Aanrijding zonder rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
RicardoK90
Infopolitie Gast

Aanrijding zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door RicardoK90 »

Beste mensen,

Gisteren avond heb ik een aanrijding gehad met mijn bromfiets. Ik reed op een bromfietspad , voor mij reed een snorfiets met 2 personen erop. Deze personen gaven mij de indruk dat ze iets van mij wouden. De bestuurder keek al rijdend achterom (naar links) samen met de passagier. Door deze actie week de snorscooter uit naar links en verminderde ook snelheid. Ik wou niks van deze personen hebben en kon de snorscooter net ontwijken. Echter in tegengestelde richting komend vanaf een bruggetje kwam een andere snorfietser tegemoet. Deze kon ik niet meer ontwijken en heb ik met mijn linker voorkant geraakt.

Nu waren beide snorfiets bestuurders niet in het bezit van een rijbewijs. Omdat de persoon voor wie ik moest uitwijken zich aggresief opstelde en snel wegwou heb ik de sleutel afgepakt en 112 gebeld. Hij had achteraf natuurlijk geen rijbewijs. Politie heeft verder geholpen met de afhandeling.

Wat kan ik verwachten van deze situatie? Ik ben zelf WA verzekerd en heb een rijbewijs. De persoon wie ik heb aangereden all risk maar deze persoon had geen rijbewijs = niet verzekerd lijkt mij?

:thanks:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Aanrijding zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er moet even onderscheid gemaakt worden in diverse zaken; de toedracht van het ongeval en de overige overtredingen.

Het feit dat iemand wel of geen rijbewijs heeft maakt iemand nog niet schuldig aan een ongeval, dat doen uitsluitend de omstandigheden die bij het ongeval horen (rood licht, plaats op de weg, gladde banden, etc).

Daarnaast wordt in de spreektaal vaak geroepen dat iemand 'onverzekerd' is als hij geen rijbewijs heeft; klopt niet helemaal, maar dat maakt voor het slachtoffer (en dus niet voor de veroorzaker) verder niet uit. De maatschappij keert uit als ze hiertoe verplicht is en kan deze vergoeding eventueel verhalen, maar dat is verder bijzaak. Hoeft u zich totaal niet druk om te maken; de verzekeringsmaatschappijen gaan onderling de schuldvraag beantwoorden en aan de hand daarvan krijgt u al dan niet een schadebedrag uitgekeerd of gaat uw maatschappij een bedrag aan een ander uitkeren..

Goede zaak dat er politie bij is geweest, scheelt een hoop ellende!

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Ricardok90
Infopolitie Gast

Re: Aanrijding zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Ricardok90 »

Oke bedankt . Ik wacht het nog even af. Had al een bericht van de verzekering gehad dat ik op de verkeerde rijstrook zat. Dat is wel een beetje zwart wit genomen.. omdat ik anders wel frontaal erop was geklapt.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Aanrijding zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

Het voertuig was in dit geval verzekerd.
Is een voertuig niet verzekerd dan moet men zich bij schade richten tot het Waarborgfonds.

In geval van wel verzekerd zijn maar geen geldig rijbewijs geldt het volgende:
De verzekeringspolis schrijft altijd voor dat de bestuurder in bezit moet zijn van een GELDIG rijbewijs.
Dat wil zeggen: een rijbewijs met de juiste categorie en een rijbewijs dat niet verlopen is.

Wanneer dat niet het geval is dan keert de verzekeringsmaatschappij gewoon uit aan derden (zoals u in deze casus).
Echter valt het dan niet onder de dekking van de polis.
De door de verzekeringsmaatschappij uitgekeerde bedragen aan derden zullen door heb worden verhaalt op de polishouder! Niet eens op de bestuurder/veroorzaker.
Daarom zegt men op straat dat men niet verzekerd is. Maar dat is formeel niet juist.
De verzekeringsmaatschappij erkent geen dekking dus gaat de rekening van de schade via de verzekering naar de polishouder.

Mocht de bestuurder zich roekeloos gedragen hebben dan richt de politie natuurlijk altijd tot de bestuurder.
Maar verzekeringszaken zijn voor rekening van de polishouder.

Verkeersboetes zijn voor de overtreder (in geval van staandehouding: de bestuurder, anders de kentekenhouder)
Ricardok90 schreef: 17 jun 2021, 14:38 Oke bedankt . Ik wacht het nog even af. Had al een bericht van de verzekering gehad dat ik op de verkeerde rijstrook zat. Dat is wel een beetje zwart wit genomen.. omdat ik anders wel frontaal erop was geklapt.
Als je achterop de voorligger klapt dan ben je zowiezo fout.
Je moet kunnen remmen binnen de afstand waarover de weg vrij is of de weg is te overzien.
Dat je niet wilde of durfde te stoppen vanwege het gedrag van de jongens is een reden die je niet gaat redden.
Gesloten