Voorrangsweg oprijden tijdens speciale manouvre

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Dominic straathof
Infopolitie Gast

Voorrangsweg oprijden tijdens speciale manouvre

Bericht door Dominic straathof »

Hallo,

Ik heb een bijzondere situatie. Met mijn bestelbus wilde ik straatje keren vanuit een parkeerplek op een voorrangsweg. Via mijn zijspiegel keek ik de straat achter mij in en zag geen verkeer dus starte ik het keren. Schuinrechts achter mij in mijn dooie hoek is een straat met dubbele haaientanden (voor het fietspad en de voorrangsweg). Uit die weg draait een auto de weg op om nog net voor mijn bus langs te schieten de voorrangsweg op... ik raak de auto in de zijkant terwijl ik haaks op de voorrangsweg sta. Ik heb het idee dat op het moment dat ik de auto raak hij zelfs nog met 1 wiel op de haaientanden staat omdat hij net de weg op draait... wie heeft hier schuld??

Mvg,

Dominic

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Voorrangsweg oprijden tijdens speciale manouvre

Bericht door Skipperje »

In het verleden is gebleken dat een bijzondere manoeuvre zwaarder wordt aangerekend dan het verlenen van voorrang. Dus is het volgens de wettelijke regels belangrijker dat u, die aan het keren was, die andere auto voor liet gaan dan dat hij u voorrang verleende.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

En verder wordt dit door de verzekering afgehandeld. Politie zal hier niets officieels over zeggen, tenzij er letsel bij ontstaat

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Als je bezig bent met een bijzondere verrichting dan ben je verplicht dit te doen zonder gevaar voor andere weggebruikers. Tevens heb je de plicht om andere weggebruikers voor te laten gaan.
Dus je kunt geen beroep doen op voorrangsregels want tijdens de bijzondere verrichting is het jouw plicht om andere weggebruikers in de smiezen te houden en, indien nodig, te stoppen om ze voor te laten gaan.
Lijkt mij stug dat een verzekering in deze anders gaat beslissen.

Plaats reactie