Maximale breedte uitstekende lading

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GVN
Infopolitie Gast

Maximale breedte uitstekende lading

Ongelezen bericht door GVN »

Goedenavond,

Ik ben van plan om een imperiaal te kopen mede voor het transport van een mountainbike en dakkoffer. Ik weet dat een uitstekende lading 20 cm buiten elke zijkant van de auto mag uitsteken (artikel 5.18.14 van het Voertuigreglement). Nu wil ik dus de breedste imperiaal van 150 cm kopen zodat ik deze eventueel ook kan gebruiken als ik in de toekomst bijvoorbeeld een bredere auto koop.

Mijn auto, een Volkswagen Polo 6n2 uit 2000 is op het breedste punt (onder de zijramen) 163 cm breed. Alleen is het dak van mijn auto maar 116 cm breed.
In beide gevallen voldoe ik nog steeds aan de eis dat de imperiaal per zijkant 20 cm mag uitsteken:
  • Op basis van breedste punt: 163 cm > 150 cm
  • Op basis van breedte dak: 150 cm - 116 cm = 34 cm. Hierdoor zal de imperiaal dus 17 cm per zijkant uitsteken en houdt ik per kan 3 cm speling over t.o.v. van de maximalen 20 cm per zijkant
Nu vraag ik mij dus af of mijn redenering klopt t.o.v. de hiervoor geldende wetten?

Is er daarnaast nog een kans dat een agent mij alsnog zal latten stoppen of in het ergste geval zal beboeten omdat hij/zij ervan overtuigd is dat de imperiaal te breed is terwijl dit niet zo is? Dan zorg ik er namelijk voor dat ik altijd een meetlint in de auto heb liggen. :)

Mvg,

GVN

Opmerking van moderator Thijeleo

Zeer lange titel iets ingekort
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Maximale breedte uitstekende lading

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Voor uw redeneerlijn, men zal uw eerste optie gebruiken: meting ten opzichte van de maximale carosseriebreedte (163 cm).
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Maximale breedte uitstekende lading

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En Piet zegt heel bewust 'carrosseriebreedte. De spiegels tellen niet mee voor de breedte..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9162
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:
Gesloten