rangeer tractor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ajaxcied10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 26 jul 2021, 10:14
Contact:

rangeer tractor

Ongelezen bericht door ajaxcied10 »

Ik rij regelmatig in ijmuiden/beverwijk, ik zie daar vrachtwagen trailers die worden voortgetrokken door een rangeer tractor, deze hebben geen kenteken en rijden veel te langzaam.

Mag dit zomaar en kan ik deze laten verwijderen???




Ik krijg als gast steeds de melding: invalide ip adres. dat lijkt me incorrect, mogelijk doordat ziggo zowel een ipv4 als ipv6 adres voorziet.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door Pim »

"Ze rijden te langzaam", wat is te langzaam volgens u?
"Laten verwijderen", hoe bedoelt u?

Waarschijnlijk vallen deze voertuigen onder (de regeling van) landbouwvoertuigen en mogen ze niet harder dan 25 km/uur.
Laatst gewijzigd door Pim op 26 jul 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ajaxcied10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 26 jul 2021, 10:14
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door ajaxcied10 »

Pim schreef: 26 jul 2021, 11:16 "Ze rijden te langzaam", wat is te langzaam volgens u?
"Laten verwijderen", hoe bedoelt u?
Dit soort rangeertractors zijn duidelijk bedoeld voor het rangeren op eigen terrein, bij de ferry worden deze bijvoorbeeld ingezet om trailers te laden.


Wat mij betreft hebben die niks op de openbaar weg te zoeken dus zou verwijdering van de openbare weg logisch zijn.
Pim schreef: 26 jul 2021, 11:16
Waarschijnlijk vallen deze voertuigen onder (de regeling van) landbouwvoertuigen en mogen ze niet harder dan 25 km/uur.
Deze zijn tegenwoordig toch kentekenplichtig??
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het zijn inderdaad 'terminaltrekkers' en de Nederlandse wet staat gewoon toe dat die ook over de openbare weg mogen rijden:

Wetstekst

motorrijtuig met beperkte snelheid: motorvoertuig met een maximumconstructiesnelheid van niet meer dan:

a. 25 km/h, niet ingericht voor het vervoer van personen en;
1°. ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; of (...)

In ieder groot industriegebied zie je dergelijke voertuigen de weg oversteken, een stukje over de 'openbare weg' rijden, etc.
Kan en mag allemaal en gelukkig maar, net als een trage brommobiel.

Overigens heeft men nog het hele jaar de tijd om de kentekenplichtige voertuigen te registreren..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
ajaxcied10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 26 jul 2021, 10:14
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door ajaxcied10 »

Wat is precies een korte afstand??? ik zie ze regelmatig vanaf beverwijk naar de haven rijden, dat is geen korte afstand.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er staat alleen maar dat de inrichting moet zijn voor het op korte afstand vervoeren. Maar er is geen verbod om dit over langere afstand te doen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
FrankH
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid sinds: 27 mar 2020, 19:17
Roepnaam: Frank
Geslacht:
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door FrankH »

Ik denk dat hier een zogenaamde "terminaltrekker" wordt bedoeld.
https://www.becxverhuur.nl/portal-over- ... 282%29.jpg
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door Mitch »

ajaxcied10 schreef: 26 jul 2021, 10:25 Mag dit zomaar en kan ik deze laten verwijderen???
Maar dan nog, waarom zou je deze willen of moeten laten verwijderen? Heb je er last van? Rijden ze over jouw terrein heen?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

ajaxcied10 schreef: 26 jul 2021, 10:25Ik krijg als gast steeds de melding: invalide ip adres. dat lijkt me incorrect, mogelijk doordat ziggo zowel een ipv4 als ipv6 adres voorziet.
Kun je mij via PB een screenshot sturen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: rangeer tractor

Ongelezen bericht door Pim »

ajaxcied10 schreef: 26 jul 2021, 11:20 Dit soort rangeertractors zijn duidelijk bedoeld voor het rangeren op eigen terrein, bij de ferry worden deze bijvoorbeeld ingezet om trailers te laden.

Wat mij betreft hebben die niks op de openbaar weg te zoeken dus zou verwijdering van de openbare weg logisch zijn
Het gaat er denk ik niet om hoe u het ziet of wat uw refentiekader voor beeld schetst, maar om wat de wet erover zegt en schrijft.

Als het een MMBS is (motorvoertuig met beperkte snelheid) of een landbouwvoertuig dan gelden daar snelheidsregels voor. Maar er staat niet in de wet dat een landbouwvoertuig alleen op een akker of weiland mag rijden.
Gesloten