Verdachte collectes, hoe dit te controleren?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Jack_wsa
Infopolitie Gast

Verdachte collectes, hoe dit te controleren?

Bericht door Jack_wsa »

Stel ik vind een collectant verdacht, waar kan ik dan controleren of deze collecte gehouden mag worden?

Nergens is bij mijn weten een online agenda te raadplegen waar alle aangemelde collectes voor die dag of week na te zien zijn.

Het tonen van een badge vind ik niet echt betrouwbaar namelijk en het is erg makkelijk een nepcollecte op te zetten.

Ik vraag dit naar aanleiding van een collectant vh Aidsfonds waar negatieve verhalen over verteld worden.

Ik vraag dit ook met het idee dat de politiek zich zeker zou moeten buigen over het maken van een wet om dit zorgvuldig te reguleren.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Verdachte collectes, hoe dit te controleren?

Bericht door ThunderSTreak »

Wat u vraagt is, er al.

www.collecteren.nl

met per paand een overzicht van die maand te houden erkende collectes.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Er bestaat een website met collecterooster van het cfb, de toezichthouder goede doelen. Daar vind je alle landelijk en gemeentelijk aangekondigde collectes per week.

https://www.cbf.nl/collecterooster

Thunderstreak is me voor, met een andere website.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Bericht door ThunderSTreak »

Marginaal voor Leo...

Maar het belangrijkste is dat je op voorhand dus best een hoop kunt controleren. Ook een slimme stelregel is niets te geven aan de deur en voor jezelf bepalen waaraan je doneert en dat te regelen via je bank. Je loopt zo ook minder risico op andere 'misdaden' die starten aan je voordeur zoals brute en brutale gewapende berovingen die tegenwoordig steeds vaak voorkomen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Bedenk wel dat als je via de bank geld overmaakt aan een goed doel dat je naam op een lijst schijnt te komen. En die lijst schijnt gedeeld te worden onder goede doelen.

Omdat goede doelen er baat bij hebben voornamelijk mensen te benaderen die gevoelig/vrijgevig zijn.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Collecteren is in meeste gemeenten slechts toegestaan met een vergunning. Goede doelen met zo'n vergunning staan meestal op bovenstaande agenda's.

En anders gewoon niks geven en de deur dicht doen, dan lost het probleem zich vanzelf wel op

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Pim schreef: 12 jan 2021, 22:26 Bedenk wel dat als je via de bank geld overmaakt aan een goed doel dat je naam op een lijst schijnt te komen. En die lijst schijnt gedeeld te worden onder goede doelen.

Omdat goede doelen er baat bij hebben voornamelijk mensen te benaderen die gevoelig/vrijgevig zijn.
ik geef juist liever via de bank omdat je die dan bij de aangifte kunt gebruiken bij de aftrekpost giften. En inderdaad krijg ik zo nu en dan post van andere goede doelen. Ik heb daar geen last van. Ik heb een aantal doelen en daar beperk ik mij toe, hoe noodzakelijk de andere doelen ook zijn. Natuurlijk afgezien van de grote eenmalige rampen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie