Kopie/inzage melding minderjarige zoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Moeder1975
Infopolitie Gast

Kopie/inzage melding minderjarige zoon

Bericht door Moeder1975 »

Een maand geleden heeft mijn ex-man de politie gebeld omdat onze minderjarige zoon (13) agressief zou zijn geweest en alleen mee terugwilde naar mij als hij zijn telefoon terug zou krijgen die vader had verstopt. Mijn ex-man zou die bewuste avond de kinderen terugbrengen en ik was al aan het wachten omdat het zo lang duurde. Hij informeerde mij per sms dat hij de politie had gebeld; die zag ik pas later en er is niet overlegd. Onze zoon is helemaal niet agressief en een slimme gymnasiumleerling; ik vermoed dat mijn ex-man een signaal wilde afgeven...🤨. Hoe dan ook, politie is blijkbaar geweest en volgens ex gingen ze Veilig Thuis inschakelen en voor de rest weet ik niets. Geen geschiedenis met jeugdzorg of politie verder. Vader weigert mij te informeren en voor mijn zoon is het zo traumatisch geweest dat hij er niets over wil zeggen.

Kan ik als moeder met ouderlijk gezag een kopie van deze melding/mutatie opvragen? Ik vind het heel vreemd dat de politie mij als moeder (en hoofdverzorger) op dat moment niet heeft gebeld. Of is dat niet gebruikelijk?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Kopie/inzage melding minderjarige zoon

Bericht door Pim »

"Onze zoon is helemaal niet agressief en een slimme gymnasiumleerling; ik vermoed dat mijn ex-man een signaal wilde afgeven.."
Een veel gehoord iets:
"Zo is mijn zoon niet, zoiets doet mijn kind niet."

Maar hij is slim, zegt u. Vast ook slim om ouders tegen elkaar uit te kunnen spelen. U kent uw ex-man net zo goed als uw zoon. U twijfelt wel aan de motivatie van uw ex-man om te zwijgen maar niet aan uw zoon, daar heeft u een excuus voor: te traumatisch?

en voor mijn zoon is het zo traumatisch geweest dat hij er niets over wil zeggen.
Wat is er traumatisch aan een afgepakte telefoon, is het eerste waar ik aan denk?
Of speelde uw zoon wel een actieve rol in die ruzie en wil hij er daarom niets over zeggen tegen u?

Uw zoon groeit bij u op en krijgt gewild of ongewild veel mee van uw aversie tegen uw ex-man. Dat zou hij mooi kunnen uitspelen of gebruiken. Kinderen zijn slim genoeg. Gymnasiumleerlingen dus ook.

Waarom zou uw ex-man de politie bellen als
1. Er niks aan de hand was
2. Uw ex-man slechts 'een signaal' wilde geven (wat u daar ook mee bedoelt)

Zet uw vermoedens en vooringenomen standpunten/beelden aan de kant en hou alle opties open. Het kan net zo goed anders zijn dan u denkt.

Dat gezegd hebbende...

U kunt contact opnemen met de privacy officer van de politie. U kunt géén kopie van de mutatie meekrijgen. U kunt wel bepaalde informatie op bureau inzien.

En nee... de politie gaat niet alle (pleeg-/stief)ouders en/of verzorgers en/of voogden en/of opa's en oma's inlichten. Vaak beschikt de politie niet eens over deze info. Laat staan dat alle telefoonnummers van iedereen beschikbaar zijn. Maar uw zoon was er zelf bij.

Zet uw "het was zo traumatisch" standpunt aan de kant en ga eens met uw zoon praten. Ook hij had een rol in de ruzie met uw ex-man.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Moeder1975
Infopolitie Gast

Bericht door Moeder1975 »

Wow...U kunt zo bij Veilig Thuis of Jeugdzorg gaan werken met al deze aannames...

Er valt niets uit te spelen. Onze zoon woont bij mij en ziet zijn vader één keer per maand. Mijn ex-man heeft een nieuwe vriendin en heeft aangegeven niet vaker te willen. Als hij zijn vader 12 keer per jaar ziet en alleen daar één keer agressief zou zijn (in 13 jaar), denk ik niet dat er sprake is van een moeder die haar ogen sluit voor het gedrag van haar zoon of het uitspelen van beide ouders.

In ieder geval dank voor uw reactie.

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 40

Bericht door Mir81 »

Zonder een oordeel te hangen aan het verhaal an sich...

Zoals Pim al aangeeft, voor het opvragen van meer informatie kunt u contact opnemen met de privacy officer. Een melding bij Veilig Thuis is in het geval van betrokkenheid van een minderjarige gebruikelijk, althans, waar ik werk.
En nee, het is niet gebruikelijk om alle betrokken verzorgers te informeren.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Moeder1975 schreef: 08 mei 2021, 13:54 Wow...U kunt zo bij Veilig Thuis of Jeugdzorg gaan werken met al deze aannames...
Welke aannames precies?

U schrijft:
"ik vermoed dat mijn ex-man een signaal wilde afgeven...🤨"
Dat is een aanname.

Daar stel ik de vraag tegenover:
Waarom zou uw man een signaal willen afgeven, en welk signaal?
Daar antwoordt u niet op.

Maar vooruit. U stelt een vraag. En gaf niet het gehele verhaal in één keer. Daar moeten wij het dan mee doen.

En het antwoord bevalt u niet. Dat antwoord was wellicht anders geweest als het hele verhaal gelijk de eerste keer verteld werd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Bericht door Botje »

Mir81 schreef: 08 mei 2021, 16:10 ...Een melding bij Veilig Thuis is in het geval van betrokkenheid van een minderjarige gebruikelijk, althans, waar ik werk.
En nee, het is niet gebruikelijk om alle betrokken verzorgers te informeren.
Een melding bij veilig thuis is in een casus zoals hier geschetst niet alleen gebruikelijk maar verplicht. Zo is ook de afspraak beide ouders schriftelijk of in persoon in kennis te stellen van het feit dat een melding is gedaan bij Veilig Thuis.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 40

Bericht door Mir81 »

Dat ze op de hoogte worden gesteld van de melding bij Veilig Thuis, dat klopt. Mijn reactie zat op de opmerking van TS dat ze niet op de hoogte was gebracht door de politie in z'n algemeenheid.

Gesloten