook niet uit of het een C1 of C2 was, wetgeving is daarna inderdaad gerepareerd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Vent »

Het rare is dat ik weinig officiele referenties kan vinden naar dat helikopter arrest. Volgens een online bron is het een zaak uit de jaren 80, en daarmee van voor de invoering van WAHV ? Het parkeren in zuid-oost verhaal is vast van na WAHV, maar al wel weer van een hele tijd geleden. Ik kan me voorstellen dat men toen nog de grenzen van de wet heeft willen onderzoeken (en gevonden).
Gesloten