Hoe herken ik een openbare (onverharde)weg?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Endurorijder
Infopolitie Gast

Hoe herken ik een openbare (onverharde)weg?

Bericht door Endurorijder »

Hallo,

Wellicht stel ik een hele rare vraag. Maar ik wil graag met mijn offroad motor (volledig volgens de regels met kenteken etc) offroad rijden. Echter, Ik wil daarmee ook geen problemen met de politie krijgen. Dus ik wil graag weten hoe ik een onverharde weg kan herkennen als openbare weg? Staat het bij iedere zandweg aangegeven als ik er niet in mag?

Ik reed pas namelijk ook over een zand/gras pad en kwam ineens tussen twee boerderijen uit. Nergens stond een bord dat ik er niet in mocht.
Ook zie ik tijdens mijn ritten wel eens een soort bosperceel waar zandwegen doorheen lopen. Gevoelsmatig zou ik bijna denken dat ik er niet mag rijden maar ik zag wederom nergens borden. Ook niet dat het bijv. Een stiltegebied zou zijn of een stuk van staatsbosbeheer was. Vrienden van me hebben al eens een bekeuring gehad van een politie omdat ze daar reden. Maar dan telkens voor verlichting en een spiegel die er niet zat maar niet voor de aanwezigheid daar.

Begrijp me goed. Ik wil graag mijn hobby uitvoeren maar daarmee geen regels overtreden. Soms lijkt dit op gespannen voet met elkaar samen te staan. Ik wil daarom de enduro sport ook niet in een kwaad daglicht stellen en het juiste doen.

Hoor graag van jullie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Hoe herken ik een openbare (onverharde)weg?

Bericht door zijlvaart67 »

Endurorijder schreef: 14 mar 2021, 14:04 Staat het bij iedere zandweg aangegeven als ik er niet in mag?

Dit is inderdaad wel het belangrijkste; zolang je geen bord passeert met teksten als 'verboden toegang', 'eigen weg', een hek moet openen ed, mag je er vanuit gaan dat je daar gewoon mag rijden.

De basis is zoiets als:
'Als het niet verboden is, dan is 't toegestaan.'

Probeer wel de apv van de desbetreffende gemeente nog even te raadplegen. Vaak bestaan er nog regels in de trant van 'na zonsondergang niet betreden' ed, maar die borden tref je ook vaak bij de paden zelf nog aan..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Je kunt je ook de vraag stellen hoe je verharde wegen herkend als voor het openbaar verkeer openstaand. Een weg is een weg, tenzij anders aangegeven of aangeduid.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Endurorijder
Infopolitie Gast

Dank jullie wel heren, voor het snelle antwoord. Hier ben ik blij mee want dat betekend dat eigenlijk veel meer mogelijk is dan we denken.

Ik rij voorbeeld regelmatig over een bruggetje. Links naar beneden zie ik een heel mooi smal paadje lopen. Wandelaars staan me dan boos aan te kijken maar ik rijd heel rustig. Ben wel eens gestopt en gevraagd waarom de boze blik. "Je mag hier helemaal niet rijden" is dan het antwoord. Maar omdat je er niet met een auto kán komen, wil dus niet zeggen dat het met een enduro niet mág.
Overigens rijd ik vaak doordeweeks en dan 'smorgens al heel vroeg zodat ik zo min mogelijk wandelaars tegen kom.

Ik weet in ieder geval dat het dus "Ja, tenzij" is ipv andersom.

Waarschijnlijk weten de wandelaars ook niet hoe het zit.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Endurorijder schreef: 14 mar 2021, 16:25 Ik rij voorbeeld regelmatig over een bruggetje. Links naar beneden zie ik een heel mooi smal paadje lopen.
Hier heb ik wel een opmerking over. Te beginnen, en dat is wat wij al eerder hebben gezegd, een pad kan en is ook vaak een weg volgens wetgeving. Maar dan, wat is de bestemming van dat paadje? In het RVV 1990 staat namelijk het volgende:

Wetstekst

Artikel 10: Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
Een motorfiets behoort tot de groep andere bestuurders. Dus moet je op de rijbaan rijden. Maar wat is een rijbaan?

Wetstekst

artikel 1: rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden
Met andere woorden is de bestemming van dat paadje dat daar voertuigen rijden? Daar moet je wel van overtuigd zijn. Geen overtuiging, dan zou ik er niet gaan rijden. Overigens staat nergens dat de voertuigen motorvoertuigen moeten zijn. Dus zelfs als de bestemming van het pad is om te fietsen, maar er zijn geen borden, dan is het een rijbaan en mag je er rijden.
Kunnen wij op google streetview het paadje zien, of in ieder geval de brug vanwaar je het paadje op rijdt? Zo ja, graag een link.

