Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Re: Speekseltest (strafmaat aangaande drugs)

Bericht door Mitch »

KiralyKecske schreef: 23 apr 2021, 22:27
jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 21:43 Ik ben zelf niet gepakt met de speekseltest, maar mensen in mijn omgeving wel; daar hoorde ik de gevolgen van.

Iemand die 36 uur na het roken van een joint zijn rijbewijs wordt afgepakt, 1300 euro kosten bij het cbr en dan ook nog eens 1000 euro bij het OM.
Vergelijk dit met iemand die met alcohol gepakt wordt? Die krijgen dit pas bij de derde keer.

Ik ben zeker niet van mening dat stoned achter het stuur zitten goed is, echter wordt er nu gemeten op afbraakstoffen THC-OOH, afbraakstoffen hebben niks te maken met onder invloed zijn.
Voordat je de bloedproef ondergaat is er dus een positieve speekseltest. Daarop zal je een halve dag na te hebben geblowd niet positief testen als je wat eet en je tanden poetst.

Je zal niet worden gevorderd om mee te doen aan een speekseltest als er geen enkele indicatie is dat je nog onder invloed bent. Denk aan opvallend (rij)gedrag of wijde pupillen.

De 'mensen in je omgeving' wiens hele leven kennelijk is verwoest door de onmenselijke behandeling door politie, OM, het CBR en de rechtbank vielen dus kennelijk negatief op en hadden hooguit 12 uur daarvoor nog geblowd.

Levensverwoestend kan je die gevolgen wel noemen.
Weet je wat nog meer levensverwoestend is? Als je kind wordt doodgereden of je de rest van je leven in een rolstoel doorbrengt omdat iemand knetterstoned aan het verkeer deelneemt.
Dit klopt ook niet helemaal. De speekseltest kan wel degelijk positief uitslaan na een langere tijd omdat deze wel afbraakstoffen meeneemt (niet meer alle trouwens)

De speekseltest kan ook gevorderd worden als er geen indicaties zijn.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Bericht door MarcH »

jordi1234 schreef: 23 apr 2021, 21:43 Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat deze onrecht wordt rechtgezet :)
Ik zou niet al te hooggespannen verwachtingen hebben. De grenswaarde is namelijk niet echt een politieke beslissing, maar gebaseerd op een advies van een adviescommissie. Die adviescommissie was gevraagd om consensus te bereiken over een lijst met drugs en grenswaarden waarboven de rijvaardigheid negatief beïnvloed zal zijn. Op basis van wetenschappelijke onderzoeken genoemd in het advies zijn ze voor THC gekomen tot een grenswaarde van 3 ug/l. Tenzij uit toekomstig onderzoek zou blijken dat de grenswaarde te laag zou zijn, zal die grenswaarde echt niet omhoog gaan alleen om cannabisgebruikers ter wille te zijn.
Be yourself, no matter what they say ...

TumbleDumble
Lid
Lid

Bericht door TumbleDumble »

Ex laborant hier en biochemische opleiding gevolgd.

Genoeg drugstest uitslagen gezien in zowel urinetesten als bloedtesten. Meestal meten we een scala aan stoffen die voor invloed kunnen zorgen zoals, Amfetaminen    
Barbituraten   
Benzodiazepin
Cannabis   
Cocaine
Cotinine   
Ketaminen   
Methadon  
Methamfetamin
Opiaten    
Tricyclische antidepres    
XTC

Elke stof heeft natuurlijk zijn eigen halfwaardetijd en dat is van invloed hoe lang iets in het lichaam blijft. Maar ook de stofwisseling, vetpercentage, gewicht en meerdere middelen kunnen van invloed zijn. Zoals nog meer dingen. Het verschild dus per persoon.

In tegenstelling tot urinetesten, die metabolieten opsporen, zoekt men met een bloedtest naar de aanwezigheid van THC

De bloedtest is een zeer nauwkeurige en gevoelige detectie methode. Na het roken 1 joint met een normaal thc gehalte is Dit waarneembaar 1 tot 2 dagen in het bloed. Mocht je nou meer roken dan bouw je een bloedspiegel op. Rook je nu vrijdag een jointje en zaterdag. Dan heb je maandag een hogere meting in het bloed dan wanneer je alleen vrijdag had gerookt. Dit kan in bijzondere gevallen oplopen tot 25 a 26 dagen waarneembaar in het bloed.

