Strafmaatregel correct toegepast?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bardo
Infopolitie Gast

Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Bardo »

Ongeveer drie jaar geleden heb ik mijn auto tegen een boom geparkeerd onder invloed van wat biertjes. Ik weet het, heel heel erg dom en ik heb hier ook zeker een les van geleerd. Naast dat het me bijna 10k heeft gekost alles bij elkaar heb ik een strafpunt op mijn rijbewijs dat ik voor mijn werk nodig heb.

Allemaal terecht en die consequenties aanvaard ik dan ook allemaal.
Alleen wat ij me afvroeg is aangezien het al drie jaar geleden is... werd ik 6 maanden terug pas opgeroepen om hiervoor voor te komen. Dit is dus al 2.5 jaar na het feit.

Toen ben ik veroordeeld wat ik al verwacht had, alleen begreep toen pas dat mijn strafpunt in ging. Voor 5 jaar.
Maar eigenlijk word ik zo dus voor 7.5 jaar gestraft omdat die 2.5 jaar kennelijk niet meegeteld hebben.

Nu was ik niet van plan om nog eens de fout in te gaan, maar een gerust gevoel geeft het ook niet.
Klopt dit zo? Of moeten ze die 2.5 jaar wel gewoon mee tellen?
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7910
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door thijeleo »

Hier is geen fout gemaakt. Tot de rechtszitting / afdoening ben je immers 'slechts' verdachte.

Voordat je een punt op je rijbewijs krijgt zul je eerst veroordeelde moeten zijn. Veroordelen doet een rechter. Na de veroordeling gaat het punt dus pas in.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door speedo »

thijeleo schreef: 04 apr 2021, 19:25 Hier is geen fout gemaakt. Tot de rechtszitting / afdoening ben je immers 'slechts' verdachte.

Voordat je een punt op je rijbewijs krijgt zul je eerst veroordeelde moeten zijn. Veroordelen doet een rechter. Na de veroordeling gaat het punt dus pas in.
hoe zit dat met veelplegers, die kunnen dus in dit geval 2 jaar ongestraft een feit plegen en pas veel later op basis van de verschillende veroordelingen over hun punten maximum gaan.
of is er op de achtergrond wel een systeem op dit op te vangen??
Never change a winning team
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Skipperje »

De termijn dat je beginnende bestuurder bent is maar 5 jaar, of 7 als je je AM of T hebt gehaald voor je 18e. Dus deze strafpunt geldt geen 5 jaar meer, maar max 2 (4) jaar, als je de aanrijding direct hebt gehad na het behalen van je rijbewijs. Daarna vervallen je strafpunten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7447
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door SWAT »

De strafpunten regeling klinkt op papier goed echter bij het opstellen van die regeling heeft men geen rekening gehouden met het feit dat het nog wel eens kan duren voordat een zaak bij de rechter ligt en er ook een onherroepelijke uitspraak is. Die uitspraak is nodig omdat het strafpunt pas toegekend kan worden als het strafbare feit waaraan het strafpunt is verbonden "vast staat". Dat laatste is pas het geval als de rechter een onherroepelijke uitspraak heeft gedaan.
Die termijn kan nog verder opgerekt worden door in hoger beroep te gaan en daarna in cassatie.
De 5 jaar waarbinnen het strafpunten stelsel geldt is dan snel verstreken.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7447
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door SWAT »

speedo schreef: 04 apr 2021, 20:11
thijeleo schreef: 04 apr 2021, 19:25 Hier is geen fout gemaakt. Tot de rechtszitting / afdoening ben je immers 'slechts' verdachte.

Voordat je een punt op je rijbewijs krijgt zul je eerst veroordeelde moeten zijn. Veroordelen doet een rechter. Na de veroordeling gaat het punt dus pas in.
hoe zit dat met veelplegers, die kunnen dus in dit geval 2 jaar ongestraft een feit plegen en pas veel later op basis van de verschillende veroordelingen over hun punten maximum gaan.
of is er op de achtergrond wel een systeem op dit op te vangen??
Bij een zogenaamde "veelpleger" kan de regeling van een onderzoek naar de rijgeschiktheid van stal gehaald worden. Het CBR zal dan en onderzoek verrichten naar de rijgeschiktheid van de betrokken bestuurder en kan leiden tot een ongeldig verklaring van het rijbewijs. Werkt vaak sneller dan het toekennen van strafpunten.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Dusty »

Dusty schreef: 05 apr 2021, 10:52 Hoewel er al het nodige is geschreven, voor de volledigheid nog iets van de site van de overheid gehaald:
Doel puntenrijbewijs: aanpak alcohol in verkeer

Het puntenrijbewijs is bedoeld om rijden onder invloed tegen te gaan.

Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op?
En heeft u bij de tweede veroordeling meer dan 1,3 promille alcohol in uw bloed? Dan raakt u uw rijbewijs direct kwijt.

Om een nieuw rijbewijs te krijgen moet u opnieuw rijexamen doen.
Ook moet u aantonen dat u rijgeschikt bent.
Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op? En heeft u bij de tweede veroordeling minder dan 1,3 promille alcohol in uw bloed? Dan gaat er een nieuwe periode in van 5 jaar. En heeft u weer 1 strafpunt.

Door deze regeling in de wet kan de overheid bestuurders die vaker onder invloed rijden strenger aanpakken.
Het puntenrijbewijs geldt zowel voor beginnende als ervaren bestuurders.
Bron
Gebruikersavatar
Bardo
Infopolitie Gast

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Bardo »

Dus als ik het dan goed lees is het twee maal binnen 5 jaar.
Dus als ik (ga ik niet doen hoor) over 2.5 jaar zat in de auto zit en gepakt wordt.... en de veroordeling laat weer 2.5 jaar op zich wachten.... val ik buiten die termijn van 2 keer binnen 5 jaar en begint de teller weer opnieuw?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bijna goed. Het is niet twee maal binnen 5 jaar, maar twee maal binnen de eerste 5 (7) jaar. Na 5 (7) jaar bestaan de strafpunten niet meer. Wel bestaan er andere maatregelen, waarbij vaak ook een termijn geldt van 5 jaar, maar die steeds opnieuw aan kan vangen. Met alcohol rijden blijft levenslang een grote kans op invordering of ongeldigheid rijbewijs.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Dusty »

Denk dat het ook nog handig is om te vermelden dat er een verschil bestaat tussen een 'beginnersrijbewijs' en een 'puntenrijbewijs'.
Dat eerste is alleen van toepassing voor iemand die zijn eerste rijbewijs haalt:
Wanneer krijg ik een beginnersrijbewijs?

Iedereen die een eerste rijbewijs haalt, is een beginnend bestuurder.
Het maakt niet uit hoe oud u bent. Of voor welk soort voertuig het rijbewijs geldt.

5 of 7 jaar beginnend bestuurder

Hoe lang u het beginnersrijbewijs houdt, hangt af van uw leeftijd en het type rijbewijs.

Rijbewijs gehaald op 16-jarige leeftijd: 7 jaar.
Rijbewijs gehaald op 17-jarige leeftijd: 5 jaar.
Uitzondering: wanneer u rijbewijs AM haalt (bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets en brommobiel), heeft u 7 jaar een beginnersrijbewijs.
Wanneer u ook rijbewijs B haalt op uw 17e, geldt de termijn van 5 jaar.
Rijbewijs gehaald op 18-jarige leeftijd of ouder: 5 jaar.
Welke strafbare feiten tellen mee voor het beginnersrijbewijs?

Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u staande houdt voor een verkeersovertreding. De agent die u aanhoudt, moet persoonlijk hebben vastgesteld dat u achter het stuur zat.

Verkeersovertredingen en strafpunten beginnersrijbewijs

U kunt strafpunten krijgen als:

* u gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer;
* u een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
* u bumperkleeft bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
* u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan toegestaan.
Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan toegestaan;
* u de verkeersregels niet goed naleeft, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan.

Beginnersrijbewijs inleveren

Bent u als beginnende bestuurder binnen 5 of 7 jaar (als u uw eerste rijbewijs voor uw 18e heeft gehaald) voor de 2e keer voor een verkeersovertreding aangehouden en veroordeeld? Dan moet u uw rijbewijs inleveren bij de politie. De politie meldt dit aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Na deze melding volgt een onderzoek naar uw rijvaardigheid. Door dit onderzoek kunt u uw rijbewijs mogelijk definitief kwijtraken. U moet dan opnieuw rijexamen doen.

