Mag ik mijn phantom4 drone vliegen met A3?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

curiosum
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Mag ik mijn phantom4 drone vliegen met A3?

Bericht door curiosum »

Hallo ik heb een phantom4 drone en heb A1 en A3 certificaat gehaald. De phantom4 weegt zo’n 1,5kg en valt daarbij in categorie A2 en A3. A2 zou nodig zijn om dicht bij mensen te mogen vliegen en zou in 2023 automatisch vallen in categorie A3 waarbij hij weer verder van de mensen moet vliegen. Ik heb geen belangstelling om dicht bij mensen te vliegen dus zou ik met het A3 mogen vliegen?
Ik wil gewoon gebruik kunnen maken van mijn intelligente drone, zonder risico op boetes want moet nu schijnbaar de staatskas extra spekken door jaarlijks registratie kosten voor de drone te gaan betalen en een exploitatie nummer aanvragen. Ik ben geen exploitant, ik wil gewoon voor mijn hobby natuuropnamen maken. Niet voor verkoop maar voor mezelf. En overal waar ik duidelijkheid vraag verwijzen ze me naar de overheidssite waar ook tegenstrijdige dingen staan. Ik kom er niet bij hoe mijn intelligente(1,5kg) drone van €1500 meer gevaar oplevert als een zelfbouw drone van 25kg. De hele wetgeving omtrent drones is volledig onlogisch! Dit is puur een ontmoedigingsbeleid.
Iknheb mijn drone uiteraard nog niet geregistreerd want ik vlieg er niet mee tot ik weer dat ik dat (betaalbaar)mag blijven doen, anders verkoop ik de boel voordat ik er niks meer voor terug krijg. Volgens de wetgeving moet ik zelfs een speelgoed drone van 14,95 registreren omdat er een camera onder hangt. Waar zijn we dan in vredesnaam belandt? Hoop dat hier een duidelijk antwoord kan worden gegeven i.p.v. “ga maar kijken op de site van de (r)overheid” :thanks:

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Mag ik mijn phantom4 drone vliegen met A3?

Bericht door SWAT »

De politie is niet betrokken bij het opstellen van regels omtrent het vliegen met drones.
Het betreft hier Europese regelgeving welke door de Nederlandse overheid is overgenomen.
Aan welke regels u moet voldoen om te mogen (blijven) vliegen zijn te vinden op de site van de Rijksoverheid.
U kunt iets van die regels vinden maar niets aan veranderen zonder de politiek. Als u geen boetes wilt dan zult u aan die regels moeten voldoen als u gaat vliegen.
Stay safe out there.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door DiNozzo »

Wat is nou eigenlijk uw vraag? De politie maakt geen wetgeving. Dat doet in dit geval de EU.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Een drone van 1,5 Kg. valt onder A2. A3 kent strengere eisen dan A2, maar om zeker te weten of u met een A3 bewijs ook A2 mag vliegen kunt u het beste contact opnemen met de RDW. Zij zijn de aangwezen instantie. Het lijkt erop dat het mag, zolang u niet in de buurt van mensen of gebouwen en recreatie zones (denk bijvoorbeeld aan het strand) filmt. registratie is verplicht, of u dat nu leuk vindt of niet.

Meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aag-risico
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie