Hoe herken ik een openbare (onverharde)weg?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Hoe herken ik een openbare (onverharde)weg?

Bericht door Frans »

Klopt, maar de WVW gaat mijn inziens over het feit of een weg is in de zin van verkeerswetgeving. De vraag is niet of het hier gaat om verkeerswetgeving maar of het een weg is in de zin van openbaarheid, moeten we dan niet kijken naar de wegenwet en pas DAARNA naar de WVW?
Frans
Beheerder

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Nou, ik heb 't gevoel dat we daar bewust niet eens over hoeven te discussiëren want de Wegenwet vindt alles een weg:

Wetstekst

Artikel 1
1 Deze wet is uitsluitend van toepassing op openbare wegen.
2 Onder wegen worden in deze wet mede verstaan:
I. voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
II. bruggen.

Het enige interessante in de Wegenwet is de redenatie wanneer iets geen 'openbare weg' is (lees: als kenbaar wordt gemaakt dat het privé is ed), maar dat punt is al aangehaald..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ben ik nu van het pad-je af, als ik zeg dat de plaats op de weg de rijbaan is...
Artikel 10 lid1 RVV.
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;
En als we elk stuk groen wat een olifantenpaadje is ontstaan tot "pad" bestempelen zou je daar mogen rijden?

Dus elke berm, slootkant, heide, waar 3x per dag en hond wordt uitgelaten zou dan een "pad" worden. En dat zou alleen voorkomen kunnen worden wanneer de gemeente daar dan razendsnel een paal in de grond ramt met een bord "voetpad" teneinde te voorkomen dat men claimt legitiem daar met een crossmotor te mogen rijden.

Ik denk niet dat veel rechters dat in stand houden. Ik zeg niet vaak dat we iets meer in de geest van de wet moeten denken.

En we moeten TS ook niet het idee geven dat hij altijd schuldloos elk olifantenpaadje kan gebruiken om over te rijden. En ik weet zeker dat hij vroeg of laat de verkeerde agent tegen komt die denkt (zoals ik) dat hij (de crosser) dat niet mee weg komt bij een rechter.

En dan zit hij met de gebakken peren.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 mar 2021, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Nee Pim, dat was mijn eerdere opmerking ook. Weg ok, maar rijbaan vind ik niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Tja, in de bossen bij Dorst, 9 km lang. Dit is een prima rijbaan en zo zijn er velen te vinden in heel Nederland; aangelegd of spontaan ontstaan, het blijft een rijbaan. Als dat niet zo zou zijn, dan zijn al deze mensen in overtreding..

cobbles-mountainbiken-mountainbikeroute-dorst-omslagfoto.jpg

Amerongen:

mooiste-mtb-route-1540284939.jpg

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

.. en dat is onwaarschijnlijk? 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ja, vind ik wel. Niet alleen juridisch maar ook door 'burgerogen' gezien..

Sterker nog; mountainbikers krijgen het hier en daar al voor elkaar om deze routes van (onofficiele) borden te voorzien om de doelgroep aan te duiden; dan kunnen, in hun ogen, de wandelaars geweerd worden die daar niets te zoeken hebben..

Met andere woorden; gemeenten zijn 't er (hier en daar) al mee eens en werken er aan mee in de wetenschap dat dit paden voor voertuigen (en dus rijbanen) betreffen..

continental-sponsor-van-mountainbikeroute-austerlitz.jpg
vaste-route-paal.jpg

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 15 mar 2021, 00:55 Ik ben 't nog niet met Piet eens; een voor 'rijdende voertuigen bestemd weggedeelte' kan prima een zandpad zijn.
Volgens mij gaat het hierom. Vind je dit een rijbaan? Of moet ik zeggen, zou een rechter dit een rijbaan vinden?
rijbaan.jpg
Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Dit voorbeeld? Absoluut niet, dat is heel simpel. Ik vind dit geen weg, geen pad, geen rijbaan. Dit is niks..
Het zal gemeentegrond zijn, maar dat is de enige conclusie die ik kan trekken..

Onderstaand is, in mijn beleving, juridisch aardig de ondergrens om van een 'pad' (en een rijbaan) te kunnen spreken.

Wandelpad.jpg

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ok. Mijn voorbeeld is volgens mij de lokatie waar de endurorijder langs wil. Dit is wat ik zie op de link. Dan zij wij het eens dat hij daar niet mag rijden.
En jouw laatste voorbeeld komt qua vorm aardig overeen met de fietspaden op sommige waddeneilanden. Dus inderdaad, waarom is dit geen pad?

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik kwam in besprekingen ed vrij veel de term 'olifantenpaadje' tegen en ik begrijp dat men dan doelt op een 'spontaan ontstaan pad' als zodanig herkenbaar omdat het is 'uitgesleten' en herkenbaar is als pad.

Als 10 mensen in de ochtend over de Drentse heide sluipen om herten te spotten, dan creëren ze geen pad; ze lopen dwars door de natuur, vertrappen wat, de natuur herstelt zich en klaar is kees. Doen ze dit met honderden tegelijk en 7 dagen per week, dan herken je na verloop van tijd een 'ingesleten pad' (er groeit niks meer ed) en dan ontstaat mi wel een pad zoals bijv aangegeven op de foto's die eerder zijn gedeeld. Vanaf dat moment is er mi wel sprake van een pad, namelijk als een willekeurig burger ergens overduidelijk een vaste route in herkent.. al zullen er altijd grensgevallen bestaan, dat is de pest..

Dat is in ieder geval de maatstaf die ik durf te hanteren..

Plaats reactie