Parkeren drive in woning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Parkeren drive in woning

Bericht door SWAT »

Ik zie op de laatste foto bij de hoekwoning een soort carport met schutting. Als in de schutting een deur zit waar voertuigen door heen kunnen is er nog sprake van een een in of uitrit. Daar mag natuurlijk niet voor geparkeerd worden. Op de andere plekken lijkt de de schuin aflopende trottoirband zijn functie als in- of uitrit verloren te hebben. Er is immers in de betreffende woningen geen "drive in" meer en dus is er ook geen in- of uitrit meer.
In beginsel kan er op die locaties geparkeerd moeten worden op de rijbaan aansluitend aan het verlaagde trottoir. Zo te zien betreft het echter een rijbaan die in beide richtingen bereden mag worden en bij parkeren op de rijbaan wordt die te smal voor twee richting verkeer.
De inrichting van de in- en uitritten is die van een trottoir. Formeel mag dus niet op dat trottoir geparkeerd worden.
De wegbeheerder heeft de weg aldaar zodanig ingericht dat de bewoners werden "gedwongen" in de "drive in" en niet op de weg voor de woning, te parkeren. Waarschijnlijk ook in een tijd dat een tweede auto niet vaak voor kwam.
Door het parkeren van de auto's op het trottoir blijft er niet veel loopruimte over op het trottoir. Een persoon in een rolstoel zal al helemaal niet kunnen passeren.
Het loont wellicht wel de moeite om de gemeente te vragen de weg her in te richten. De aflopende stoepranden hebben immers hun functie verloren en wellicht kunnen er wat parkeervakken gerealiseerd worden.
Veel mensen beschouwen een parkeerplaats voor hun woning als "hun" parkeerplaats en dat is dus niet zo. Uitzindering zou kunnen zijn als het trottoir voor de woning op de eigen grond ligt. Dan is het wel hun grond. Het moet dan wel duidelijk aangegeven worden.
Stay safe out there.

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jessica

Bericht door JuullesDH »

Bedankt voor de reactie! Het is gewoon een soort omheinde voortuin/schuur. Het is een beetje rare indeling qua huizen hier, maar zeker geen garage. Ik had al eens eerder een berichtje gestuurd naar de gemeente, omdat het hele plein gewoon waardeloos is qua verkeer icm kinderen. Maar de gemeente vind het wel best zo 👍.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Heel soms staat er iets in de APV over de verplichting op eigen terrein te parkeren als je een eigen oprit hebt.

Juist omdat in zulke wijken rekening werd gehouden met parkeren op eigen terrein bij het voorzien in parkeervakken op straat.

Soms helpt het als je met meer mensen de gemeente aanspreekt dan als solist. Misschien kun je een brief maken met je punten en medebewoners vragen te onderteken.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

R van O
Infopolitie Gast

Bericht door R van O »

Volgens mij heel simpel, als de bewoner(s) ter plaatse van die oprit jou niet dulden (dreigen, pionnen etc.) dan verleg je het terug door bij de gemeente om handhaving te verzoeken. Naast mijn erf ligt een weide met hek aan de straat en verlaagde trottoirband. Is dan ook een in/uitrit. Meermaals de buren gevraagd daar niet voor te parkeren want dan kan de boer en ik er niet in of uitdraaien. Uiteindelijk om handhaving verzocht bij de gemeente. Die hebben enkele dagen achter elkaar de zaak aangekeken. Vervolgens briefje geplakt bij elk verkeerd geparkeerd voertuig in het dorp. (ook op mijn aanhangers, dohhh...) en uiteindelijk zijn er bekeuringen uitgedeeld voor foutparkeren voor opritten (ook bij eigen garages) en parkeren op groenstrook (grasberm in bebouwde kom). Ik had in ieder geval op tijd mijn aanhangers van de straat. Wel half het dorp over de 'piep' vanwege parkeerprobleem van 1 persoon.

Oplossing? niet voor je parkeerruimte probleem. Wel lekker bijdehand naar de bewoner toe dat je dan zelf om handhaving gaat verzoeken als hij er zelf parkeert.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Pim schreef: 09 apr 2021, 22:04 Heel soms staat er iets in de APV over de verplichting op eigen terrein te parkeren als je een eigen oprit hebt.

Juist omdat in zulke wijken rekening werd gehouden met parkeren op eigen terrein bij het voorzien in parkeervakken op straat.

Soms helpt het als je met meer mensen de gemeente aanspreekt dan als solist. Misschien kun je een brief maken met je punten en medebewoners vragen te onderteken.
Pim is dat mogelijk om iemand te dwingen op zijn eigen terrein te parkeren als hij daar de gelegenheid voor heeft. Als dat zo is zou dat een uitkomst zijn hier zegt de gemeente desgevragd dat zij niemand kunnen verbieden op de openbare weg te parkeren die wegenbelasting betaald.
ik hoor het graag anders dus als je een hint heb??
Never change a winning team

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Pim schreef: 09 apr 2021, 22:04 Heel soms staat er iets in de APV over de verplichting op eigen terrein te parkeren als je een eigen oprit hebt.
Heb je een voorbeeld, want dit heb ik echt nog nooit gehoord.
Net ook even gezocht en niet gevonden.
Alleen uitspraken dat een parkeervergunning niet wordt afgegeven omdat er parkeergelegenheid is op eigen terrein.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Nee. En nu je het zo vraagt ga ik twijfelen of het idd via de apv werd 'afgedwongen' of op een andere wijze. Ik zal eens zoeken of ik wat kan vinden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Na zoeken kan ik het ook niet vinden. Zal toch anders geweest zijn vrees ik. Excusez moi.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Pim schreef: 15 apr 2021, 12:02 Na zoeken kan ik het ook niet vinden. Zal toch anders geweest zijn vrees ik. Excusez moi.
Denk dat je dan ook die uitspraak had gezien mbt de vergunningen.
Dat was een zaak van iemand die een rechtzaak begon tegen de gemeente omdat hij of zij geen parkeervergunning had gekregen.
De straat was alleen voor vergunninghouders (bewoners). Hij kreeg de vergunning niet want hij had eigen parkeergelegenheid. Mocht dus niet op straat parkeren. Zaak verloor hij 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

beavis
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Geslacht:
Leeftijd: 27

Bericht door beavis »

Waarom parkeren jullie niet gewoon op een van de wegzijdes? Als ik de foto zo zie is er genoeg plek om te parkeren aan kant van de weg. Zolang er geen parkeerverbod geldt of een blauwe zone mag er gewoon langs de weg geparkeerd worden indien het geen hinder oplevert.

Gesloten