Snelheid snorfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
LillyElena
Infopolitie Gast

Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door LillyElena »

Hi,

Ik ben vandaag aangehouden door een politieagent die zei dat hij had gemeten dat ik 49 km per uur reed.
Ik heb mijn snorfiets laten opvoeren tot 34km (in de scooterzaak heb ik me dat laten aanpraten dat je daar geen problemen mee krijgt), en reed dus absoluut niet in de buurt van de 49 km.
Ik ben er van af gekomen met een waarschuwing.

Nou vroeg ik mij af: Klopt het echt dat ik er geen problemen mee kan krijgen dat mijn snorfiets 34km per uur kan rijden? En geeft het ook geen problemen als ik dus 34km per uur rijdt?
En hoe betrouwbaar is zo'n meting van de politieagent? Want ik snap nog steeds niet hoe hij bij 49km komt...

Groeten, Lilly
Gebruikersavatar
KiralyKecske
Infopolitie Gast

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door KiralyKecske »

Ik weet niet hoe de snelheid is gemeten dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat die agent achter jou aan reed in zijn auto of op zijn motor, en dat zijn eigen snelheidsmeter 49 kilometer per uur aangaf toen hij met een snelheid reed waarbij hij niet dichterbij kwam.

Je snorfiets mag maximaal 25 km/u rijden, maar je krijgt pas een bekeuring bij een rollerbank als hij 35 kilometer rijdt. In het apparaat zitten wat correcties om meetfouten te corrigeren. Het kan zijn dat jouw snorfiets, die bij de dealer 34 km/u rijdt, op de politierollerbank opeens 35 rijdt. Dan krijg je dus een bekeuring en een WOK-status.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door SWAT »

Dit laatste geldt alleen bij een rollenbank controle. Bij een snelheidscontrole wordt de daadwerkelijk gereden snelheid gemeten en kan je dus een bekeuring krijgen voor te hard rijden.
Stay safe out there.
Qoenn
Lid
Lid
Agent
Berichten: 115
Lid sinds: 29 mar 2013, 09:58
Contact:

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door Qoenn »

Hierbij kan eveneens een WOK-melding worden opgelegd. Houd daar rekening mee. Wanneer ik een snor-/bromfiets te hard zie rijden en dit kan meten (al dan niet via laser of boordsnelheid) zónder dat hier een rollenbanktest aan te pas gekomen is, gaat er ook een WOK-signaal naar de RDW toe. Ik dacht dat dit wel pas het geval was vanaf een bepaalde gemeten snelheid.

Dus wanneer je 34 rijdt op de rollenbank, prima. Rijd je (harder dan) 34 in andere omstandigheden, waarbij er andere correcties of zelfs misschien maximumsnelheden gelden kun je vaak gewoon een PV verwachten (al dan niet in combinatie met een WOK).
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 29 mei 2021, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
KiralyKecske
Infopolitie Gast

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door KiralyKecske »

SWAT schreef: 29 mei 2021, 00:43 Dit laatste geldt alleen bij een rollenbank controle. Bij een snelheidscontrole wordt de daadwerkelijk gereden snelheid gemeten en kan je dus een bekeuring krijgen voor te hard rijden.
Daarom zei ik ook:
Het kan zijn dat jouw snorfiets, die bij de dealer 34 km/u rijdt, op de politierollerbank opeens 35 rijdt. Dan krijg je dus een bekeuring en een WOK-status.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door rai »

Qoenn schreef: 29 mei 2021, 13:20 Ik dacht dat dit wel pas het geval was vanaf een bepaalde gemeten snelheid.
Klopt, indien het tijdens een overschrijding maximum snelheid wordt geconstateerd, wordt pas een WOK melding gestuurd indien na correctie de volgende snelheid is gemeten:

43 km/u of meer voor snorfietsen;
68 km/u of meer voor bromfietsen.

Indien geconstateerd middels rollerbank dan kan een WOK melding verstuurd worden zodra de overschrijding maximum constructie snelheid binnen het verbaliseringsbeleid valt.
Martin34
Lid
Lid
Berichten: 65
Lid sinds: 10 sep 2020, 09:51
Roepnaam: Martin
Facebook: Martin zeguers
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact:

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door Martin34 »

Vraag want ik snap het niet. Je krijgt toch wok op je brommer of snorbrommer als hij meer dan 9 km te hard rijd. Dus 45 plus 9 is54. Dus of marchuseee heeft zivh vergist of ik lees iets fout. Hoe komt hij dan op 68km voor wok? If
Hij die nooit gezondigd heeft;werpe de eerste steen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Snelheid snorfiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Nee, zodra hij 1 km sneller kan dan is toegestaan volgt een wok.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten