Op mijn vriendin haar scooter rijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Michaelv
Infopolitie Gast

Op mijn vriendin haar scooter rijden

Bericht door Michaelv »

Goedemiddag, Ik rijd weleens op mijn vriendin haar scooter met mijn vriendin achterop omdat ze weleens geen zin heeft om te rijden.

Ik ben zelf 17 jaar oud en mijn vriendin is 16 jaar oud. We zijn beide in bezit van een rijbewijs.

Nu zeggen de ouders dat als ik rij en ik veroorzaak schade dat ze niet verzekerd zijn, ik denk zelf dat dit niet helemaal klopt, kunnen jullie mij hier verder mee helpen?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Op mijn vriendin haar scooter rijden

Bericht door Proost »

De bromfiets is verzekerd neem ik aan? Dan is het geen probleem.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Het kan anders zijn als de persoon die op de scooter rijdt jonger is dan de perssoon die als bestuurder is opgegeven. Dat is bij jou niet het geval.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

maestro schreef: 30 apr 2021, 15:37 Het kan anders zijn als de persoon die op de scooter rijdt jonger is dan de persoon die als bestuurder is opgegeven. Dat is bij jou niet het geval.
Bestaat deze regel? Ik dacht altijd dat je alleen de regelmatige bestuurder op moest geven en als er incidenteel een jongere bestuurder mee rijdt dat dat geen probleem is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Ik ken die regel ook niet.
Ik weet niet of er zoiets bestaat als verzekering op naam zoals soms bij motorfietsen gedaan wordt.

Als je een hoge no-claimkorting hebt, en/of meerdere motorvoertuigen, kun je soms met verzekeringsmaatschappijen afspraken maken dat jij, en alleen jij, bestuurder bent onder die no-claimkorting.

Ik denk dat in geval van de vraagsteller de moeder of vader de scooter heeft verzekerd en dat zij geen gezeur willen als uitkomt dat noch vader noch moeder de regelmatige bestuurder is.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik moest het gisteren zelf ook even nakijken en kwam uit op: https://www.geencentteveel.nl/bromfiets ... urder.html

Niet geheel verwonderlijk want de premie wordt o.a. berekend op basis van het risico, waarvan de leeftijd er 1 is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Zoals het door de verzekering wordt uitgelegd zou ts inderdaad wel eens niet verzekerd kunnen zijn. Ik denk dat de bromfiets wettelijk wel verzekerd is, maar dat bij schade er sprake is van een uitsluitingsgrond. In dit geval kan ts, of beter zijn vriendin, dit beter vragen bij de verzekeringsmaatschappij. Ik zou dat schriftelijk doen, zodat je het later aan kunt tonen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Skipperje schreef: 01 mei 2021, 08:39 Zoals het door de verzekering wordt uitgelegd zou ts inderdaad wel eens niet verzekerd kunnen zijn.
...er vanuit gaande dat de verzekering op de naam van schoonouders staat?
Want als dat zo is lopen ze hetzelfde risico door hun dochter op de scooter te laten rijden zonder dat ze op het polisblad vermeld is. Als dochterlief wel vermeld is lijkt het me geen probleem omdat TS ouder is.

Overigens zie ik wel bijzonder vaak jongelui op een scooter rijden welke op naam van pa of ma staat. Kennelijk hebben heel veel Nederlanders dit bericht van de verzekeraar niet gelezen, of nemen liever gewoon het risico om niet verzekerd te zijn voor een beetje extra korting.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Het is niet bij alle verzekeraars en het gaat om de regelmatige bestuurder.

Bij sommige verzekeraars is de schade gemaakt door een jongere, regelmatige bestuurder uitgezonderd.

Bij andere verzekeraars is er alleen sprake van een hoger eigen risico (op alle schade veroorzaakt door een jongere bestuurder (lees jeugdige bestuurder))

Voorbeeld hema: Bij Volledig Casco heb je per gebeurtenis een eigen risico van 200. - euro. In de volgende situatie geldt een ander eigen risico: Is de regelmatige bestuurder van de bromfiets 25 jaar of ouder en rijdt er iemand op jouw brommer die jonger dan 25 jaar is, dan geldt bij elke schade een eigen risico van 400.

Dus veel van die jongere bestuurders op scooters op naam van pa of ma zijn gewoon verzekerd.
(Tipje: altijd bij de bron checken, niet een algemene informatie site)

Dat hoef je overigens niet zwart op wit te laten zetten, het staat gewoon in de verzekeringsvoorwaarden.
Laatst gewijzigd door Hilde op 01 mei 2021, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voorbeeld toegevoegd
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten