Vol vermogen A rijbewijs vs 25kw motor

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

BvB
Infopolitie Gast

Vol vermogen A rijbewijs vs 25kw motor

Bericht door BvB »

Beste ik heb een vraag betreffende een vermogen van mijn motor.

Ik heb een vol A rijbewijs.
Ik heb een motorfiets met 25kw op kenteken.

Mag ik deze motorfiets op vol vermogen zetten en ermee rijden?

Ik hoor het graag,
mvrgr BvB

Qoenn
Lid
Lid
Aspirant

Re: Vol vermogen A rijbewijs vs 25kw motor

Bericht door Qoenn »

Het motorvermogen moet overeenkomen met een kentekenbewijs. Wanneer u deze aanpast/laat aanpassen, dient er een herkeuring plaats te vinden zodat het voertuig weer daadwerkelijk overeenkomt met het kenteken(bewijs.). Ik weet daarnaast ook niet wat de verzekering er van vindt en hoe de motorfiets verzekerd is. Mocht (na een ongeval) blijken dat uw motorvermogen fors hoger is dan bij de verzekering bekend, kan dit ook nog wel eens problemen opleveren..

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Bron: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig

Ik durf niet te zeggen of dit ook van toepassing is voor een motor die begrenst is vanwege een A1/A2 rijbewijs, maar oorspronkelijk al gekentekend is met een hoger motorvermogen.
In mijn ogen dient u dus niet zomaar aanpassingen aan uw motorfiets te mogen doen, zonder het RDW daarvan op de hoogte te stellen. Maar wellicht dat er collega's zijn die beter op de hoogte zijn dan ik.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Vol vermogen A rijbewijs vs 25kw motor

Bericht door Pim »

Onlangs zelf een motor gekocht die begrenst was en waarvan de begrenzing af moest.

Als je een dealer dat laat doen (dan wordt de motor vaak meteen afgesteld op dat nieuwe vermogen)* dan vraagt de dealer aan de fabrikant een formulier waarop de fabrikant aangeeft wat het vermogen is. Dat stuur jij op met jouw gegevens als eigenaar en een verklaring.

Vervolgens wordt het bestand van de RDW aangepast en krijg je een nieuw kentekenpasje met het juiste vermogen erop.

Ik zou het via de officiële manier doen.
Zie de RDW site. Daar staat de route op.

*de vermogensrestrictie is vaak een vernauwing in de luchtinlaatpoorten. Na verwijdering ervan kun je het beste het brandstofmengsel opnieuw laten afstellen voor een betere verbranding en beter rijplezier.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Plaats reactie