Verlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jwh2021
Infopolitie Gast

Verlichting

Bericht door Jwh2021 »

Hallo,

Vandaag aangehouden voor mijn verlichting, verteld tegen de agenten dat ik er wat aan zou doen. 30-45 minuten later weer aangehouden en een boete gekregen voor de verlichting. Is het normaal om boetes uit te schrijven zonder iemand de kans te geven om het probleem te verhelpen, lijkt mij toch niet dat IEDERE auto standaard reserve lampen meeheeft??

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Verlichting

Bericht door KaaDee »

Ik ben in de afgelopen vijftien jaar niet één keer staande gehouden (niet "aanhouden"). Ik vind het dus heel bijzonder dat u dit twee keer binnen een uur overkomt. Maar goed, dat kan natuurlijk heel toevallig zijn...

Als u een waarschuwing kreeg, had u al geluk, want dit hoeft niet eens. Waarschijnlijk is er bij die waarschuwing ook gezegd de verlichting direct te laten maken. Ben u daadwerkelijk tijdens dezelfde autorit nogmaals staande gehouden? En gewoon uit nieuwsgierigheid: Waarvoor heeft u de bekeuring gekregen?
PDC | DICT

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Ik heb iets weggebracht en ben daarna mijn weg vervolgd naar huis, het is inderdaad toevallig dat ik dan 2 maal wordt aangehouden. De bekeuring was in dit geval voor het kapotte achterlicht

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Ik zal ter aanvulling het complete verhaal even vertellen.

Ik ben in eerste instantie staande gehouden door een ongemarkeerde politieauto omdat ik naar hem seinde toen hij/hun geen verlichting aan had(den) staan toen het begon te schemeren (wat misschien wettelijk ook niet verplicht is, maar wel bijzonder is om niet te doen kijkend naar hoe donker het al was), toen hebben hun mij erop geattendeerd dat de verlichting van mijn auto niet goed functioneert. Tegen deze agenten heb ik toen verteld dat ik er voor zal zorgen dat de verlichting zou worden gerepareerd.
Agent vertelde achteraf ook dat het opzich wel goed is om te attenderen op het voeren van verlichting maar dat dit nog niet nodig was op dat moment volgens de wet.
Nadat ik mijn 'bezorging' had afgeleverd ben ik verder gereden naar huis, onderweg ben ik nogmaals staande gehouden en heb ik daarbij ook verteld dat ik al ben aangehouden en daarbij al heb gezegd dat ik mijn verlichting zou repareren. Ondanks dat ik al was gewaarschuwd heb ik hiervoor alsnog een proces verbaal gekregen, iets wat naar mijn mening niet echt nodig was aangezien ik zeker de lampen zou vervangen voordat ik weer de weg op zou gaan en ook al een afspraak had gemaakt met de vorige agenten. In mijn ogen heb ik hier gewoon simpelweg niet de kans gekregen om de lampen te repareren aangezien dit praktisch onmogelijk is wanneer je geen lampen in de auto hebt liggen en de garages niet open zijn.

En terugkomend op toevalligheid, ik ben hiervoor ook nog nooit staande of aangehouden en was dus best wel verbaast toen ik voor de tweede keer het "volgen politie" zag gloeien binnen één uur.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Er bestaat geen recht op het in de gelegenheid stellen het gebrek te verhelpen. Verlichting van een auto moet functioneren. Als dat niet het geval is kan dit een boete opleveren. Een waarschuwing is een gunst.
Stay safe out there.

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Ik ben het er ook mee eens dat een waarschuwing een gunst is, maar vind het wel enorm krom dat er dan zo verschillend wordt gehandeld per agent. Ik heb hiernaast nog nooit een serieuze overtreding gemaakt (op een bekeuring van een hele 3km/u te hard na) alles altijd goed voor elkaar gehad e.d. maar wordt nu 2 keer gecontroleerd waarop ik bij de 1e keer al heb verteld dat ik er wat aan ging doen. Als jij mij kan vertellen hoe ik na een waarschuwing binnen een uur mijn lampen gereed kan maken zonder dat ik überhaupt reserve lampen bij me heb en dan ook nog voor de avondklok thuis kan zijn dan kan ik misschien proberen te snappen waarom, maar in mijn ogen is dat in deze situatie dus gewoon niet mogelijk. Als ik de volgende dag weer aangehouden zou worden incasseer ik de boete gewoon zonder twijfel, maar ik vind dit gewoon een hele bijzondere manier van handelen

WilH_te_E
Infopolitie Gast

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Ik ga misschien tegen het zere been schoppen, maar om gewoon even helder te maken.

