Politie onderzoek bij vermissing

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
NickV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 06 aug 2021, 20:47
Roepnaam: Nick
Contact:

Politie onderzoek bij vermissing

Ongelezen bericht door NickV »

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een boek aan het schrijven over een jonge vrouw die vermist wordt, en vooral de zoektocht die daarop volgt. De afgelopen maanden heb ik al veel gelezen over hoe de politie te werk gaat, maar keer op keer loop ik toch tegen tegenstrijdigheden aan. Ik hoop dan ook dat jullie mij iets verder kunnen helpen.
Voor de duidelijkheid: mijn boek is geen documentaire, dus er mogen best wel wat “fouten” in voorkomen, maar ik wil uiteraard voorkomen dat er hele stomme fouten in zitten die gemakkelijk te voorkomen waren geweest.

Zonder al te veel prijs te geven:
In mijn boek raakt een jong meisje vermist. Ze had de avond ervoor ruzie met haar moeder en alles lijkt er dan ook op dat ze zelf is weggelopen van haar ouderlijk huis en niet gevonden wil worden. De politie/recherche vindt geen sporen van inbraak of signalen dat het om een misdrijf gaat en men is in eerste instantie dan ook terughoudend met zoeken. Maar hoe langer ze spoorloos is, des te meer er toch sprake lijkt te zijn van een misdrijf.

* Ik twijfel nog over de leeftijd van het meisje. Hoe jonger ze is, des te meer “impact” het heeft op de lezer, maar dat levert voor mij weer andere “problemen” op waar ik rekening mee moet houden tijdens het schrijven (zoals of ze is vertrokken met de auto, de scooter of op de fiets).

Mijn vragen:
Er vanuit gaande dat het meisje meerderjarig is: zou in bovenstaande situatie direct al de recherche worden ingeschakeld, en dat zij dus al direct haar kamer gaan onderzoeken, familieleden en kennissen verhoren etc? Of is dit meer een gevalletje waarin bijvoorbeeld de wijkagent af en toe eens bijkletst met de ouders en verder niet veel meer kan doen dan het een beetje op zijn beloop laten omdat het meisje tenslotte meerderjarig is en dus mag gaan en staan waar ze wilt?

En aanvullend daarop: hoe gaat dit als het meisje grofweg 15 a 16 jaar oud is? Het lijkt mij dat de politie er dan niet mee weg komt door te stellen dat ze oud en wijs genoeg is en dus mag gaan en staan waar ze wilt? Ik neem aan dat de politie dan proactief veel meer moeite zal willen (en moeten) doen om haar te vinden, niet waar?

Even ongeacht haar leeftijd, en er vanuit gaande dat men nu langzaam vermoedens heeft/krijgt van een misdrijf: wat zou een geloofwaardig aantal zijn qua rechercheurs dat op zo’n vermissingszaak wordt gezet?
Is dat 1 rechercheur of een duo of zelfs een hele afdeling van 20+ man?
Ik zat zelf te denken aan 4 tot 6 mensen (de lezer volgt dan de twee hoofdpersonen; de andere rechercheurs kunnen dan - buiten beeld - de voor de lezer minder interessante aanwijzingen natrekken etc) maar ik heb geen idee of dit realistisch is.

Door de vele boeken en series die ik heb gelezen/gezien (de één realistischer dan de andere 😀) heb ik nu ook steeds het beeld dat rechercheurs altijd in duo’s werken (en dan bedoel ik met name tijdens onderzoek op locatie, getuigen verhoren etc) maar is dat ook altijd zo?
Zo ja, hebben zij dan altijd een vaste partner gedurende het onderzoek (of misschien wel gedurende hun hele carrière?) of gebeurt het ook dat men, om wat voor reden dan ook, tijdens een onderzoek af en toe wisselt van partner?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Grt Nick
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Politie onderzoek bij vermissing

Ongelezen bericht door Pim »

Ook hier weer: de context bepaalt...

De politie maakt een tweedeling:
Urgente of niet urgente vermissing.
De leeftijd van 18 is wel een bepalend gegeven.
En ouders/verzorgers moeten aangifte doen van vermissing.

Maar een licht verstandelijk beperkt persoon van 19 kan nog steeds urgent zijn. Evengoed omgekeerd: een 15/16 jarige uit een modelgezin die na ruzie om bij een vriendje te willen slapen 's nachts niet thuis komt zal niet meteen leiden tot een urgente vermissing.
Context, context, context..

De context wordt voorgelegd aan en hovj.
Dan volgt er een beslissing over de vervolgstappen.

Ik ga bewust niet dieper in over wàt een hoe. Simpel omdat ik niemand te wijs wil maken. Denk aan vriendjes/loverboys die een meisje isoleren van thuis. Als het hele beslismodel en alle handelingen die de recherche doet op straat liggen heeft de politie daar alleen maar last van. En het slachtoffer uiteindelijk ook.

werken rechercheurs altijd in duo’s (en dan bedoel ik met name tijdens onderzoek op locatie, getuigen verhoren etc) maar is dat ook altijd zo?
Nee. Vaak wel maar niet áltijd.

Zo ja, hebben zij dan altijd een vaste partner gedurende het onderzoek (of misschien wel gedurende hun hele carrière?)
Nee. Dat is iets uit films.
Je werkt op een afdeling: recherche.
Die kan een team hebben voor een TGO.
Dat is weer een vaste 'club' mensen.
Maar sommige collega's werken 40/38/36/32 uur/week en soms nog minder.
Dus wat vast staat is dat je lid bent van de afdeling recherche een daarbinnen werk je wellicht bij een TGO of een ander onderdeel.
En verder bepaalt je rooster wanneer je er bent of niet. En of je met zijn tweeën iets gaat doen of alleen en de aanwezigheid, beschikbaarheid en urgentie bepaalt met wie je dat doet.
Gebruikersavatar
NickV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 06 aug 2021, 20:47
Roepnaam: Nick
Contact:

Re: Politie onderzoek bij vermissing

Ongelezen bericht door NickV »

Pim, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik kan hier al een heel stuk mee verder. Mogelijk zal ik later met meer vragen komen 🙂
Gesloten