Zakmes (om mezelf te verdedigen)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Stan911
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Stan

Zakmes (om mezelf te verdedigen)

Bericht door Stan911 »

Hoi ik ben een 17jarige jongen die een halfjaar geleden is overvallen en ik heb daar nog wel eens angsten door ik ga daarom niet graag alleen door het donker fietsen echter vraag ik mij af of ik een zakmes op zak mag hebben voor veilige gevoel en als het mag wat de regels daarvoor zijn
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 28 mar 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Re: Zakmes

Bericht door Mitch »

Voor het doel waarvoor jij het voor gaat gebruiken: nee dat mag niet

Je kunt misschien beter denken aan een paar lessen zelfverdediging voor een veiliger gevoel, of een aantal sessies met een therapeut of coach. Een overval is een heftige ervaring en je kunt mijn inziens beter het probleem aanpakken.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Zakmes (om mezelf te verdedigen)

Bericht door Pim »

Je straalt geen zekerheid uit met een wapen (want dat is het) in je hand.
Je straalt nog steeds dezelfde onzekerheid uit én inteoduceert een wapen in het gevecht.

Mét het risico dat je overmeesterd wordt.
Dus of jij gebruikt het, of die ander gebruikt het tegen jou .
Beide betekent verliezen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Stan911
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Stan911 »

Mag ik het wel bij hebben voor bijvoorbeeld werk waar ik dozen moet openen of voor bijvoorbeeld heel dom gezegd een appel want het gaat me voornamelijk om het gevoel want als je iets bij je hebt om jezelf mee te kunnen verdedigen als het er op aan komt voel je je veel veiliger en ik ben zeker niet van plan het te gebruiken maar het is iets wat me minder bang maakt als ik toch iets heb en als ik dus een zakmesje bij me heb en ik word aangevallen met een wapen of ik word weer beroofd met een wapen sta ik dan in mijn recht om mezelf ermee te verdedigen

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Nee, het mag gewoon niet.

Als je het gebruikt als noodweer heb je ook een goede advocaat nodig om je eruit te krijgen.

Nogmaals, neem zelfverdediging en wordt zelf een 'wapen'. Vergooi je toekomst niet omdat je zonodig met een wapen op straat wil lopen.

Stan911
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Stan911 »

Dankuwel voor de hulp ik ga het overleggen met mijn ouders en ook bedankt voor de snelle reactie

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

En vergeet niet dat angst/stress/adrenaline op zo'n moment de overhand heeft en je dus niet helder kunt nadenken als je weer in zo'n situatie komt. Misschien grijp je er ook wel naar als je aanvaller zelf niet eens een wapen gebruikt. Jij steekt hem neer en dan word jij gestraft.
Doe het niet. Er zijn vandaag de dag al genoeg steekpartijen onder jongeren. Ook onder het mom van zelfverdediging en voor de eigen "veiligheid".

Heb je hulp voor je angsten? Wellicht is dat een eerste stap in combinatie met zelfverdediging om weer wat zekerder in je vel te zitten. Ik kan me voorstellen dat je door jouw ervaring angstig geworden bent. Ik snap je gevoel dat je zegt dat het dragen van een zakmes je je wat veiliger voelt. En zelfs al ben je niet voornemens hem te gebruiken, er kunnen alsnog nare ongelukken mee gebeuren waardoor jij straks de dader bent of je mes wordt afgepakt en ben je zelf het slachtoffer. Want ga je hem écht niet gebruiken als jij wordt aangevallen? In een split second gebruik je het mes al voordat je het zelf in de gaten hebt.

Plaats reactie