U wordt aan de kant gezet, om u er op te attenderen dat uw verlichting kapot is.
Ze laten het bij een waarschuwing (wat niet eens een wettelijke verplichting is) en u gaat weer verder.

Vervolgens geeft u aan de rit verder afgemaakt te hebben en een uur later nogmaals aan de kant gezet te zijn.
Hiermee, afgaande op uw eigen verhaal, kan ik aleen maar de conclusie trekken dat u voortdurend heeft door gereden.

Ben u in de tussentijd geen tankstation tegen gekomen, waarbij u de gedachte kreeg, verrek ik heb geen lampjes in de auto laat ik er tussentijds gelijk een kopen en ter plekke verwisselen?

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Misschien verstandig om een setje lampen in de auto te leggen. https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=re ... et+auto+h7
Achterlichten en knipperlichten zijn meestal in 15 minuten te vervangen.
Bij sommige merken auto's is de koplamp een groter probleem en moet dit echt door een monteur gedaan worden, maar dan zou je de wegenwacht kunnen bellen.
Je moet dan wel even wachten, maar je rijdt dan wel weer met goede verlichting.

P.S.
Als ik voor elke auto met een kapotte lamp een dubbeltje kreeg, die ik onderweg tegen kom, dan hoefde ik niet meer te werken.
Ik heb wel in mijn portiervak twee A4-tjes liggen. Een met de tekst Achterlicht kapot en de ander met remlicht kapot.
Als ik een automobilist hier mee waarschuw, krijg ik meestal een dankbare blik.
Als ik als verkeersregelaar een automobilist waarschuw dat zijn koplamp kapot is, krijg ik heel vaak de vraag: "Meent u dan nu echt?"

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Ik ben geen tankstation tegen gekomen, op het stuk wat ik heb gereden staat zover bij mij bekend is alleen een onbemand tankstation. Was ik wel een tankstation tegengekomen en had ik lampen kunnen kopen had ik alsnog niet geweten hoe ik deze moest vervangen. Als ik dan alsnog de tijd had genomen om de lamp te vervangen, was ik na 22:00 thuis geweest en riskeerde ik daarbij ook nog een boete voor het overtreden van de avondklok.

Ik snap inmiddels al wel dat ik beter een poging had kunnen doen om dit probleem direct op te lossen, maar heb in mijn ogen geen kans gezien om dit te doen op dit moment.
Mijn vraag is dan ook of ik een kans maak als ik hier bezwaar tegen maak.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Als jij mij kan vertellen hoe ik na een waarschuwing binnen een uur mijn lampen gereed kan maken zonder dat ik überhaupt reserve lampen bij me heb en dan ook nog voor de avondklok thuis kan zijn dan kan ik misschien proberen te snappen waarom
Is autorijden een grondrecht?

Dat u geen reservelampen bij u heeft...
Wiens probleem is dat?

En om uw andere vraag te beantwoorden:
U had kunnen gaan lopen.
Een kennis kunnen bellen om u op te halen.
Een taxi kunnen bellen om u thuis te brengen.
De ANWB was zelfs een optie.
U had zelfs iemand met een lampje kunnen laten komen.

Er zat kennelijk 1 uur tussen 1e en 2e controle en na dat uur was de avondklok nóg niet ingegaan, zo maak ik uit uw woorden op.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Ik was na de 2e controle om ~22:05 thuis, dus wachten op iemand die een reservelamp komt brengen is gewoon onrealistisch laat staan dat hij daarna nog vervangen moet worden. Als ik dit wel had laten doen had degene die deze lamp kwam brengen daarnaast ook een boete geriskeerd voor het overtreden van deze avondklok.

En daarnaast, toen de agenten mij een proces verbaal gaf werkte de lamp niet uit het niets weer en ik mocht zelfs van deze agente mijn weg naar huis vervolgen ondanks dat de lamp defect was. Als het echt zo'n probleem was zou de agente mij dan moeten vragen om vervangend vervoer naar huis te regelen toch? Tevens laat je een persoon onder invloed ook niet verder rijden nadat hij een proces verbaal krijgt voor rijden onder invloed.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Als je een kapotte lamp hebt, of je je daar nu bewust van bent of niet, kun je een bekeuring krijgen. Die had je de eerste keer al kunnen hebben en de politie had dan ook een bevel kunnen geven dat je niet verder had mogen rijden. Hoe had je het dan opgelost?

Nu ben je gematst en kreeg je een tweede kans. Je hebt gegokt en verloren, de oorzaak of vooral de oplossing moet je dan bij jezelf zoeken en niet bij de politie.

Iemand die onder invloed reed met ook niet verder, alleen die krijgt een rijverbod op een andere grond dan iemand met kapotte verlichting.

1 kapot lampje kan in dit geval dus een boete opleveren, maar omdat de consequentie van niet verder laten rijden best groot kan zijn (taxi bellen, tijd wachten etc) en het geen onaanvaardbaar risico met zich meebrengt heeft de politie waarschijnlijk gemeend dat je wél door mocht, je kunt dat ook zien als een soort 'matsen'.

Bezwaar maken is je recht. Of het zin heeft bepaald de rechter (nadat de officier van justitie waarschijnlijk het bezwaar afkeurt). Bezwaar maken kan volgens mij tegenwoordig zelfs digitaal dus het is makkelijker dan ooit.

Jwh2021
Infopolitie Gast

Bericht door Jwh2021 »

Mitch schreef: 18 apr 2021, 10:19 1 kapot lampje kan in dit geval dus een boete opleveren, maar omdat de consequentie van niet verder laten rijden best groot kan zijn (taxi bellen, tijd wachten etc) en het geen onaanvaardbaar risico met zich meebrengt heeft de politie waarschijnlijk gemeend dat je wél door mocht, je kunt dat ook zien als een soort 'matsen'.

Hier vertel je me dat ik door mag rijden omdat de consequenties van een taxi oid best groot zijn, denkend aan de tijd die het wachten hierop met zich mee brengt (wat overigens de reactie op de hoofdvraag van bel een taxi, ga lopen, bel iemand voor een lamp compleet tegenspreekt). Daarnaast heb ik vanochtend direct de lampen vervangen, wat gisteravond niet mogelijk was. Het vervangen kostte inderdaad ~15 minuten MET gereedschap wat niet in de auto ligt, nogmaals HOE kan ik de lamp vervangen zonder gereedschap en een reserve lamp zonder daarna nog te laat thuis te komen en dus de avondklok te overtreden aangezien ik pas thuis was rond 22:00 (en wachten op de ANWB heeft volgens mij dan ook geen zin).

En daarnaast leg ik het probleem niet zo zeer bij de politie en weet ik dat het mijn lampen waren die kapot waren, maar vraag ik mij nogsteeds af waarom ik een proces verbaal kreeg terwijl ik nogmaals gewoon geen kans had om de lamp te repareren.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Jwh2021 schreef: 18 apr 2021, 10:34 En daarnaast leg ik het probleem niet zo zeer bij de politie en weet ik dat het mijn lampen waren die kapot waren, maar vraag ik mij nogsteeds af waarom ik een proces verbaal kreeg terwijl ik nogmaals gewoon geen kans had om de lamp te repareren.
Even simplistisch gezegd, die kans had u de eerste keer al gekregen, alleen heeft u er voor gekozen om uw geplande reis door te zetten in plaats van af te breken en de plannen om te gooien om te zorgen dat het geregeld werd.

Nu een wedervraag, want het is uw recht om de zaak voor te late komen, wat gaat u de rechter vertellen?

Dat u de boete onterecht vind omdat u de gelegenheid niet heeft gekregen en verteld u dan ook dat u een uur daarvoor er al voor gewaarschuwd ben?

Gesloten