Opleiding politiekundige

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

JvdC
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jorim

Opleiding politiekundige

Bericht door JvdC »

Hallo, ik wil misschien na vwo de hbo4 opleiding tot politiekundige gaan volgen.
Ik wil graag (deels) op straat werken, in dit geval dan waarschijnlijk als leidinggevende. Stel ik zou de opleiding afronden dan zou waarschijnlijk in de eenheid ede komen. Moet ik met die eenheid dan contact op nemen of misschien kunnen hier mij mensen helpen met de vraag:

is het mogelijk in Ede als politiekundige deels op straat te werken, en niet alleen maar een coördinerende taak te hebben vanaf kantoor?

Ik kom dus van vwo, en de functie hoofdagent zou beter bij mijn ambitie passen maar ik wil eigenlijk absoluut niet vanaf vwo een mbo opleiding gaan doen tot hoofdagent, dat vind ik zonde van mijn talenten die ik waarschijnlijk beter kan inzetten, dus mbo is denk ik geen optie.

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik hoor het graag,

Jorim.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Re: Opleiding politiekundige

Bericht door Mitch »

Kies vooral voor wat je leuk vind om te doen en voel je vooral niet te goed voor een mbo opleiding. Wellicht lees ik je boodschap te negatief, maar arrogantie is een eigenschap waarmee je het sowieso niet gaat redden.

JvdC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JvdC »

Nee haha ik was al bang dat het zo zou overkomen maar ik vind het eigenlijk zonde om met wat ik kan (weer niet arrogant bedoelt) een mbo opleiding te gaan doen.

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 25

Bericht door KiralyKecske »

Na je opleiding word je op een functie geplaatst of moet je ervoor solliciteren, en afhankelijk van de functie kom je wel of niet veel op straat. Dit is afhankelijk van wat je zelf aanspreekt maar ook wat de eenheid nodig heeft.
een mbo opleiding gaan doen tot hoofdagent, dat vind ik zonde van mijn talenten die ik waarschijnlijk beter kan inzetten,
Ik zou dit iets anders formuleren als je besluit om te solliciteren en je op gesprek mag komen.

JvdC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JvdC »

@KiralyKecske het is toch zo dat je een opleiding doet tot politiekundundige, en als je die opleiding succesvol hebt afgerond dat je dan eigenlijk gelijk wordt aangesteld in een functie? Ik snap dat dat misschien niet altijd direct mogelijk is maar over het algemeen werkt dat toch zo?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Wil je op straat werken kies dan hoofdagent.
Met je VWO opleiding, en hopelijk dito mentaliteit, kun je daarna senior worden (is een rang die alleen afhangt van werkervaringen -houding en vacatures, het is geen opleiding) en nog steeds op straat werken en dat de regie pakken/ krijgen.

Daarna, met een paar jaar straatervaring en wellicht vlak vóór- of nadat je tot senior wordt benoemd, kun je nogsteeds voor politiekundige gaan.

Voordeel is dán dat je een paar jaar ervaring "in blauw" hebt. Dat helpt je in je PK tijd.

Al PK kom je veel minder vaak op straat.

Oja: je solliciteert éérst naar een functie.
Wordt je aangenomen dan wordt je daarna naar de opleiding gestuurd. NIET andersom.
Je gaat dus pas leren als je aangenomen bent.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Het is wat Pim aangeeft:
Eerst solliciteren op een functie, als je bent aangenomen ga je naar de opleiding.

En als je op straat wilt zijn, solliciteer dan voor hoofdagent, geloof me, met je VWO val je dan echt niet op tussen andere VWO'ers, HBO'ers en zelfs universitair geschoolden, die óók eerst op straat willen beginnen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

JvdC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JvdC »

@Hilde , betekent dat dat er dus best veel mensen van havo/vwo de mbo opleiding kiezen?

Verder wil ik iedereen bedanken, dit heeft mij zeker geholpen en ik ga er goed over nadenken.

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 40

Bericht door Mir81 »

Als je graag op straat wilt werken, kies dan voor de MBO opleiding. De HBO opleiding (en het vervolg) omvat vele andere dingen, zoals beleid, projectplannen, onderzoeken etc. Hier verkijken veel mensen die aan de HBO opleiding starten zich op.

Haal de focus even van de vooropleiding en kijk wat je einddoel is. Bepaal aan de hand daarvan je keuze.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

JvdC schreef: 11 mei 2021, 21:08 @Hilde , betekent dat dat er dus best veel mensen van havo/vwo de mbo opleiding kiezen?
Veel mensen van havo/vwo kiezen voor de functie van hoofdagent.
Je kiest voor een baan, een functie die je wilt hebben.
JvdC schreef: 11 mei 2021, 21:08 Verder wil ik iedereen bedanken, dit heeft mij zeker geholpen en ik ga er goed over nadenken.
Geen dank en succes.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Ik ben zelf een voorbeeld van iemand die voor politiekundige had kunnen gaan maar bewust voor agent (inmiddels hoofdagent) ben gegaan. In mijn klas zitten nog een paar havisten en ook een vwo-er. Ook om dezelfde reden. Ik wil op den duur wel doorgroeien en die vwo-er ook maar beiden willen we eerst een aantal jaren de straat op. Er is niks mis mee om als havist of vwo-er een mbo opleiding te doen en ik ken genoeg mensen die later alsnog een hbo opleiding gaan volgen.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent

Bericht door Stefan »

Eens met mijn voorgangers, houd wel in de gaten dat je niet 'zomaar' de PK in kan als je straks als hoofdagent bezig bent. Dat heet doorstromen en is erg lastig, gezien er bijzonder weinig doorstroomplekken zijn. Je zult dus niet snel alsnog de PK in kunnen.

Dat gezegd hebbende: ik ben inmiddels 1,5 jaar klaar met de PK opleiding en ben eigenlijk alleen maar op straat te vinden. Dat verschilt per eenheid, maar N5 doen betekent niet automatisch binnen zitten.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Er zijn ook eenheden waar de PK nog niet op straat gezien is.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Pim schreef: 13 mei 2021, 00:39 Er zijn ook eenheden waar de PK nog niet op straat gezien is.
Kan het me amper voorstellen in de huidige tijden van krapte. Zeker de juist afgestudeerde nog niet.
Of ken jij toevallig nog een eenheid die goed in de bezetting zit dezer dagen? ;)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Mijn dochter heeft in de opleiding straatdienst gedaan, maar na haar slagen is ze meteen op een bijzondere afdeling geplaatst. Ik vind dat ze dus geen straatervaring heeft.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie