Kind veilig vervoeren

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Tacelia
Infopolitie Gast

Kind veilig vervoeren

Bericht door Tacelia »

Goedemiddag,

Ik heb een probleem mbt het veilig vervoeren van mijn zoontje en dacht misschien hebben jullie nog een idee :D

Mijn zoontje is nu 4 jaar oud en er is sprake van een vorm van autisme/ontwikkelingsachterstand/verstandelijke beperking. Door zijn leeftijd is het nog niet exact duidelijk wat er is, maar dat er iets is, is wel duidelijk.

Nou het probleem; zijn lichaam groeit gewoon door, dus ik moet hem nu vervoeren in een groep 2 autostoel met de vaste gordel. Hij kan deze zelf los maken en onder normale omstandigheden laat hij zijn gordel netjes om.

Maar hij kan ook buien hebben dat ik hem niet direct kan bereiken. Dan klimt hij uit zijn stoel, probeert naar voren te komen, omdat de voordeur geen kinderslot heeft. Hij heeft ook door dat als hij zijn raam open doet, hij zijn deur via de buitenkant open kan maken.

Ik heb gezocht naar oplossingen en vond iets dat je op de gordel kan zetten, zodat je de gordel alleen nog met een sleutel open kan maken. De consumentenbond zegt alleen dat dit niet mag ivm de hulpdiensten bij een ongeluk (daarom dacht ik aan dit forum 😉). Ik dacht ook nog aan een blokkade van de hendels van de ramen achter, maar die kunnen bij nood ook nodig zijn natuurlijk. Op de website van Maxi Cosi heb ik ook geen handige assecoires kunnen vinden. Verder heb ik niets kunnen vinden helaas.

Dus ik hoop eigenlijk dat jullie als meesters van het verkeer weten hoe ik dit kan oplossen 🤗🤗🤗 Ik zet de auto in dit soort gevallen natuurlijk altijd zo snel als het maar kan aan de kant, maar je kan niet altijd binnen de benodigde 10 seconde stil staan helaas...

Groeten,
Tacelia

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Kind veilig vervoeren

Bericht door SWAT »

Ik zou niet direct een oplossing weten. De bestuurder is er verantwoordelijk voor dat minderjarige passagiers en zeker die onder 12 jaar de gordels gebruiken en blijven gebruiken en/of in een deugdelijke kinderstoel zitten en blijven zitten. Als u dit alleen kan bereiken door een slot op de sluiting van de gordel dan moet dit maar. In geval van nood kan de gordel ook los gesneden worden. Zorg dus voor een noodhamer met gordelmesje.
Veel auto's hebben electrische ramen en een knopje waarmee alle andere ruiten geblokkeerd kunnen worden. Ook hebben veel auto's een centrale vergrendeling waarmee alle deuren vergrendeld kunnen worden en dan niet door het open raampje van buiten geopend kunnen worden.
Heeft u niet een dergelijke auto dan is de keuze of een auto aanschaffen waarin dit wel kan of deze persoon niet meer vervoeren in uw auto.
Stay safe out there.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Er is bij mijn beste weten geen verbod om de gesp-ontgrendelaar te voorzien van iets wat u omschrijft.

Zorg ervoor dat in geval van nood je de gordel kunt lossnijden. Een veiligheidshamertje, zo'n raamtikker, heeft zo'n mesje.

Hulpdiensten hebben zo'n hamertje ook aan boord.

Verder:
Als uw voertuig is uitgerust met raamslingers om het raam handmatig open te draaien dan kan uw garage, of een handige buurman, deze slinger aan de zijde van de kinderstoel demonteren. Idem voor de handgreep om de deur te openen, al is daar ook de kinderslotfunctie voor. Zie daarvoor het boekje van uw auto.

In geval van elektrische ramen kun je de stekker lostrekken achter de portierbekleding.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Tacelia
Infopolitie Gast

Bericht door Tacelia »

Bedankt voor de reacties!
Het was van de week de 1e keer dat mijn zoontje dreigde zelf de achterdeur open te maken, maar ik had niet stil gestaan bij de centrale deurvergrendeling, normaal zijn we al geparkeerd en sta ik buiten als hij dat doet.

Fijn om te weten dat zo'n afdekkap niet direct als probleem wordt gezien. Ik heb een keer door toedoen van een ander een nogal heftig ongeluk meegemaakt, dus ik neem de veiligheid in de auto extreem serieus. Mijn zoontje eigenlijk ook altijd, maar tijdens zo'n aanval, naja gelukkig komt het maar een enkele keer voor 😉

Dit is wat er op de site van de consumentenbond over staat:

Auto BeltLock Stop
Deze kunststof afdekkap wordt over het slot van de autogordel geplaatst. Hierdoor kan de rode knop om de gordel te ontgrendelen niet meer met de hand worden ingedrukt; dat kan alleen met een smal voorwerp zoals een sleutel. Auto BeltLock StopZo kunnen kinderen op een zittingverhoger zich niet losmaken. Maar: dit belemmert een snelle bevrijding na een ongeval, daarom raden we dit product af.

Overigens zijn nieuwe auto’s voorzien van gordelwaarschuwingen die de bestuurder onmiddellijk informeren wanneer een kind op de achterbank de autogordel ontgrendelt. Stoppen en corrigeren is dan het advies.

https://www.consumentenbond.nl/autostoe ... ostoeltjes

Maar ja, een nieuwe auto is niet voor iedereen weggelegd en overal maar stil gaan staan is ook niet altijd de bedoeling 🤔 Ik lees nu wel dat ze het alleen afraden ipv dat het verboden zou zijn. Ik ga er iig nog even over nadenken....

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Ik ben tegenstander van het slot op de gordel. Als het voertuig te water raakt, krijg je het kind niet los en wachten op hulpverlening is geen optie. Dat is voor mij voldoende reden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Tacelia
Infopolitie Gast

Bericht door Tacelia »

Skipperje schreef: 04 apr 2021, 20:03 Ik ben tegenstander van het slot op de gordel. Als het voertuig te water raakt, krijg je het kind niet los en wachten op hulpverlening is geen optie. Dat is voor mij voldoende reden.

Piet
Bedankt voor uw reactie! Een ongeluk en ontsnappingsmogelijkheid is ook de reden dat het mij (iig gevoelsmatig) tegen houdt om het raam te blokkeren achter.

Het stelt me gerust dat ik de centrale deurvergrendeling was vergeten, dan kan hij iig niet uit een rijdende auto komen ☺
Gelukkig heeft hij zijn buien niet vaak....en anders zit er denk ik niets anders op dan hem toch wat heter te wassen, zodat hij weer in de 3 punts gordel past 🤣

Plaats reactie