Op dit moment heb ik een conflict met mijn verhuurder, waarin ik een schadevergoeding eis. Dit komt doordat zij een bedrijf hebben ingehuurd om mijn kozijnen te vervangen, wat alles behalve correct gegaan is. Dusdanig dat ik een redelijke basis vermoed om aangifte te kunnen doen. Graag zou ik via deze weg willen controleren of dit klopt, alsook of het zonder consequenties mogelijk is dit aan te kondigen.
Ik woon in een studentenhuis, waar ik mijn eigen kamer heb. In het kort komt het erop neer dat een aankondigingsmail van het aannemersbedrijf bij mij niet is aangekomen of dat ik hem compleet gemist heb (bij huisgenoot namelijk gezien dat ie wel correct geadresseerd was), waardoor ik niet thuis was toen zij hun werkzaamheden begonnen. Omdat mijn kamerdeur toevallig wel ontgrendeld was, zijn zij zonder mijn weten, aanwezigheid of toestemming op mijn kamer begonnen. Naast het feit dat nu ruim een maand later de werkzaamheden nog niet afgerond zijn, met veel vervelende gevolgen van dien, heeft het aannemersbedrijf ook één van mijn gordijnstangen kwijt gemaakt. Tenslotte heeft de aannemer op mijn klacht gereageerd (verhuurder had mijn klacht doorgestuurd en zijn reactie terug naar mij gestuurd) met alleen maar onwaarheden, die ik gelukkig met voldoende bewijs en getuigenissen van huisgenoten onderuit kan halen.
Inmiddels heb ik via een screenshot de aankondiging van de werkzaamheden kunnen lezen en in tegenstelling tot wat de aannemer beweert, is er nooit gewaarschuwd om spullen te verplaatsen en gordijnen te verwijderen - een leugen waarmee de aannemer probeert om de verdwenen gordijnstang goed te praten en de verantwoordelijkheid terug naar mij te schuiven. Ook vroeg de aannemer om aanwezig te zijn ten tijde van de werkzaamheden, maar is ie alsnog mijn kamer binnengetreden en gestart, toen dit niet het geval was.
Hoewel ik er niet om sta te springen om het te doen en hooguit als laatste optie wil bewaren in dit conflict, vermoed ik door bovenstaande feiten dat ik minimaal een basis heb om aangifte te doen voor 'huisvredebreuk' en 'diefstal' (ook al is het slechts een gordijnstang). Klopt dit?
Zo ja, dan ook de vraag of het mijn zaak moeilijker zou maken of niet, als ik dit benoem richting mijn verhuurder (die het waarschijnlijk weer doorzet naar de aannemer)? Op dit moment ben ik namelijk van plan het volgende te versturen:
De reden dat ik het zo wil verwoorden, komt door het feit dat alle vertrouwen in de aannemer (meneer X) is verdwenen, door een opstapeling van onwaarheden/leugens in zijn reactie, door de onprofessionaliteit van zijn bedrijf en door overige ondeugdelijke zaken van zijn bedrijf in ons studentenhuis. Tegelijk realiseer ik mij ook dat uiteindelijk zijn bedrijf, ondanks het conflict, de werkzaamheden waarschijnlijk zal moeten afronden. Om zeker te zijn dat ie geen rare ideeën krijgt wil ik daarom een slag om de arm houden, totdat dit conflict in zijn geheel is afgerond.En ik weet niet of u het inmiddels al zelf bedacht heeft tijdens het lezen, maar door het feit dat meneer X zijn medewerkers zonder mijn weten, toestemming of aanwezigheid in mijn kamer zijn geweest, onrespectvol met mijn spullen zijn omgegaan EN sindsdien mijn gordijnstang verdwenen is, ligt hier een basis voor 'huisvredebreuk' en 'diefstal'. Ik hoop echter dat we dit onderling als volwassen mensen kunnen oplossen, maar weet dat aangifte als optie op tafel ligt. Dit is ook gelijk een waarschuwing aan meneer X, al mocht hij of zijn personeel door dit conflict rare ideeën gaan krijgen op mijn kamer, wanneer de werkzaamheden eindelijk worden afgemaakt.
Is dit alles redelijk van mijn kant, of zou het (als het écht nodig wordt door alles) mijn aangifte onderuit kunnen halen, doordat ik het op deze manier vooraf gecommuniceerd heb?
Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor uw input!