Eerste strafpunt voor 1 oktober 2014?

Sinds 2014 gelden er strengere regels voor het beginnersrijbewijs.
Heeft u voor die datum uw eerste strafpunt gekregen?
Dan gelden de oude regels en moet u uw rijbewijs inleveren na 3 strafpunten.

Registratie strafpunten beginnersrijbewijs

Wordt aan een beginnende bestuurder een strafpunt toegekend?
Dan krijgt deze daarover schriftelijk bericht van het arrondissementsparket dat de zaak behandelt.
Een puntenrijbewijs, zie mijn vorige bericht waarin de informatie van de overheid staat....., is van toepassing op iedere rijbewijsbezitter ongeacht hoe lang iemand al een rijbewijs heeft en gaat alleen over rijden onder invloed.
Gebruikersavatar
Bardo
Infopolitie Gast

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Bardo »

Ik snap het niet helemaal denk ik. Heb al bijna 20 jaar mijn rijbewijs. En toch zit ik kennelijk dus nu 7.5jaar vast aan een strafpunt terwijl dit eigenlijk 5 jaar zou moeten zijn. Ik heb er dus langer last van omdat ze bij de rechtbank meer zaken hebben dan ze binnen redelijke termijn af kunnen werken.

Eerlijk gezegd had ik er al geen rekening meer mee gehouden dat ik nog opgeroepen zou worden.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7447
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door SWAT »

De 5 jaar gaat lopen zodra u onherroepelijk veroordeeld bent voor rijden onder invloed. Mocht u binnen deze 5 jaar wederom onder invloed rijden en zit u daarbij boven de 1,3 promille dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaart en moet men opnieuw rijexamen doen en aantonen rijgeschikt te zijn. Blijft het onder de 1,3 promille dan gaat een nieuwe periode van 5 jaar lopen.
Het voelt wellicht alsof u 7,5 jaar aan het strafpunt vast zit maar feitelijk is dit niet zo want tussen de 1e keer en de veroordeling had u nogmaals onder invloed kunnen rijden zonder dat dit een 2e strafpunt had opgeleverd en dus gevolgen voor de geldigheid van uw rijbewijs had gehad. U had dan weer wel onder de 1,3 promille moeten blijven want ander zou een strafrechtelijke invordering kunnen volgen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig gemaakt.
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw rijbewijs (permanent) kwijt te raken bij rijden onder invloed.
U kunt het rijbewijs kwijt raken bij het 2e strafpunt.
U kunt het rijbewijs kwijt raken als het CBR van oordeel is dat u niet meer rijgeschikt bent (dit kan men oordelen op basis van meermalen rijden onder invloed vaak in combinatie met daadwerkelijk gevaarlijk rijgedrag).
U kunt het rijbewijs voor maximaal 5 jaar tijdelijk kwijt raken bij een strafrechtelijke veroordeling tot een ontzegging van de rijbevoegdheid. U houdt dan wel formeel uw rijbewijs maar u mag dan maximaal 5 jaar geen motorvoertuig besturen.
Stay safe out there.
Yizu
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid sinds: 27 apr 2018, 07:56
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Yizu »

Excuses maar ik ben er voor voor een ieder die met alcohol (ook al is het 1 glas) en/of drugs op beslist om te gaan rijden standaard zijn rijbewijs direct zou moeten inleveren. De betreffende EMA cursus verplicht moeten volgen en daarna pas zijn rijbewijs opnieuw mag halen. Dus lessen en opnieuw examen doen. Ook al heeft hij/zij het rijbewijs nodig voor het werk. Dan had je maar moeten nadenken voor dat je besliste om alcohol te gaan drinken.

Een discussie voeren over 5 jaar of 7,5 jaar vast te zitten aan een strafpunt. Je had ook iemand aan kunnen rijden die voor het leven slachtoffer zou zijn of in het ergste geval zijn overleden! Wees blij dat er geen ongeluk heeft plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Strafmaatregel correct toegepast?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

we beperken ons tot de vraag. Wij leggen de wetgeving uit en gaan niet zelf oordelen. Laten we dat zo houden.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten