Wel of geen 2-paardstrailer mogen trekken?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Niese1987
Infopolitie Gast

Wel of geen 2-paardstrailer mogen trekken?

Bericht door Niese1987 »

Goedemiddag,

Ik heb het al geprobeerd te Googlen, maar ik kom er niet uit.
Ik ben in het bezit van een Volvo V70 welke 1600 kg mag trekken. Mijn paard gaat straks verhuizen naar een andere stal waar ik de mogelijkheid heb om voor een kleine bijdrage per jaar de staltrailer te mogen gebruiken. Nu is dit een 2-paards trailer met een totale maximum massa van 2000 kg.
Mijn vraag is of ik hiermee mag rijden als er slechts 1 paard geladen is en ik dus onder de 1600 kg blijf.

Het rijbewijs is geen probleem, want ik heb gewoon een BE, maar ik vraag mij af of ik volgens het hierboven beschreven scenario met deze combinatie mag rijden of dat ik toch een 1,5 paards trailer zal moeten aanschaffen waarvan de totale maximum massa 1500 kg is.

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven. Alvast vriendelijk bedankt.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Wel of geen 2-paardstrailer mogen trekken?

Bericht door zijlvaart67 »

Dit soort regels kunnen inderdaad heel verwarrend zijn, maar blijf gewoon nuchter denken:
De auto mag 1600 kg (geremd) trekken, dus mag je er voor 1600 kg achter hangen..

De trailer zelf zal ca 550 kg wegen (zie constructieplaatje op de dissel), paardje erbij van 600 kg en dan zitten we pas op 1150 kg. Er kan dus nog veel meer mee op die rit om aan het maximum van 1600 kg te komen. Uiteraard is minder altijd beter, maar zo werkt het rekensommetje wel..

U heeft inderdaad voordeel van het hebben van een BE rijbewijs, anders golden er wel andere beperkingen..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Niese1987
Infopolitie Gast

Bericht door Niese1987 »

Dank je wel voor je reactie.

De trailer zelf weegt +/- 750 kg en mijn paard om en nabij de 550 kg.
Als er dus 1 paard geladen is mag mijn auto het volgens kenteken wel trekken, maar ik meen dat er altijd word uitgegaan van de totale maximum massa van de aanhanger, oftewel 2000 kg, welke achter de auto hangt.

Mag ik overigens met mijn Nederlandse auto wel gewoon een trailer met Duits kenteken trekken?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 48

Bericht door rai »

Het plaatje wat u schetst met betrekking tot papieren gewichten heeft betrekking op welk rijbewijs iemand moet hebben.

In uw geval, in het bezit van een rijbewijs BE hoeft daar niet naar gekeken te worden en gelden enkel, zoals zijlvaart67 aan geeft, enkel gekeken te worden naar daadwerkelijk gewichten wat de auto mag trekken.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Oh ja, nog even het Duitse kenteken:
Dat is geen enkel probleem, vanwege het feit dat je niet in conflict komt aangaande Nederlandse belastingen ed. Over het gebruik van een aanhangwagen wordt geen enkele heffing geheven dus rijden met een Duitse, Russische, Poolse, Belgische of Spaanse aanhanger is geen enkel probleem. Zeker niet als deze niet uw eigendom betreft.

Gemakshalve ga ik ervan uit dat het paard in Duitsland gestald wordt. Anders wordt het wel bijzonder dat de stal over een Duits gekentekende aanhangwagen beschikt..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 24 mar 2021, 23:25 Oh ja, nog even het Duitse kenteken:
Dat is geen enkel probleem
maar het moet wel internationaal verkeer zijn. Dus als ingezetene van Nederland een Duitse aanhangwagen kopen en alleen in Nederland gebruiken mag niet. Misschien bedoelde je dat met de laatste zin, maar voor alle zekerheid toch maar aangevuld.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie