Verdenking van brandstichting/openbaar vuur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Babammm
Infopolitie Gast

Verdenking van brandstichting/openbaar vuur

Bericht door Babammm »

Een vriend van me had een aantal maanden geleden 6 kerstbomen in brand gestoken om 14:00 op een plein. De politie betrok mij daarbij en ik heb een 'verdenking' gekregen. Ze zeiden dat ik verder 0 problemen zou hebben, dus niks als ouders bellen of mee naar het bureau. Maar waar staat deze 'verdenking' en is dit ook echt iets, of was dit meer iets om te bluffen?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Verdenking van brandstichting/openbaar vuur

Bericht door KaaDee »

Waarom zou de politie bluffen? Met een smartphone in de hand kunnen ze binnen twee minuten de hele situatie vastleggen in de politiesystemen. Als jij betrokken bent bij een melding, legt de politie jouw gegevens vast. Daarbij krijgt je in het systeem een rol gekoppeld (slachtoffer, getuige, betrokkene, aangever, etc.). Zolang je geen verdachte bent, hoef je je geen zorgen te maken :)

Maar dit alles speelde zich een aantal maanden geleden af (logisch, want kerstbomen) maar waarom dan nu pas de vraag? Heb je onlangs een brief ontvangen of moet je binnenkort een VOG aanvragen? :)
PDC | DICT

Qoenn
Lid
Lid
Aspirant

Re: Verdenking van brandstichting/openbaar vuur

Bericht door Qoenn »

Als de politie jou 'erbij betrok', ga er dan ook maar vanuit dat je bent vastgelegd in het politiesysteem. Wat KaaDee al aangaf, je kunt met meerdere rollen in het systeem staan, dat hoeft dus niet per se iets negatiefs te betekenen. Ik ga er vanuit dat je minderjarig bent aangezien je het hebt over 'ouders bellen' en het lijkt mij, dat als zelfs je ouders niet gebeld zijn, je je niet teveel zorgen moet maken.

In de meeste gevallen bel ik namelijk wél ouders op van een minderjarige, dus als ik de keuze maak om dat niet te doen, zal er ook niet veel bijzonders aan de hand zijn. Maar goed, dat ben ik.

Overigens, voor een eventuele VOG hoef je je ook geen zorgen te maken zolang je geen veroordeling hebt of akkoord bent gegaan met een strafbeschikking. Enkel 'je bent erbij betrokken' hoeft, in de vorm zoals jij deze schetst, geen invloed te hebben op een VOG.

Gesloten