Voortuin als oprit gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door MarcH »

Ik denk dat een parkeerboete hier niet het grootste "gevaar" is, maar eerder dat het parkeren in de voortuin betekent dat er zonder toestemming van de gemeente (want dat is wat men in feite weigert als men het parkeren in de voortuin niet toestaat) een nieuwe uitweg is gemaakt naar de weg. Dat is in veel (en ik gok zelfs alle) gemeenten verboden. Sommige gemeenten werken met een meldingsplicht (waarna de gemeente de aanleg van de nieuwe uitweg kan toestaan of verbieden), andere gemeenten vereisen een omgevingsvergunning voor het aanleggen van een nieuwe uitweg. Dat is meer iets voor bestuursrechtelijke handhaving (dwangsom, bestuurlijke boete, bestuursdwang) als men zich daar niet aan houdt, en dus ook iets om vooral aan een bestuursrechtjurist voor te leggen.
Be yourself, no matter what they say ...
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16654
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Skipperje schreef: 29 aug 2021, 11:27Het is vanzelfsprekend dat ik niet op "mijn" trottoir mag parkeren, hoe privé dit ook is.
Eens Piet, maar we hebben het in dit geval volgens mij niet over eigendomsrecht, althans, dat was niet echt de vraag van TS, het ging mij meer om het verbod waar veel gemeenten nu mee beginnen te "schermen" (vaak omdat je ziet dat voortuinen gebruikt worden als winterstalling voor "de caravan/camper/vouwcaravan/etc.")
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

België heeft het eea wel geregeld:

Wetstekst

Artikel 4.2.1. van de Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt:
“Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
[…]
5° een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:
a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materieel of afval,
b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens,
[…]”

Het lijkt me sterk dat in ons overgereguleerde land een dergelijke regel niet zou bestaan.. en zo niet, dan vraag ik me af waar de gemeente z'n argument op baseert..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16654
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Das een beetje het probleem Koen, ik zit nu een hele poos te zoeken bij allerlei gemeenten, het is overal... pannekoek... Geen enkele gemeente wil het eigenlijk qua beleid want "het is geen gezicht" maar hoe regel je het dan. De ene gemeente weigert stelselmatig de "benodigde uitrit" die @MarcH noemde, een andere gemeente staat het dan uiteindelijk wel toe maar enkel met goede reden en dan moet het worden uitgevoerd (bestrating en uitrit) door een toe te wijzen aannemer... dan ben je ook € 30.000 euris lichter en laat je het ook wel uit je hoofd en de volgende gooit het op het eerder genoemde artikel 5:10, auto's horen geparkeerd te worden op de rijbaan, klaar. Er bestaat niet zoiets als de Belgische wegcode die het regelt...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dan is mijn conclusie dat het niet verboden is zolang je niet om een 'uitrit' (stoepverlaging) vraagt..

Met andere woorden; leg een balk aan de straatzijde tegen het trottoir en je creëert je eigen uitrit en klaar is kees..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2106
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Proost »

En dan kan men de lol niet op met alle bonnen voor rijden over de stoep.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11072
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Hilde »

Of die krijg je niet.
Er staat er hier al een jaren in zijn eigen voortuin
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16654
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Dat is dan weer prioritering... Als dat de buurman van een wethouder was geweest had dat geen jaren geduurd :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11072
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Hilde »

Of wel..
Alle buren vinden het prima..
En niet alle wethouders zeiken..

Waarom zou je het niet prima vinden.
Als je toevallig een garage hebt mag je wel over diezelfde stoep, omdat het dan "oprit " heet.


(Ja, sorry, ik vind wel wat van sommige regels...)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14415
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Proost schreef: 29 aug 2021, 20:40 En dan kan men de lol niet op met alle bonnen voor rijden over de stoep.

En het vertrouwen in het 'helikopterarrest' ben ik een beetje kwijt; wij hebben een dergelijke casus gehad in Amsterdam Zuidoost.
De man reed ca 100 meter over een trottoir om bij z'n woning te komen en parkeerde in z'n voortuin.
Iedere keer dat we die auto daar zagen staan schreven wij een bon voor het rijden over het trottoir. Er werd beroep aangetekend, een paar duizend euro aan borg gestort (meneer was crimineel en had geld zat), en bij de rechtszaak (in hoger beroep(!)) werd de vraag gesteld:
'Heeft de politie gezien dat u over het trottoir reed? Nee? Jammer, dat vereist de Wet Mulder wel!'

Bam, allemaal geseponeerd en of de OvJ even de borg terug wilde storten..

We hebben dus ook een 'tegengesteld helikopterarrest'..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2106
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Proost »

En terecht. Ik vraag me ook af wat de redenen van wetenschap waren die ingevuld zijn op het verhaal voor het zien rijden over het trottoir.

Logischerwijs had de gemeente dit beter zelf aan kunnen vliegen dat je niet anders dan over het trottoir in de eigen tuin kan komen.

Maar we kunnen hier nog heel lang over doorgaan. We hebben inmiddels heel wat meer tekst en uitleg hier aan besteed dan TS. Wellicht even afwachten of hij nog ergens op terug komt want de vraag lijkt me meer dan beantwoord.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Pim »

Was het helikopterarrest ook niet uit het papieren bonnen tijdperk?

Toen kon je nog wegkomen met iets niet invullen. Nu met MEOS, de digitale bonnen, niet meer.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16654
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Frans »

Als je m in het papieren tijdperk niet goed of volledig had ingevuld kreeg je 'm ook net zo hard terug in je postvak hoor Pim...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het RVV 1990 kent geen uitzondering voor het rijden over het trottoir, of dat nu bij een inrit is voorzien van schuine oprit blokken of bij een trottoir met een balk. Vroeger stond dit wel speciaal genoemd in het rvv 1990 of was het nog in die van 1966? Dus wat is feitelijk het verschil als ts over het trottoir rijdt of als zijn buurman dat doet bij oprit blokken?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin als oprit gebruiken

Ongelezen bericht door Vent »

zijlvaart67 schreef: 30 aug 2021, 13:02 'Heeft de politie gezien dat u over het trottoir reed? Nee? Jammer, dat vereist de Wet Mulder wel!'

Bam, allemaal geseponeerd en of de OvJ even de borg terug wilde storten..

We hebben dus ook een 'tegengesteld helikopterarrest'..
Er bestaat toch ook geen helikopterarrest? De eisen van mulder zijn je al jaren bekend, waarom dat toch die boetes schrijven ? Om op verjaardagsfeestjes te klagen over rechters ?
Gesloten