Piet

Endurorijder
Infopolitie Gast

Hopelijk kan ik het zo bijvoegen Piet.

52°05'27.0"N 6°15'29.9"E
https://goo.gl/maps/DrUuhpRS1aaBtQA48

Ik zie er ook wel eens een mountainbike rijden of mensen wandelen. Het is niet echt een weg. Gewoon een pad naast het stroompje af.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Mijn beoordeling is dat dit niet bestemd is voor rijdende voertuigen. Niet toegestaan dus.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik ben 't nog niet met Piet eens; een voor 'rijdende voertuigen bestemd weggedeelte' kan prima een zandpad zijn. Pas als er een bord 'fietspad' oid staat (conform de aangehaalde definitie), is het verboden terrein voor een crosser.

Als 't voor de Wegenverkeerswet onder de definitie van 'weg' (alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden) valt, dan valt het mi al heel snel ook onder de definitie van 'rijbaan' want een zandpad is een prima rijbaan voor mountainbikers en motorcrossers. Dat auto's er redelijkerwijs niet kunnen rijden doet mi niets af aan het feit dat het voor andere categorieën voertuigen een zeer geschikte rijbaan is. Sterker nog; in het hele land liggen smalle zandpaden voor mountainbikers (en soms crossers)..

Ik ben van mening dat als de gemeente wil dat uitsluitend voetgangers van dit pad gebruik mogen maken, ze er een bord 'voetpad' aan vast moeten plakken. Tot nu toe maakt de gemeente het mi in ieder geval niet duidelijk dat het niet voor mountainbikers en crossers is bestemd..

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ik ben het qua uitleg geheel eens met Zijlvaart. Alleen zoals ik de locatie bekeek kwam dit niet over op mij als pad. Ik heb meer het idee dat het een oever is met grasberm, waar sporen in zijn van gebruik. Het zou anders zijn als deze berm ook toegang geeft tot de tuinen van aanliggende woningen, maar dat kon ik niet goed waarnemen.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Skipperje schreef: 15 mar 2021, 08:16 Alleen zoals ik de locatie bekeek kwam dit niet over op mij als pad. Ik heb meer het idee dat het een oever is met grasberm, waar sporen in zijn van gebruik.

Dat is wel een interessant punt dat Piet aandraagt; wanneer wordt een 'olifantenpaadje' (een pad ontstaan door gebruik en niet bewust aangelegd) een 'officiële' weg? Zodanig 'ingesleten' dat mensen het als weg gaan zien en gebruiken? Wanneer rijd je over een stuk natuur en wanneer over een weg? Die grens is natuurlijk vaag..

Maar maken we 't nu niet te moeilijk voor de topicstarter? :P

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Liggen niet alle wegen vast in het gemeentewegenregister? ;-)
Frans
Beheerder

Endurorijder
Infopolitie Gast

Ik blijf dit topic nog wel even volgen. Voorlopig hanteer ik zoals eerder aangegeven: als het er niet staat, is het niet verboden.

Overigens ligt het soms wel aan het maaien of het op Google Maps te zien is maar wat ik eerder aan gaf was een soort van olifantenpaadje. Daar zijn er wel meer van waar ik overheen rijd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Frans schreef: 17 mar 2021, 09:58 Liggen niet alle wegen vast in het gemeentewegenregister? ;-)

Wellicht, maar een 'spontaan ontstane' weg voldoet mi nog immer aan de definitie van 'wegen'..

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 17 mar 2021, 11:32 Wellicht, maar een 'spontaan ontstane' weg voldoet mi nog immer aan de definitie van 'wegen'..
Een interessante vraag, als de achterburen van nrs 91 t/m 97 een jaar lang wandelend gebruik maken van de berm van de sloot ontstaat daar vanzelf slijtage in dat gras en... noem dat even een "pad".

Maar is dat pad dan ook "een weg" in de zin van de WvW, want dat is volgens mij in de essentie de vraag van TS...
Frans
Beheerder

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

In mijn visie wel, want de definitie van 'wegen' spreekt nadrukkelijk over 'wegen of paden'..
De definitie geeft ook geen aanwijzing of deze wegen of paden kunstmatig geconstrueerd moeten zijn of niet; kom je weer terug op de discussie of een strand of een rivier een weg kan zijn..en in mijn beleving kan dat.. :wink:

Plaats reactie