Baan als profiler?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

noavanvli
Infopolitie Gast

Baan als profiler?

Bericht door noavanvli »

Hallo, ik ga volgend jaar psychologie studeren en zou daarna de master Forensische Psychologie willen doen.
Ik vind het heel interessant om te kijken naar het gedrag van mensen en in het bijzonder dat van criminelen. Nu ben ik gekomen op het beroep “Profiler” waarbij er wordt gekeken naar het gedrag van de dader en naar de manier waarop hij iets heeft gedaan etc. met die kennis wordt er een profiel gemaakt over de verdachte. Ik vind dit echt heel interessant. Alleen weet ik niet of dit een baan is in Nederland? Of hoe dit dan heet? Er is namelijk niet veel te vinden over profiler zijn in Nederland, wel in Amerika. Kan iemand mij helpen bij de benaming van deze baan? Of iets wat erop lijkt en hoe ik dit kan worden?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Baan als profiler?

Bericht door Proost »

Dat noemen wij een recherche psycholoog. Iedere eenheid heeft er maar een paar.
De reden waarom je vooral op Amerika uit komt is omdat zij overal peppie over doen en er nogal wat series over gemaakt zijn. De rol van de recherche psycholoog in Nederland is er niet minder om en meer dan eens worden wij als Politie in Nederland gevraagd door de FBI om mee te denken of te helpen.
De invulling van de rol zal vast verschillen maar is in wezen hetzelfde.

Er is genoeg over te vinden op google. Alvast wat literaire kost ;)

Bunkertje
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: BB
Geslacht:
Leeftijd: 46

Re: Baan als profiler?

Bericht door Bunkertje »

Of een gedragswetenschapper die werken bij ons ook. Concentreren zich op trends en alles wat daarbij hoort.
"So that one may walk in peace"

Plaats reactie