Urine test meet de metabolieten in de urine. Gebruik je regelmatig en ga je in eens flink sporten voor een test dan kan test hoger uitvallen omdat je door vetverbranding ook metabolieten vrij maakt die eerder opgeslagen waren.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

De urinetest bestaat (voor de politie) al een aantal jaren niet meer.

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

zijlvaart67 schreef: 25 apr 2021, 13:54 De urinetest bestaat (voor de politie) niet meer.
Koen, je kunt ook gewoon zeggen 'dat ze dit gezeik' niet meer willen. :wink: :lol:

TumbleDumble
Lid
Lid

zijlvaart67 schreef: 25 apr 2021, 13:54 De urinetest bestaat (voor de politie) al een aantal jaren niet meer.
In het ziekenhuis vaak nog wel

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ja ok, maar we hebben 't hier over de vervolging en strafbaarheid, dan zal 't me een worst wezen wat een ziekenhuis of een bejaardentehuis met z'n patiënten uitvoert..

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

TumbleDumble
Lid
Lid

Je hebt gelijk. Gaf alleen aan dat ze die gebruiken

Beurstel
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Lucas

Bericht door Beurstel »

Toch snijdt Jordi hier wel een interessant punt aan. Of de gevolgen voor een herhaald alcoholgebruiker minder ingrijpend zijn, zoals gesuggereerd, waag ik overigens te betwijfelen.

Ik sta als jurist en tegenwoordig als advocaat geregeld mensen bij aan de "foute" kant, maar ook ik vind de keuze van de wetgever verdedigbaar. Puur vanuit handhavingsperspectief, omdat er nog geen redelijk alternatief is (maar laten we in vredesnaam hopen dat er in de toekomst genuanceerder gehandhaafd en bestraft wordt). In algemene zin vind ik het overheidsingrijpen bij rijden onder invloed wel relatief fors. En ja, ik snap (en zie ook wel eens) wat er mis kan gaan bij rijden onder invloed. Maar het is en blijft een "gevaarzettingsdelict". En toch zijn mensen die gepakt worden vaak behoorlijk klaar. Rijbewijs ingevorderd, strafrechtelijk traject. En dan ook nog eens het CBR eroverheen, wat vaak nog veel meer gevolgen heeft. En "verwoest" is misschien een groot woord, je kunt vinden dat je dat woord alleen mag gebruiken als je in Aleppo woont. Maar als iemand zijn baan verliest, daarmee zijn huis, soms zelfs de relatie en feitelijk zijn leven, vind ik wel dat je van "verwoesting" mag spreken. En tussentijds nergens een moment waarop de bestuursrechter kan (mag) toetsen of het nog wel redelijk is allemaal; dat weten heel veel (politie-)mensen helemaal niet.

En dat mag je verdedigen en vinden dat je dan maar niet met je stomme kop onder invloed achter het stuur moest kruipen. Daar valt zeker wat voor te zeggen ook, al kun je met die redenering elke straf rechtvaardigen zonder je te hoeven afvragen of het wel klopt.

Maar het ingrijpen van de Staat bij dit gevaarzettingsdelict staat in schril contrast tot het ingrijpen bij andere feiten waar wel concrete slachtoffers zijn. Stalkingsdaders bijvoorbeeld die pas na een half jaar bij de rechter voorkomen en in de tussentijd hun terreur vrolijk voortzetten, maar ook geweldsfeiten. Dan sta ik het ene moment een huilende, desperate beroepschauffeur te verdedigen die zijn leven ziet instorten wegens een gevaarzettingsdelict in privétijd. Rijbewijs kwijt, baan kwijt, van het ene op het andere moment alles ingestort. Het andere moment verdedig ik iemand die - ook onder invloed van alcohol - met twee vrienden iemand zonder aanleiding behoorlijk in elkaar sloeg op straat en dan anderhalf jaar later nog "maar liefst" 80 uur werkstraf krijgt opgelegd. Concreet slachtoffer, concreet feit, concrete onrust in de (lokale) maatschappij; maar waar is dat forse staatsingrijpen dan? Die verhouding is gaandeweg wel een beetje zoekgeraakt.

Dat verklaar ik mede door een zeer sterke politieke en medialobby vanuit bv. organisaties als VVN maar ook door het feit dat de aanpak van rijder onder invloed zeer "fotogeniek" is in Den Haag en daadkracht uitstraalt en vice versa. Het kost daardoor nogal wat moeite om die ingrijpende regelgeving af te zwakken. Ik ben zelf één van de juristen geweest die jarenlang streed tegen het alcoholslot, uiteindelijk met succes. Maar wel pas nadat de publieke opinie en politiek Den Haag begonnen te morren, en toen draaiden de Hoge Raad en RvS plots als een blad aan de boom. Ineens was het alcoholslot wèl een "criminal charge". Nog steeds één van de meest bizarre uitspraken ooit, vooral omdat deze haaks stond op de eerdere lijn. Krom geredeneerd, al was de uitkomst wel "rechtvaardig". Maar het geeft goed aan dat je met goede papieren en een vreselijk lange adem moet komen, wil je iets aan de (juridische) positie van de bestuurder onder invloed verbeteren.

Kortom Jordi, ik verwacht weinig verbeteringen in de nabije toekomst op dit vlak.

jordi1234
Lid
Lid
Roepnaam: jordi

Bericht door jordi1234 »

zijlvaart67 schreef: 25 apr 2021, 13:54 De urinetest bestaat (voor de politie) al een aantal jaren niet meer.
Urinetest moet wel bij het cbr

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Hartelijk dank voor de juridische kijk op mijn punt... Ik vind de strafbenadering (wat ik vind is niks waard natuurlijk) echt buiten proportioneel in vergelijking met de gevaren die alcohol met zich mee brengen , ook kijkend naar de aantoonbaarheid van andere drugs.. Vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn.

Precies, niet alleen de straf zelf, maar de maatschappelijke gevolgen, de kwaliteit van het leven wordt zwaar beperkt. Niet iedereen woont namelijk in een stad met goed OV etc.

U geeft aan advocaat te zijn, ik ben betrokken bij een stichting die zich hard wilt maken tegen dit beleid. Nadat we een bidbook hebben gecreëerd zullen we een advocaat in armen nemen.
Kan ik wellicht contact opnemen in DM?
@Beurstel
Laatst gewijzigd door jordi1234 op 26 apr 2021, 00:59, 2 keer totaal gewijzigd.

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

\

De bloedtest is een zeer nauwkeurige en gevoelige detectie methode. Na het roken 1 joint met een normaal thc gehalte is Dit waarneembaar 1 tot 2 dagen in het bloed. Mocht je nou meer roken dan bouw je een bloedspiegel op. Rook je nu vrijdag een jointje en zaterdag. Dan heb je maandag een hogere meting in het bloed dan wanneer je alleen vrijdag had gerookt. Dit kan in bijzondere gevallen oplopen tot 25 a 26 dagen waarneembaar in het bloed.

\

Maar dan is de manier van testen toch eigenlijk ontoelaatbaar? 25 a 26 dagen...

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

En toch zijn mensen die gepakt worden vaak behoorlijk klaar. Rijbewijs ingevorderd, strafrechtelijk traject. En dan ook nog eens het CBR eroverheen, wat vaak nog veel meer gevolgen heeft. En "verwoest" is misschien een groot woord, je kunt vinden dat je dat woord alleen mag gebruiken als je in Aleppo woont. Maar als iemand zijn baan verliest, daarmee zijn huis, soms zelfs de relatie en feitelijk zijn leven, vind ik wel dat je van "verwoesting" mag spreken.

Dank u dank u...

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Maar ben je dan op geen enkele manier van mening dat een volwassen persoon zelf verantwoording moet nemen voor zijn handelen?
Als je weet wat de gevolgen zijn, hoe oneerlijk je die ook vindt, dan moet je er gewoon niet aan beginnen...
PDC | DICT

jordi1234
Lid
Lid

Bericht door jordi1234 »

Ik wist de gevolgen niet voordat ik het hoorde in omgeving; in advies van adviescommissie staat ook niet duidelijk aangegeven hoelang THC in het bloed blijft en hoe dit zich opbouwt etc etc, maar wel op elke hoek een coffeeshop..

Moet je er gewoon niet aan beginnen.... vind ik kort door de bocht, dan kunnen ze beter alle andere drugs nemen want die zijn minder lang aantoonbaar
Elke avond een wijntje is wel normaal?
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 26 apr 2021, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Gesloten